کد خبر: 28422 - تاریخ: جمعه، 21 ژوئن 2013 - 10:16

حماس خائن یا وفادار!

خوبان خبر: تنها ۹ روز پس از عزيمت هميشگي خالد مشعل رئيس دفترسياسي حماس به دوحه، شايعه پيوستن حماس به معارضين كه به طور دائم از سوي جنبش مقاومت اسلامي فلسطين تكذيب مي‌شد، به واقعيت بدل گردد.

به گزارش خوبان به نقل از پایگاه خبری انصارحزب الله، ۱۷بهمن ماه سال ۱۳۹۰ ودرحالي كه بحران شبيه‌سازي شده درجمهوري عربي سوريه يك ساله شده بود «عماد العلمي» آخرين عضو برجسته حماس از «دمشق» خارج شد تا تنها ۹ روز پس از عزيمت هميشگي خالد مشعل رئيس دفترسياسي حماس به دوحه، شايعه پيوستن حماس به معارضين كه به طور دائم از سوي جنبش مقاومت اسلامي فلسطين تكذيب مي‌شد، به واقعيت بدل گردد.

پايان آبروداري!

كمتر از يك سال بعد روز ۱۶ آبان ۱۳۹۱ كار به جايي رسيد كه استخبارات سوريه به همراه مقاماتي از وزارت کشور با مهر و موم کردن دفترهاي جنبش حماس در دمشق و برخي از شهرهاي اين کشور، ازورود اعضاي اين جنبش به آن جلوگيري کردند.

تبديل دفترحماس در اردوگاه فلسطيني نشين يرموک به مقر شورشيان، حمله چند باره از اين اردوگاه به محله تضامن دمشق، تشکيل يک گردان مسلح در درعا و كشته شدن فرماندهان معروفي از حماس چون «کمال حسني غناجه» معروف به «نزار أبو مجاهد» که درحقيقت جانشين «محمد المبحوح» رئيس شاخه نظامي حماس درخارج به شمار مي‌رفت دلايلي بود كه دولت سوريه تصميم گرفت آبرو داري را كنار بگذارد.

از دور افتخار درغزه تا نبرد در القصير

۱۷ آذرماه سال گذشته وجشن پيروزي مقاومت در غزه نيز زماني بود كه خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس نيزکه پس از ۴۵ سال به اين باريكه آمده بود «شتر سواري دولا دولا» را كنارگذاشت و همراه با هوادران حماس، لحظاتي قبل از هنگام نماز عصر، با پرچم ارتش آزاد سوريه دور افتخار زد!
اما ۱۸ارديبهشت سال جاري مرحله جديدي ازافتضاحات حماس رو نمايي شد و جماعت اخوان المسلمين سوريه از طريق لبنان ميانجي گري جمهوري اسلامي ايران براي نجات ۵۰۰۰ تن از عناصر مسلح ارتش آزاد و جبهه النصره و۲۰۰ عضو حماس که از اردوگاه « العائدين» حمص به شهر القصيرآمده ودرآنجا به محاصره ارتش درآمده بودند را خواستار شد.

۱۲۰ كشته و زخمي و۸۰ اسير حماس در القصير

به هرحال پس از پاكسازي كامل القصير از اين ۲۰۰ عضو، ۱۲۰ كشته و زخمي باقي ماند كه برخي از آنان تصاويرو شعارهايي مربوط به شيخ احمد ياسين رهبر شهيد حماس را به همراه خود داشتند و ۸۰ نفرازآنان نيز اسير و تحويل استخبارات جمهوري عربي سوريه شدند و مشخص شد كه شيوه حفر تونل ها درالقصير به گردانهاي «الفاروق» كار برخي از همين عناصر بوده است.

پس از اين سازمان امنيت عمومي لبنان، در بيانيه‌اي تصميم خود براي مسدود کردن اعطاي اجازه اقامت به اعضاي حماس را اعلام كرد.حزب‌الله لبنان نيز پس از به‌دست آمدن اين مستنداتي كه نشان مي‌داد اعضاي آموزش ديده حماس در دوره هاي نظامي و مهندسي حزب‌الله، اين آموخته ها را در قالب خدمت در«جبهه النصره»، گردان «الفاروق» وتيپ «التوحيد» در القصير به كار گرفته اند دراقدامي كه آن را امنيتي و نه سياسي خواند اعضاي مرتبط با كادر سياسي حماس را از ضاحيه اخراج كرد.

همه خائن نيستند

اما همه ماجرا شرح خيانت نيست، بلكه پيگيري موضوع حماس خبر از اختلافات عميق ميان اعضا بر سر تغيير رويه سران سياسي و برخي اعضاي نظامي آن مي‌دهد كه حداقل به مدت ۲ سال است اين جنبش را در معرض ايجاد انشعاب از سوي رهبران پرنفوذ سياسي نظير «محمود الزهار» و فرماندهان هوادار جمهوري اسلامي ايران نظير شهيد «احمد الجعبري» كه خونش ۸ روز اسرائيل را به آتش كشيد قرار داده است.

يكي از نمودهاي اين اختلافات پس از نماز جمعه ۱۱ خرداد دوحه رونمايي شد كه خالد مشعل در پاي خطبه‌هاي سراسر توهين و سريالي مفتي و رهبر مذهبي خود واسماعيل هنيه، به ايران وحزب‌الله به جز سكوت كاري نكرد.

خطبه شيخ و دردسرخالد

شيخ يوسف قرضاوي مفتي قطري كه به زبان عبري هم مسلط است درحضور خالد مشعل به حزب‌الله اهانت کرد و اين جنبش مقاومت را حزب شيطان و حسن نصرالله را طغيانگر بزرگ خواند وتهران را به ائتلاف با صهيونيسم جهاني متهم کرد.

اما فرماندهي گردانهاي عزالدين قسام بعد از آن درنامه‌اي كه دوشنبه از غزه به دفتر سياسي جنبش حماس در دوحه ارسال كرد بر پايبندي خود به ائتلاف موجود با حزب‌الله لبنان به عنوان چارچوبي براي مقاومت در جبهه شمالي تاكيد كرد و نوشت:«آزاد سازي فلسطين با سلاح صورت مي‌گيرد نه پول. گردانهاي عزالدين قسام اين مطلب را در اشاره به مخالفت خود با امكان همپيماني حماس با قطر به عنوان حامي مالي غزه به زيان ايران بيان داشتند.»

دراين نامه ازمشعل خواسته شد:« از وارد كردن اين جنبش به مرحله‌اي كه بايد بين قطر و ايران يكي را انتخاب كند، پرهيز كنيد زيرا انتخاب درهرجا به نفع مقاومت خواهد بود يعني درنهايت امر ايران به عنوان حامي و پشتيبان مقاومت انتخاب خواهد شد. پايداري مقاومت و توانمندي آن در شليك موشك به عمق فلسطين اشغالي درجنگ ۲۲ روزه در غزه به ياري همپيماني با ايران و حزب‌الله و نه پول هاي عربي بود.»

اين نامه درحالي به رويت خالد مشعل رسيد كه همزمان يك هيئت از حماس در چارچوب تقويت هم پيماني بين جنبش حماس و جمهوري اسلامي در ايران به سر مي‌برد كه «مروان عيسي» فرمانده گردانهاي عزالدين قسام از اعضاي آن بود.

اين درحالي است كه برخي رهبران سياسي حماس نيز، سخنراني قرضاوي را تاب نياوردند ودرواكنش به آن حتي «عماد العلمي» كه آخرين ترك كننده دمشق به مقصد غزه بود و نيز «محمود الزهار» با ارسال نامه‌اي صريحا از اظهارات قرضاوي اعلام برائت کرده و از مشعل خواستند تا به سرعت درباره مسئله توضيح دهد و وي را تحت فشار قرار دادند تا همزمان نامه تندي با همان مضمون را ازسوي فرماندهان گردان هاي قسام شاخه نظامي حماس به اسماعيل هنيه رئيس دولت برکنار شده غزه ارسال کند.

حماس غزه‌نشين!

به هرحال به نظر مي‌رسد پيروي رهبران جنبش حماس از سياست هاي منطقه‌اي اخوان المسلمين ازيك سو و پافشاري برخي اعضاي موثر اين جنبش براي حفظ روابط با حزب‌الله و ايران و قطع ائتلاف با رژيم قطر، اين گروه مقاومت را در آستانه مرحله جديدي قرار داده است.

با وجود توافق درباره تشکيل دو هيئت براي پايان دادن به اختلافات با ايران وحزب‌الله اما رهبران حماس با اين تصميم مخالفت کردند و با شکست نشست اخير دفتر اجرايي حماس در استانبول وحضورخالد مشعل و موسي ابومرزوق و اتخاذ يک موضع مشترک، اين بحران درحال تشديد شدن است. اين فرايندي است كه پس از افتضاح حماس در القصير پروفسور «موشيه معوز» از دانشكده عبري تلاويو درباره آن مي‌گويد:

«بعد ازنبرد القصير ۴ اتفاق رخ داده است:
۱- بشار اسد دوباره ابتكار عمل نظامي را به دست گرفت.
۲- روسيه ابتكار عمل سياسي را به دست گرفت.
۳- روسيه، ايران، عراق، سوريه، لبنان، کلا پشت يک محور قرار گرفته و به هم پيوستند.

۴- «حماس غزه نشين!» به رهبري محمود الزهار به مسير اصلي بازگشت! و با عجله به حل و فصل مشكلات با ايران و حزب‌الله پرداخت كه نتيجه آن اعلام اتحاد «مروان عيسي» با محور ايران و حزب‌الله در سفر به تهران در پاسخ به محور «اسماعيل هنيه- خالد مشعل» بود که دراستانبول اعلام كردند راه ما از آنكارا ودوحه مي‌گذرد كه حاصل اين بازگشت نيز موافقت تهران براي تجديد تسليح حماس بود.


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads