کد خبر: 72784 - تاریخ: سه‌شنبه، 17 فوریه 2015 - 13:52

رئیس هیئت مدیره سندیکای کارخانه‌های چای شمال مدعی شد:

تشکیل صندوق حمایتی کلاه گشاد بر سر چای کشور است

رئیس هیئت مدیره سندیکای کارخانه‌های چای شمال گفت: تشکیل صندوق حمایت توسعه چای کلاه گشاد بر سر صنعت چای کشور است.

به گزارش خوبان، در سفر اخیر محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت به گیلان مقرر شد از مبلغ مصوب 60 میلیارد تومان اعتبار چایبه‌زراعی باغ‌های چای، 25 میلیارد تومان اختصاص یابد و بقیه نیز در قالب صندوق حمایت توسعه ملی به کشاورزان وام پرداخت شود تا گردش مالی در این صندوق انجام گیرد.

برای اطلاع از دستاورد سفر نوبخت درباره وضعیت صنعت چای به گیلان مصاحبه تفصیلی با سعید رحمت‌‌سمیعی  رئیس هیئت مدیره سندیکای کارخانه‌های چای شمال ترتیب داده‌ایم که در زیر می‌خوانید:

فارس: آیا سفر نوبخت به گیلان دستاوردی برای چای داشت؟

-سخنان آقای نوبخت در جلسه چای گیلان امیدوار کننده و در عین حال سرابی بیش نبود و به نظر بنده تکرار رویه‌های گذشته بود زیرا هنگامی که نماینده چایکاران و صنعت سئوالاتی مطرح و درخواست‌هایی داشتند وی بدون پاسخ مستقیم به دست‌اندرکاران چای کشور نسخه از قبل تعیین شده خود را مطرح کرد که قبلا نیز شنیده بودیم.

دولت قبل در چنین موارد حاد به فکر جراحی بود اما سلاخی کرد و در دولت فعلی نیز کسی به فکر جراحی نیست و صرفاً به پانسمان قناعت می‌کند.

فارس: آیا پرداخت 25 میلیارد تومان کافی نیست که شما چنین معترض هستید؟

-مبلغ 25 میلیارد تومان از سهم 60 میلیارد تومان بوده که مصوبه آن موجود است و در واقع 40 درصد حق کشاورز در راه است ضمن اینکه می‌دانیم کشور با کاهش قیمت نفت و بودجه و مسایل دیگر مواجه است و ما نیز این مشکل را درک می‌کنیم و ایراد نمی‌گیریم و حاضر هستیم نان نخوریم اما ذره‌ای از عزت و اقتدار ملت کم نشود.

مسئله این است که مبلغ مذکور صرفاً برای هرس‌های سنگین کف‌بر و کمربر باغ‌های چای پرداخت می‌شود که اولاً فصل آن گذشته و زمان کافی در اختیار نداریم و از نظر فنی و کارشناسی بوته‌هایی که در سال‌های گذشته تغذیه کافی نداشتند به‌ویژه در خشکسالی سال جاری صدمه دیده و طاقت چنین هرس‌هایی را ندارند.

باغ‌های چای مانند بیماری می‌ماند که نیاز به جراحی دارد و پزشکان قبل از جراحی از وضعیت عمومی بیمار مانند قلب و ریه آگاه می‌شوند و تصمیم می‌گیرند که آیا جراحی شود یا خیر، اما دولت با این تفکر در فکر قلع و قمع باغ‌های چای است نه احیا و بهزراعی آن.

در واقع باید دو تا سه سال کافی هرس سبک در باغ‌های چای انجام شود تا بوته‌ها قوی شود و سپس با هرس‌های مناسبی که کشاورزان در باغ‌های خود از ما آگاه‌تر هستند مبادرت به هرس سنگین کنند و مبلغ مذکور دیر اختصاص یافته نه تنها مشکل کار را برطرف نمی‌کند بلکه مشکل‌زا هم است.

اگر هکتاری یک میلیون تومان به کشاورزان دهند که به تغذیه و هرس و ترمیمی باغ‌های خود بپردازد این مبلغ جذب و کیفیت برگ سبز چای در سال 94 بیش از 50 درصد بهتر می‌شود و درصد قابل قبولی بیشتر خواهد شد.

فارس: چه انتظاری از پرداخت به‌زراعی دارید؟

-تا چند سال پیش دولت به مردم کوپن می‌داد که چه میزان قند و شکر، مرغ، روغن، شوینده و… استفاده کند اکنون دولت تدبیر و امید یارانه و وام‌ها را کوپنی کرده و اصرار دارد که 5 میلیون تومان کف‌بر و 2.5 میلیون تومان کمربر باغ‌های چای دهد که نوبخت به عنوان متولی اظهار کرد چون پول را می‌دهد حمایت است و نظارت و هدایت را خود انجام می‌دهد، ما از حمایت و نظارت مخالفتی نداریم اما هدایت غلط را نمی‌پذیریم.

فارس: ارزیابی شما از تشکیل صندوق حمایت چیست؟

-به نظر بنده صندوق یک هدف نیست بلکه ابزاری در راستای هدف است و هدف ما احیای باغ‌های چای و سرو سامان دادن به وضعیت چای کشور به طور کامل بوده، صندوقی که از طرف نوبخت مطرح شده، مورد نطر ما نیست و هیچ کارایی ندارد و نمونه‌های آن را وی در جلسه استانداری گیلان ذکر کرد که بنده می‌گویم صرفاً یک شکست و فاجعه است حتی اگر صندوق حمایت خرما باشد چه رسد به صندوق حمایت توسعه چای که مشکلات عدیده‌ای دارد.

در جلسه استانداری به آقای نوبخت پیشنهاد دادیم طرح صندوق توسعه را به کارشناسان ارائه دهیم تا بتوان به تعامل رسید اما وی از این پیشنهاد استقبال نکرد و صندوق پیشنهادی خود را مطرح کرد که ما از قبل نیز از آن مطلع و مخالف بودیم.

صندوقی که در ایجاد آن تشکل‌های کشاورزان و سندیکا حضور نداشته باشند و نظرات و خواسته‌های آنها مطرح نشود و به صورت فرمایشی ارائه شود راه به جایی نمی‌برد و یا بی‌راه می‌رود و دولت تدبیر و امید باید به حرف‌های ما گوش دهد و مشاوره کند.

 

فارس: آیا مدیران کارخانه‌ها با این ضررها بدهی خود را به سازمان چای پرداخت کرده‌اند یا خیر؟

-در سال 92 میزان بدهی حدود 4 میلیارد تومان بود و بدهی سال 93 که مقرر شد 33 درصد از بهای برگ سبز تضمینی پرداخت شود حدود 15 میلیارد تومان بدهی بوده که غیر قابل پرداخت است زیرا مدیران کارخانه‌های چای‌سازی قادر به رقابت سالم با چای‌های تاریخ مصرف گذشته نیستند.

مقدار قابل توجهی چای در کارخانه‌ها موجود است و آنها که چای را فروخته‌اند زیرقیمت تمام‌شده به تجار تحویل دادند از این رو در چند نامه از سازمان چای کشور و وزیر جهاد کشاورزی درخواست کردیم درباره 33 درصد تجدید نظر کند و آن را در حد 15 تا 18 درصد تقلیل دهد و با این تخفیف بتوانیم ضرر و زیان ناشی از سیاست‌های غلط عرضه چای سنواتی را جبران کنیم و دیه این سوءمدیریت را مسئولان باید بپذیرند و پرداخت کنند.

در این راستا از محمدحسین قربانی نماینده مردم آستانه‌اشرفیه و بندر کیاشهر در مجلس قدردانی می‌کنیم که با پیگیری‌هایی در این راستا نامه‌ای از طرف جهاد کشاورزی به سازمان چای نوشته شده و از محتوای آن خبر نداریم به دلایل نامعلوم بایگانی شده است.

فارس: درباره سازمان چای چه نظری دارید آیا همکاری لازم صورت می‌گیرد؟

-سخنان آقای «روزبهان» در جلسه استانداری با نوبخت منطقی و خواسته‌هایش برای سازمان چای به حق بود، سازمان چای را می‌خواهیم که وی آن را به تصویر کشد و سخنان روزبهان به دل آقای نوبخت نشست اما بنده تردید دارم سخنگوی دولت در مقامی باشد که اختیارات را به سازمان چای دهد، آیا باید در هیئت دولت مطرح شود، نظر وزیر جهاد کشاورزی چیست، به هر حال از این تصمیم نوبخت خرسند هستیم.

با مدیریت سازمان چای از آن بیم داریم که تنها برای ساکت کردن ما باشد زیرا با تایید رئیس سازمان چای درباره تشکیل صندوق کلاه گشادی بر سر صنعت چای و کشاورزان رفته است و وی تمایل دارد همکاری متقابل صورت گیرد ولی عموماً در نشست‌های مشترک هر کس حرف خود را می‌زند، ما حرف خود و او حرف وزارتخانه را، که با حرف دلش یکی نیست.

فارس: از استاندار گیلان که بانی جلسه با حضور نوبخت بود چه انتظاری دارید؟

وی روزی رئیس سازمان چای کشور بود و ما را درک می‌کند و می‌تواند راهنمای خوبی باشد و ما نیز همین را می‌خواهیم اما تصور نمی‌کنم استاندار گیلان به تنهایی بتواند با تفکر پایتخت‌نشینان با منطق بجنگد.

می‌خواهیم استاندار گیلان با کمک نمایندگان مردم که در این جلسه به درستی سخن گفتند به حمایت ما بیایند و آنچه صلاح صنعت چای است را پی‌ریزی کنند و اگر دست روی دست بگذاریم که تهران برای ما تصمیم بگیرد وضعیت بهتر از این نمی‌شود.

استاندار گیلان کارگروه تشکیل دهد، جلسات کارشناسی بگذارد و نظرات ما را دریافت کند و وارد عمل شود تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

انتهای پیام/42

 

 

 

اخبار مرتبط:

کمپوست چای سنواتی جنایت ملی است

صدا و سیما نباید چای خارجی را تبلیغ کند

اخبار تاسف آور از باغ‌های چای کشور

اگر هفته آینده دولت سفری به گیلان داشته باشد اینها جرات می‌کردند پول چای را ندهند؟

جولان مافیای چای در بازار بی‌تدبیری مسئولان

معاونت برنامه ریزی ونظارت راهبردی رئیس جمهور جلوی پرداخت مطالبات چای راگرفت!


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads