کد خبر: 84838 - تاریخ: سه‌شنبه، 21 جولای 2015 - 10:56

رقم پول‌های بلوکه شده ایران چقدر است؟

سیف:26 میلیارد دلار/ معاون سیف:89.6 میلیارد دلار/ استاندار تهران:180 میلیارد دلار/اوباما: 150 میلیارد دلار

چند روزی است که شاهد اظهارات ضد و نقیضی از میزان دارایی های بلوکه شده ایران در خارج از کشور هستیم که این اختلاف نظرها تا حدود 150 میلیار دلار نیز بالا رفته است.

به گزارش خوبان، روز گذشته ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی درباره رقم پول‌های بلوکه شده ایران در خارج به حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور نامه نوشت.

طبق این نامه رقم پول‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور حدودا 26 میلیارد دلار است.
اما چند ساعت بعد از این اعلام نظر، معاون ارزی بانک مرکزی مجموع دارایی های ارزی بلوکه شده ای که قابلیت آزادسازی داشته و دارایی هایی که توانایی بازپرداخت آنها وجود ندارد را حدود 89.6 میلیارد دلار اعلام کرد.
جالب است که استاندار تهران حدود یک ماه قبل خبر داده بود که 180 میلیارد دلار از پول‌های کشور در خارج بلوکه شده است و همچنین حمید صافدل معاون وزیر سابق صنعت و رئیس سابق سازمان توسعه و تجارت هم در روزهای پایان مسئولیت خود در این سازمان اعلام کرده بود که ۱۰۰ میلیارد دلار از پولهای بلوکه شده ایران ناشی از فروش نفت در خارج از کشور بلوکه شده است.
همچنین باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نیز گفته است: 150 میلیارد دلاری که ایران خواهد گرفت، پول بادآورده نیست، بلکه پول های خودِ ایران است که از طریق فروش نفت به دست آورده بوده و صرفاً به علت تحریم‌های بین المللی (در بانک‌های خارجی) مسدود شده است؛ تنها دلیلی که تا به حال نتوانسته است آن را به دست آورد به خاطر من و دولتم بوده است که گفته‌ایم ما باید آن جریان را متوقف کنیم (سپرده های ایران را مسدود کنیم) تا زمانی که این برنامه هسته ای متوقف شود.
با نگاهی اجمالی به برخی اظهارنظرهای مسئولان در این باره در میابیم که سخنان امروز ایشان درباره میزان دارایی های مسدود شده ایران در جهان با گذشته تفاوت هایی یافته که همگی ابهام آفرین هستند؛ ابهاماتی که حالا در قیاس سخنان مسئولان ایرانی و توضیحات غربی ها، فزونی هم یافته تا جایی که از زبان اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا میزان پول های بلوکه شده را 150 میلیارد دلار می‌شنویم و بعد شاهد آن هستیم که رئیس کل بانک مرکزی، عددی معادل یک پنجم آن را در سخنانش به کار می‌برد؛ تناقضاتی که در روزهای اخیر برخی تلاش داشته‌اند، توضیحاتی درباره آن ارائه دهند، ولی دولتمردان ترجیح می‌دهند همچنان گنگ درباره اش حرف بزنند یا بی توضیح رهایش کنند.
تمامی این اظهار نظرها گویای این است که یا مسئولان داخلی از میزان پولهای بلوکه شده در خارج بی اطلاع هستند و یا بعد از توافق اتفاقات عجیبی افتاده است که این مبلغ تا این حد نزول داشته است.
اما شاید درک این موضوع که شخصی مثل رییس جمهور آمریکا از این مبلغ بی اطلاع باشد یا بخواهد مبلغ بالاتری را اعلام کند کمی برای شنونده سخت است!
منبع: دانا
انتهای پیام/30

مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads