کد خبر: 67056 - تاریخ: چهارشنبه، 10 دسامبر 2014 - 15:25

رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی:

کمپوست چای سنواتی جنایت ملی است

رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی گفت: اعلام تبدیل چای سنواتی به کمپوست آن‌قدر برایم سخت بود که گفتم نامه‌ای به مسئولان بنویسند تا دست به جنایت ملی نزنند.

به گزارش خوبان: محمدرضا جهانسوز ظهر امروز در همایش تخصصی تدوین دستورالعمل چای در راستای اجرای طرح بسیج همگام با کشاورز اظهار کرد: مشکلات بسیاری در موضوع چای وجود دارد و بعضی از افراد تلاش می‌کردند آن را به فراموشی بسپارند.

وی نخستین اقدام خود در تصدی وزارت جهاد کشاورزی را به رسمیت شناختن صنعت چای کشور در سال‌های گذشته عنوان کرد و افزود: سازمان چای دوباره احیا شده است. جهانسوز با اشاره به رابطه نزدیک و مستقیم کاری با استانداری گیلان در موضوع چای، خاطرنشان کرد: دو سال موضوع چای را به صورت ویژه پیگیری کردم.

رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی بر ورود عمیق به موضوع چای تاکید کرد و گفت: در مورد فقر چایکاران گیلان بسیار شنیدیم، اما دست‌اندرکاران چای در دنیا از افراد ثروتمند هستند.

وی با بیان اینکه رقم محصول چای ایران در سال‌های گذشته تغییر پیدا نکرده است، تصریح کرد: چای نیازمند اصلاح در کاشت، واریته، نحوه حمل و تولید است.

جهانسوز جایگاه چای ایران را رفیع خواند و بیان کرد: سال‌های گذشته 32 هزار هکتار اراضی گیلان زیر کشت محصول چای بود، اما  اکنون این رقم کاهش پیدا کرده است.

 

*واردات 142 میلیون دلار چای به کشور

رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی به واردات 28 هزار تن چای در هشت ماه امسال به کشور اشاره کرد و یادآور شد: 142 میلیون دلار ارزش چای وارداتی مذکور است.

وی نرخ هر کیلوگرم چای وارداتی را پنج دلار دانست و اظهار کرد: نرخ چای صادراتی ایران هر کیلوگرم یک دلار است و این موضوع از مشکلات محسوب می‌شود.

جهانسوز نرخ خرید تضمینی برگ سبز درجه یک چای در سال 93 را یک‌هزار و 800 تومان اعلام کرد و افزود: امسال چای درجه دو با نرخ یک‌هزار تومان خریداری شده است.

*تولید نوشابه معجزه‌ساز حاصل چای سنواتی ایران

رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به آزمایش چای سنواتی گیلان در کشورهای اروپایی، تصریح کرد: تولید نوشابه معجزه‌ساز حاصل استفاده از چای سنواتی 16 ساله ایران است.

وی به خروج خود از تصدی وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: روزی به بنده اطلاع دادند چای سنواتی باید تبدیل به کمپوست شود و این موضوع آن‌قدر برایم سخت بود که گفتم نامه‌ای به مسئولان نوشته شود و بگویند دست به جنایت ملی نزنند.

جهانسوز با بیان اینکه زمانی 90 هزار تن چای سنواتی در انبارها موجود بود، یادآور شد: نگهداری چای سنواتی هزینه بسیاری برای مسئولان داشت.

رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی، گیلان را دارای جایگاه ویژه از نظر اجتماعی، اقتصادی و … دانست و خاطرنشان کرد: گیلان در عرصه کشاورزی دارای ظرفیت بسیاری است و با انسجام و اراده بسیجی باید در این موضوع ورود کرد.

وی با اشاره به اینکه چای ایرانی را با روش‌های طبیعی می‌توان با هر طعمی تولید کرد، اظهار کرد: تکنولوژی آن‌قدر پیشرفت داشته که دیگر جای تأمل نیست.

 

منبع: فارس

انتهای پیام/43


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads