کد خبر: 232656 - تاریخ: جمعه، 15 سپتامبر 2023 - 19:19

آلوده‌ترین مکان‌های هر خانه که فکرش را هم نمی‌کنید!

میکروب ها همه جا هستند. آنها ساکنان جهانی محیط زیست هستند و همه ما انسان ها دائما با آنها در تماسیم.

به گزارش خوبان،  میکروب ها همه جا هستند. آنها ساکنان جهانی محیط زیست هستند و همه ما انسان ها دائما با آنها در تماسیم. با وجود اینکه بیشتر میکروب‌ها پتانسیل ایجاد بیماری را دارند، اما اکثرشان تماشاچی هستند. در واقع بیشتر میکروب‌هایی که می‌توانند باعث بروز بیماری در انسان ها شوند، به دلیل اقدامات بهداشتی خوب و سیستم ایمنی شگفت‌انگیز بدن ما، معمولا موفق به بیمار کردنمان نمی شوند. صدها یا حتی هزاران باکتری و ویروس در بدن یک انسان سالم سکونت دارند. این گروه متنوع از میکروارگانیسم‌ها که به عنوان میکروبیوم انسانی شناخته می‌شوند، یک اکوسیستم میکروسکوپی را از بدو تولد روی پوست انسان، دستگاه گوارش و سایر قسمت های بدت ایجاد می‌کنند.

 
 

آلوده‌ترین مکان‌های هر خانه که فکرش را هم نمی‌کنید!

 

میکروبیوم نقش مهمی در نحوه رشد اندام‌ها، سیستم ایمنی و متابولیسم بدن ما دارد و حتی از ما در برابر عوامل بیماری‌زا محافظت می کند. در واقع، هر انسانی دارای ترکیب میکروبی منحصربه‌فردی است و تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که حتی می توان از این «اثر انگشت باکتریایی» برای شناسایی افراد، خانه یا لوازم آنها استفاده کرد. قطعاً مکان‌هایی در داخل خانه و محیط‌های عمومی وجود دارد که احتمال وجود پاتوژن‌ها در آنها بیشتر است. در حالی که هیچ مطالعه ای تاکنون نتوانسته آلوده ترین سطوح خانه را به طور قطعی مشخص کند، اما یافته های بنیاد ملی علوم (National Science Foundation) در این زمینه جالب توجه است:

 

۱- آشپزخانه

آلوده‌ترین مکان‌های هر خانه که فکرش را هم نمی‌کنید!

در این پژوهش آشپزخانه به عنوان آلوده ترین مکان هر خانه معرفی شده است. جایی که از آلودگی باکتریایی بیشتری حتی نسبت به حمام برخوردار است. به عنوان مثال، پارچه های آشپزخانه، حوله ها و اسفنج ها از جمله آلوده ترین اجزاء آشپزخانه هستند. زهکش سینک، سینک ظرفشویی، میزها، تخته های برش، فیلترهای قهوه، ماشین ظرفشویی و درزگیر یخچال از جمله دیگر مناطق اصلی آلودگی هستند. اگر توجه کرده باشید، مناطقی که اغلب مرطوب هستند و در تماس بیشتری با دست انسان و مواد غذایی قرار دارند، احتمال آلودگی در آنها بیشتر است. حتی فیلتر شیر آب نیز ممکن است به لایه‌هایی از باکتری‌ها آلوده شود.  کانترها، دستگیره ها، و کلیدهای چراغ نیز مکان های خوبی برای تجمع باکتری ها هستند. پس در تمیز کردن این قسمت ها وسواس بیشتری به خرج دهید.

۲- حمام و سرویس بهداشتی

آلوده‌ترین مکان‌های هر خانه که فکرش را هم نمی‌کنید!

یکی دیگر از بخش های آلوده هر خانه حمام و سرویس بهداشتی است. بیش از ۱/۳ جامسواکی ها ممکن است حاوی باکتری باشند، دسته های شیر حمام و مخزن های مایع شوینده نیز مکان های مناسبی برای زنده ماندن باکتری‌ها هستند. برخی ویروس ها مانند ویروس پاپیلومای انسانی نیز در سطوح حمام و سرویس بهداشتی شناسایی شده اند. در حالی که بسیاری از مردم تصور می کنند دستگیره درب یکی از آلوده ترین قسمت های حمام و سرویس بهداشتی هستند، اما طبق یافته های بنیاد ملی علوم مناطقی مانند کلیدهای چراغ حمام، دستگیره های یخچال، دستگیره های اجاق گاز و دستگیره های مایکروویو میزان باکتری بیشتری بر روی خود جای می دهند.

۳- سطوح خشک

آلوده‌ترین مکان‌های هر خانه که فکرش را هم نمی‌کنید!

باکتری ها معمولا در سطوح خشک و جامد کمتر تجمع می کنند. اما مناطقی از خانه مانند رختخواب، پیشخوان و چراغ که با انسان در تماس هستند، ممکن است به باکتری هایی که روی پوست ما زندگی می کنند، آلوده شوند.

۴- لوازم الکترونیکی

آلوده‌ترین مکان‌های هر خانه که فکرش را هم نمی‌کنید!

لوازم الکترونیکی را فراموش نکنید. وسایلی مانند تلفن همراه، تبلت و کنترل تلویزیون یکی دیگر از مکان های تجمع باکتری ها هستند. یک مطالعه اخیرا نشان داده که تلفن های همراه متعلق به زنان و وسایلی که به جای جیب، در کیف حمل می شوند باکتری های بیشتری را در سطح خود جای می دهند.

۵- کیف لوازم آرایش

آلوده‌ترین مکان‌های هر خانه که فکرش را هم نمی‌کنید!

میکروب هایی که روی لوازم آرایش شما زندگی می کنند می توانند باعث عفونت پوست و چشم شوند. بهتر است به جای یک کیف پر از لوازم آرایش مختلف از یک فضای تمیز و خشک در دمای اتاق برای نگهداری لوازم آرایش خود استفاده کنید. برس های آرایشی را هفته ای یکبار با استفاده از آب و صابون بشویید. می توانید از اسپری های الکلی نیز برای تمیز کردن آنها استفاده کنید.

۶- ماشین لباسشویی

آلوده‌ترین مکان‌های هر خانه که فکرش را هم نمی‌کنید!

وجود لباس های خیس در ماشین لباسشویی حتی به مدت کوتاه می تواند موجب رشد میکروب ها شود. درام لباسشویی را پیش از هر بار استفاده با کمک دستمال ضدعفونی کنید. تا حد امکان از آب داغ برای شستشوی لباس هایی که در مکان های عمومی پوشیده اید، استفاده کنید.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads