کد خبر: 93624 - تاریخ: یکشنبه، 25 اکتبر 2015 - 12:25

ادعای توقف حمایت های ایران از حماس

“علی برکه” نماینده گروه فلسطینی “حماس” در لبنان گفت: دولت ایران از سال 2012 تاکنون به دلیل اختلاف سیاسی بر سر موضع گیری در برابر بحران سوریه، حمایت مالی از حماس را متوقف کرده است.

به گزارش خوبان، شماری از رسانه های عربی مدعی شده اند ایران حمایت خود را از حماس به دلیل اختلاف بر سر بحران سوریه و حمایت از گروه جهاد اسلامی را به دلیل اختلاف بر سر جنگ یمن متوقف کرده است.
به گزارش عصرایران، “علی برکه” نماینده گروه فلسطینی “حماس” در لبنان گفت: دولت ایران از سال 2012 تاکنون به دلیل اختلاف سیاسی بر سر موضع گیری در برابر  بحران سوریه، حمایت مالی از حماس را متوقف کرده است.
برکه در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن ادعا کرد: حمایت ایران قبل از سال 2012 شامل حمایت تسلیحاتی و مالی بود. ایران بخشی از بودجه دولت حماس در منطقه غزه را تامین می کرد و بخشی از تسلیحات را از طریق تونل های زیرزمینی به غزه منتقل کرده بود.
همزمان سایت خبری “الخلیج الجدید” هم مدعی شد: ایران از سال 2011 تاکنون از حماس حمایت نکرده است. تهران علاوه بر این حمایت از گروه فلسطینی “جنبش جهاد اسلامی” را نیز به دلیل اختلاف بر  سر جنگ یمن متوقف کرده است.
براساس ادعای این سایت خبری، به دلیل خودداری گروه فلسطینی “جهاد اسلامی” از محکومیت حمله نظامی ائتلاف سعودی به یمن، ایران نیز حمایت های خود را از این گروه متوقف کرده است.
منابع خبری همچنین می گویند سفر خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی حماس به عربستان سعودی و دیدار او با پادشاه این کشور، باعث دور شدن حماس از ایران شده است.
این در حالی است که خالد مشعل  از سال 2011 یعنی از زمان آغاز بحران در سوریه تاکنون به تهران سفری نداشته است. منابع خبری می گویند ایران با این سفر مخالف است.
خالد مشعل تا قبل از بحران سوریه، در دمشق مستقر بود و سوریه میزبان دفتر حماس بود اما بعد از بحران در سوریه در سال 2011، خالد مشعل به قطر منتقل و همه دفاتر حماس در سوریه نیز تعطیل شدند. رابطه دولت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه و حماس نیز به طور کامل قطع شد.
حماس در بحران سوریه، از دولت بشار اسد حمایت نکرد بلکه به طور ضمنی از مخالفانش  و یکی از مهمترین آنها یعنی اخوان المسلمین سوریه حمایت کرده است.
منبع: عصرایران
انتهاي پيام/60

مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads