کد خبر: 81420 - تاریخ: چهارشنبه، 10 ژوئن 2015 - 12:47

افخم در نشست خبری:

بحث تمدید مذاکرات، زودهنگام است/ مانع‌تراشی در مذاکرات تعداد پرانتزها را بیشتر می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست خبری امروز خود گفت که بحث درباره تمدید مذاکرات، زودهنگام است.

به گزارش خوبان: “مرضیه افخم” سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به وضعیت پرونده زائران عربستانی و ابراز تاسف در این زمینه، اظهار داشت: مسئولین از همان ساعات اولیه ابعاد جزئیات را دنبال می‌کنند و طبق اطلاعاتی که هست چند نفر بازداشت شدند و مدارک و نمونه‌‌هایی که می‌تواند به شناسایی مسمومیت کمک کند همگی بر داشته شده است .

سفر ظریف به عمان در چارچوب مسائل منطقه‌ای بود

وی با اشاره به سفر چند ساعته ظریف به عمان گفت: مسائل منطقه ای از موضوعاتی است که ایران اهتمام ویژه به آن دارد و لزوم مشورت ها مشهود است و در همین اساس تصمیم گرفته شد که وزیر امورخارجه کشورمان با همتای عمانی خود موضوعاتی را مورد بحث قرار دهند.

افخم با اشاره به اینکه کشورهای مختلف از روند مذاکرات حمایت می‌کنند تصریح کرد: مذاکرات در وین دور جدید آن آغاز خواهد شد و کارشناسان به آن ملحق خواهند شد و این روند تا زمانی ادامه خواهد یافت تا پرانتزها و اختلافات کاهش پیدا کند تا زمینه برای حصول توافق جامع فراهم شود.

مجلس در بررسی هر موضوعی جایگاه ویژه‌ای دارد

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان با اشاره به تصویب طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای، گفت: در اینکه جایگاه  مجلس در بررسی هر موضوعی که مرتبط با منافع و امنیت ملی کشور جایگاه ویژه است تردیدی وجود ندارد در عین حال این موضوع باید مراحل و زمینه لازم خود را طی کند و ما نیز نظراتی داریم که آن را در کمیسون مطرح کرده و بررسی خواهیم کرد و امیدواریم این تبادل نظر با مجلس به سمت شکل گیری توافق خوب پیش روند.

 همکاری ایران با آژانس فراتر از قوانین بین‌المللی نیست

وی در رابطه با آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در شورای حکام پیرامون برنامه هسته‌ای ایران اظهار داشت: مفاد این گزارش، در گزارشات قبلی تکرار شده اما مورد جدیدی در این گزارش وجود دارد و آن تعیین زمان در پایان این موضوع است، در رابطه با سایر موضاعات نیز ایران صراحتا مواضع خود را اعلام کرده که در چارچوب معاهدات بین‌المللی ما حاضر به همکاری هستیم و مانند سایر اعضا باید با جمهوری اسلامی ایران برخورد شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم در یک جدول زمانی کوتاه این موضوع را ببندیم.

اهتمام طرف‌های مذاکره کننده برای خاتمه بحث ابعاد احتمالی نظامی ایران

افخم با اشاره به ورود بحث pmd در مذاکرات هسته‌ای گفت: مطرح شدن این موضوع از سوی کشورهای اروپایی موضوع جدیدی نیست، از شروع مذاکرات هم زمان با همه بحث‌هایی که روی میز بوده بحث ابعاد احتمالی نظامی مطرح شده است و اهتمام طرف‌های مذاکره کننده نیز بر این است که این موضوع برطرف شود و باید با زمانبندی که در گزارش آژانس به آن اشاره شد این موضوع بسته شود.

وی موضوع برداشته شدن تحریم‌های غیر هسته‌ای از سوی آمریکا را صرفا اظهارات رسانه‌ای و فاقد منبع رسمی خواند.

کارشکنی عربستان در زمینه ارسال امدادها به یمن/ در نشست صلح یمن از هیچ کشور خارجی دعوت به عمل نیامده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به برگزاری نشست صلح یمن در ژنو گفت: متاسفانه ابعاد تجاوز عربستان به یمن رو به گشترش است و ما از نهادهای مسئول بارها درخواست کردیم که به طور ویژه در حوزه ارسال امداد توجه شود اما همکاری عربستان در این زمینه بسیار کارشکنانه است.

وی اضافه کرد: در حال حاظر شاهد هستیم که در سازمان ملل متحد نشستی برای گفتگو قرار است برگزار شود و ما از ابتدا برای حل این موضوع از گفتمان سیاسی حمایت کردیم و در این اجلاس از هیچ کشور خارجی دعوت به عمل نیامده و گفتگوها یمنی یمنی خواهد بود و امیدواریم که بدون پیش شرط این گفتگوی میان گروه‌ها، صورت گیرد و همه طرف‌ها با حسن نیت در مذاکرات حضور پیدا کنند تا راهکار سیاسی بتواند قدمی برای حل این بحران بردارد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: تعین پیش شرط در نشست یمن سخت کردن فضای مذاکره است و ایران به سهم خودش مشوق راهکار سیاسی است و در همین مسیر از این مذاکرات حمایت می‌کنیم اما باید توجه داشت این حمایت‌ها به معنی دخالت نیست.

وی در رابطه با سفر یک هیئت از سوی عبدالله صالح پیش از فرار، گفت: تبادل سیاسی بین هیات‌ها امری طبیعی و معمول است و تبادل هیات در چارچوب روابط سیاسی و دیپلماتیک بین ایران و یمن وجود دارد.

افخم ادامه داد: ما به طور تنگا تنگ موضوعات منطقه را دنبال می کنیم و طبیعی است رایزنی‌هایی بین کشورها صورت بگیرد و ایران اعلام کرده که در مذاکرات یمنی حضور نداشته و ندارد.

موضوع اتفاقات رخ داده سفر ورزشکاران کشورمان به عربستان از سوی نمایندگی درحال پیگیری است

افخم با اشاره به مشکلات به وجود آمده در سفر ورزشکاران کشورمان به عربستان، اظهار داشت: نمایندگی ما در جده اقداماتی را انجام داده و با نهادهای مسئول در این زمینه صحبت شده و ما از طریق کانالهای سیاسی نقطه نظرات خود را نسبت به این موضوع اعلام کردیم که امیدواریم در دوره‌های بعد مد نظر قرار گرفته شود و این اتفاق، کار پسندیده‌ای نبود و صحنه ورزش موضوعی نیست که در گیر مسائل سیاسی شود.

فضا سازی تبلیغاتی بر اتاق‌های مذاکره تاثیر ندارد

وی در رابطه با بازرسی از مراکز نظامی، افزود: مواضع ایران صریحا در عالی ترین سطح مطرح شد و تغییری در آن ایجاد نشده است و مذاکرات در جریان است و طرفها تلاش می کنند که راه حل‌هایی برای آن بیابند، و برخی از این تکرار اظهارات، فضا سازی تبلیغاتی است که بر فضای اتاق‌های مذاکره تاثیر ندارد و ملاحظاتی که نسبت به دسترسی‌ها و جود دارد را همه کشورها نسبت به بازرسی و دسترسی‌ها دارند و استدلال قوی که پشت این موضوع وجود دارد کمک می‌کند طرف‌ها راهکارهای جایگزین بیابند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به مطرح شدن بحث تمدید مذاکرات، گفت: باید روز به روز با مسئله مذاکرات پیش رفت و بحث تمدید در مذاکرات و طرح آن زودهنگام است و ما معتقدیم در زمان باقی مانده  و با اراده سیاسی دست یابی به راه حل‌ها ممکن است اما آنچه همیشه اعلام کردیم این است که خواهان یک توافق خوب هستیم و محدودیت زمان بحثی نیست که بتواند توافق خوب را تحت‌الشعاع قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه تا کنون برنامه‌ای برای دیدار وزرا در رابطه با مذاکرات هسته‌ای تعیین نشده است، گفت: جلسات در سطح معاونین خواهد بود و تیم‌های اروپایی به غیر از خانم اشمید به مذاکرات خواهند پیوست .

اتهام هسته خرابکاری در بحرین را مردود می دانیم

افخم ادامه داد: نباید به موضوع بحرین امنیتی نگاه شود و هرگونه اتهام در این زمینه نسبت به ایران را مردود اعلام می‌کنیم، و باید با استفاده از راه حل هایی که زمینه مشارکت همه طرف‌ها را ایجاد می‌کند استفاده شود و فرافکنی کمک کننده نیست.

مانع‌تراشی در مذاکرات تعداد پرانتزها را بیشتر می‌کند

وی با اشاره درخواست وزرای خارجه چین و روسیه از طرف‌های مذاکره کننده مبنی بر مطرح نکردن درخواست‌های جدید در مذاکرات گفت: بحث زیاده خواهی را همواره اعلام کردیم که جلوی آن خواهیم ایستاد و در بیانیه لوزان چارچوب‌های اصلی تفاهم مطرح شد اما پس از آن شاهد مواردی بودیم که کمک کننده نیست و مانع‌تراشی در مذاکرات تعداد پرانتزها را بیشتر می‌کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/90


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads