کد خبر: 93882 - تاریخ: سه‌شنبه، 27 اکتبر 2015 - 12:20

مدیر عامل کارخانه چوکا:

تعطیلی چوکا، دروغی بزرگ/فروش چوب های شفارود غیر قانونی است/ اوّل دی ماه تولید را آغاز می کنیم

مدیر عامل چوکا گفت: انشالله در تاریخ ۱ دی ماه تولید را آغاز می کنیم، کارخانه چوکا تا همین امروز هم علی رغم همه ی مشکلات، حقوق ها را پرداخت کرده است و معوقه هم نداریم. در حالی که در همین شهرک صنعتی رشت بسیاری از شرکت ها هستند که ۷، ۸ ماه است حقوق پرداخت نکرده اند.

به گزارش خوبان، پس از درج خبر وضعیت کنونی چوکا و پیگیری های خبرنگار ۸دی، به منظور شفاف سازی وضعیت چوکا گفت و گویی صمیمانه را با مهندس وزوایی مدیر عامل چوکا ترتیب دادیم که در ادامه می خوانیم:

کمی از سابقه خودتان بگویید
بنده محمد رضا وزوایی هستم، مهندسی برق ام را سال ۵۳ از دانشگاه شریف تهران گرفته ام ، سال ۱۳۷۴ هم از دانشگاه مدیریت تهران فوق لیسانس مدیریت صنعتی گرفتم، الان هم دانشجوی دکترا هستم.
تقریبا ۴۳ سال است در صنعت شاغلم، از بعد از انقلاب هم در تمام صنایع بودم ، صنایع ملی ایران ، هم ملی کردیم ، هم اداره کردیم ، هم تحویل دادیم ، هم گفتن خصوصی کنید، خصوصی کردیم، گفتن توسعه بدید، توسعه دادیم، و خیلی چیزهای دیگر…
chooka (1)

وی افزود: من مدت های مدید عضو شورای مدیریت صنایع ملی ایران بودم و مدیر گروه صنایع سلولوزی و بسته بندی و در دوره های مختلف صنایع بزرگ در کشور زیر نظر من بوده و اداره شده ، یه دوره ای معاون وزیر تعاون بودم ، مدیر ایران خودرو بودم ، مدیر کاغذ پارس بودم که تولیدا ش را تا ۷۰ هزار تن رساندیم اما الان کارخانه اش اوراق شده است و اراده ای هم برای درست کردنش نیست چون منافع جای دیگری است ، و اولین دبیر کل اتاق تعاون هم بودم و ….

چه زمانی مدیر چوکا بودید و چه کردید؟
یکی از همین شرکت هایی که من مدیریتش را بر عهده داشتم چوکا بود. در دهه ۶۰ و زمانی که بعد از انقلاب متوقف بود و طی مثلا ۵ سال تولید اش به ۸ هزار تن در سال رسیده بود در حالی که ظرفیت اسمی اینجا ۱۵۰ هزار تن بود.
وزوایی اضافه کرد: در آن زمان وزیر دید وضعیت بحرانی است، ما را صدا زد و گفت مهندس بسم الله کار خودتان است ، ما هم اون موقع آمدیم اینجا را زیر نظر گرفتیم ، به پیشنهاد خود من صنایع ملی، چوکا را به قیمت یک ریال از دولت خرید و اینگونه چوکا را از بند ناف دولت و تبصره و ماده جداکردیم و خلاصه شکوفا شد ، تولید را تا ۱۴۰ هزار تن رساندیم و از اینجا رفتیم…
چطور شد دوباره به چوکا برگشتید؟
دوستان گفتند فلانی چوکا مشکل دارد بیا اینجا، گفتیم چشم، مقداری زمان برد تا حکم آماده شد، ما هم بلند شدیم آمدیم اینجا در تاریخ چهارم آبان سال ۹۳ ، همین اول که رسیدم یک جلسه گذاشتیم در آمفی تئاتر، وضعیت چوکا را جویا شدیم و پرسیدیم پول چقدر داریم، گفتند ۲ میلیارد، گفتیم بد نیست. پرسیدیم حقوق را پرداخت کرده اید، گفتند بله حقوق ماه مهر را داده ایم، گفتم چقدر بود، گفتند دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، گفتیم خوب این عدد که نجومیست، برای تولید هم چوب نداشتیم ، فقط ۱۰ هزار تن آخال و کاغذ باطله بود ، خلاصه با چنگ و دندان شروع کردیم به تولید…
وزوایی اضافه کرد: اما بعد از یک مدت کوتاهی هر چقدر بیشتر تلاش می کردیم،تولید کمتر می شد و دچار خرابی های متعدد در قسمت های مختلف می شد، شده بود مثل ماشین مشتی ممدلی نه بوق داره نه صندلی، هرچه ما درست می کردیم قسمت دیگری خراب میشد.
گفتیم اینگونه نمی توان ادامه داد، ما به جای ۱۵۰ هزار تن، حداکثر داریم ۲۰ هزار تن تولید می کنیم. بعدش نوبت به بدهی ها و قطعی ها رسید. ۸.۵ میلیارد فقط بدهی گاز بود، بعد برق هم اضافه شد، چوب هم قطع شد، طلبکار ها هم هجوم آوردند ، کاغذ باطله هم قطع شد.chooka (2)
ماجرای اعتصاب کارکنان چوکا چه بود؟
در میان این محاصره مشکلات اعتصاب چی هم اضافه شد. تعدادی از کارکنان تجمع کردند و هرچه از آنها خواستیم به سالن همایش بیایند و درخواست ها و اعتراض های خود را مطرح کنند راضی نشدند و در نهایت تعداد اندکی از آنان در حدود ۲۰ نفر در ورودی چوکا تجمع کردند و رسانه ها هم آن را با آب و تاب و بدون اطلاع از حقیقت ماجرا بازتاب دادند.
آیا بازسازی چوکا نیاز به تعطیلی داشت؟
اولا که چوکا تعطیل نشده است، فقط تولید متوقف شده است ، همین حرف را وقتی جناب اصغریان اظهار کردند به ایشان گفتم که چرا خلاف واقع می گویید و از ایشان خواستم که از این پس کلمه تعطیلی را بکار نبرند که از آن به بعد در هیچ جلسه ای تکرار نکردند این را.
وزوایی افزود: چوکا تعطیل نیست بلکه در حال بازسازی است و نمی دانم آقایان تامینی و عاشوری این حرف ها را از کجا می زنند، طی این یک سال که ما اینجا هستیم هیچ یک از آنها حتی یک بار برای بازدید از چوکا که نماد عظمت صنعت گیلان و ایران است نیامده اند.
وی در خصوص لزوم تعطیلی چوکا گفت: آفتاب آمد دلیل آفتاب ، طبق دستوری که داده ام بروید و از روند بازسازی قسمت های مختلف چوکا بازدید کنید و با مسئول هر قسمتی که خواستید مصاحبه کنید و از آن ها بپرسید که آیا امکان این وجود داشت که بدون تعطیلی اقدام به بازسازی کنیم.

(منتظر خبر تکمیلی روند بازسازی چوکا باشید)
آیا زمانی را برای شروع تولید تعیین کرده اید؟
مواد اولیه را آماده کرده ایم و انشالله در تاریخ ۱ دی ماه تولید را آغاز می کنیم، کارخانه چوکا تا همین امروز هم علی رغم همه ی مشکلات، حقوق ها را پرداخت کرده است و معوقه هم نداریم. در حالی که در همین شهرک صنعتی رشت بسیاری از شرکت ها هستند که ۷، ۸ ماه است حقوق پرداخت نکرده اند.
بخش جنگل شفارود چرا از صنعت چوکا جدا شد؟
در دهه ۶۰ بخش جنگل از صنعت به امید اینکه زیر نظر متخصصین وزارت کشاورزی رشد و توسعه پیدا نماید جدا شد اما متاسفانه اینگونه نشد و در حالی که قرار بود به سطح ۵۲۰ هزار متر مکعب چوب برسد سال گذشته تنها ۱۱ هزار متر مکعب چوب در اختیار چوکا گذاشته است.
2 (2)وی افزود: چوب ها را به مزایده می گذارند و به شرکت های مازندرانی می فروشند ، باید از فرماندار و استاندار و نمایندگان محترم پرسید شما که دلتان برای چوکا به حق می تپد چرا اجازه می دهید مواد اولیه مورد نیازش از استان خارج شود.
در حالیکه وظیفه ی شفا رود این است که چوب مورد نیاز چوکا را تامین نماید و قانونا اجازه ی فروش ندارد ، این عمل مانند این است که واحد لجستیک سپاه گلوله هایش را به جای اینکه به نیروهایش بدهد ، به کشور های دیگر بفروشد.
البته با جناب دهقان وزیر محترم دفاع تماس گرفته ایم و مسئله در حال پیگیری است…
جناب عاشوری نماینده فومن و شفت ادعا کرده اند که به برادرش که مسئول حراست چوکا بوده گفته است که استعفا بدهد. آیا صحت دارد؟ نظرتان راجع به عملکرد ایشان چیست؟2 (1)
من راجع به عملکرد ایشان چیزی نمی گویم اما ایشان مبتنی بر قانون جمهوری اسلامی رسما بازنشسته شده اند. من در خصوص حرف های برادر ایشان چیزی نمی دانم. نه خانه ایشان بوده ام که بشنوم نه برادرش به من چیزی گفته است. به هر حال ایشان بازنشسته شده اند و بازنستگی اش توسط تامین اجتماعی اعلام شده و از نظر ما هم بحثی وجود ندارد.
چند سوال راجع به وعده های شما مطرح است:
کارخانه تولید کمپوست؟
در حال آماده سازی و پیگیری است و من حتمی راه می اندازم این کارخانه را.
کارخانه تولید تخت چند لایه؟
آماده به کار است و به صورت آزمایشی تولید هم کرده ایم، سفارش چوب با کیفیت هم داده ایم برای واردات از روسیه.
۱۲۰ هزار تن تولید؟
نه خیر. چنین چیزی نگفته ایم. انشالله ۹۵ الی ۱۰۰ هزار تن برای سال ۹۵ تولید می کنیم.
تعاونی مسکن؟
در شرکت چوکا اکثر کارکنان دارای مسکن بودند اما چون نسل عوض شده است، تعدادی از کارکنان مسکن ندارند ، اعلام کرده ایم که تعاونی مسکن تشکیل بدهند و منتظریم که کارکنان هیات مدیره را تشکیل بدهند تا ما بتوانیم اقدامات لازم را انجام دهیم.
البته یک صندوق رفاه تشکیل داده ایم که قرار است شرکت به اندازه ی هر مبلغی که کارکنان واریز کنند ، شرکت هم کمک بکند تا سرمایه صندوق افزایش یابد.

 

ماجرای تصرف حوضچه شماره ۲ فاضلاب چوکا چیست؟
ادعا کرده اند که ۳۲ هزار متر از زمین چوکا مال ماست. دادگاه بدوی و تجدید نظر هم تشکیل شده و رای را به ضرر ما صادر کرده است اما ما مدرکی را جدیدا پیدا کرده ایم که مشخص می کند حق با چوکا است و تصرف کننده قبلا رضایت کامل خود را اعلام کرده است اما متاسفانه در دادگاه های گذشته این مدرک ارائه نشده است.
در حال پیگیری هستیم وانشالله برای تخریب دیوارهای زمین تصرف شده از شما دعوت می کنیم تا نظاره گر باشید.
در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید
در پایان اینکه بعد از بازسازی چوکا قصد توسعه آن را داریم، انشالله تولید پاکت سیمان و تولید کاغذ چاپ و تحریر با ظرفیت حداقل ۱۰۰ هزار تن را در دستور کار قرار می دهیم.

وی افزود: کاغذ چاپ و تحریر در حال حاضر به کشور وارد می شود در حالیکه ما توان و تکنولوژی لازم را برای تولید داخلی آن داریم.

انتهاي پيام/926


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads