کد خبر: 69498 - تاریخ: شنبه، 10 ژانویه 2015 - 10:31

گزارشی از اختتامیه پنجمین جشنواره فیلم عمار/

درخشش «فانوس»های جشنواره عمار در دستان برگزیدگان/ پذیرایی از سینماگران با نان‌های «ننه سکینه»/ هدیه رهبرانقلاب به «آهنگران»

ابوالقاسم طالبی: آهنگران همیشه می‌گفت هرکس با من عکس بگیرد شهید می‌شود. من هم با او عکس می گیرم و امیدوارم سال آینده شهید شوم … پروانه معصومی: من دوبار جایزه جشنواره فجر گرفتم ولی احساس می کنم با گرفتن این جایزه خوشحال هستم …

به گزارش خوبان، مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره فیلم عمار عصر جمعه 19 دی ماه با حضور هنرمندان، فیلمسازان این جشنواره و همچنین چهره های فرهنگی، هنری و انقلابی در سینما فلسطین برگزار شد.

قرائت قرآن این مراسم توسط وحید جلیلی انجام گرفت. فرخ نعمتی، پروانه معصومی، نادر طالب زاده، بیژن نوباوه، آرش دریابندی عضو هیات داوران جشنواره، ابوالقاسم طالبی، فرج الله سلحشور از جمله چهره های حاضر در مراسم هستند. حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی نیز در اختتامیه عمار حضور دارد. وی چهارشنبه 17 دی نیز با حضور در سینما فلسطین از جشنواره بازدید کرد.

از مدیران سازمان سینمایی حجت الله ایوبی، سیدصادق موسوی، بهمن حبشی، رسول صادقی، محمدرضا فرجی، رمضانعلی حیدری خلیلی، جلیل اکبری صحت در این مراسم حضور داشتند.

از نکات قابل توجه مراسم این بود که رییس سازمان سینمایی جایی برای نشستن نداشت.

پیش از این محمدمهدی طباطبایی نژاد و حبیب ایل بیگی از مقامات سازمان سینمایی و علیرضا رضاداد دبیر جشنواره فیلم فجر از این جشنواره بازدید کرده بودند.

بچه های عمار حامیان حقیقت هستند

در ابتدای این مراسم نادر طالب زاده گفت: بچه های عمار حامیان حقیقت هستند که فقط در یک مملکت محدود نیستند بلکه اینها انسان های حقیقت جویی هستند که در سراسر دنیا عمار را گسترش می دهند.

 

اختتامیه جشنواره فیلم عمار 1

 

وی گفت: عمار، هر سال که می گذرد پرتو بیشتری خواهد شد و بحث امروز ما حقیقت است. امام خمینی بنیادی را کاشتند که ۱۴ قرن منتظرش بودیم و اهمیت جمهوری اسلامی هر روز بیشتر برای دشمنان مشخص می شود.

دبیر پنجمین جشنواره فیلم عمار بیان کرد: جمعیت جهانی با کنترل رسانه ها سعی دارد جلوی اسلام و انقلاب بایستد تا این بارقه نور دیده نشود.

وی افزود: عمار جشنواره هنری و تولد مبارکی بود که بعد از ۳۰ سال رخ داد و ویژگی آن توجه به اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی است.

طالب زاده با بیان اینکه عمار برای آنهاست که هدف دارند، تصریح کرد: این جشنواره برای کسانی است که انقلاب یا عمار را هدفدار می بینند و خداوند آنها را بیدار کرده است.

پنجمین جشنواره فیلم عمار گفت: عمار جشنواره ویژه ای است که ویترین هنری جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: امسال سال پنجم جشنواره بود و آثار آن ارتقای ویژه ای داشت. انشاالله ببینیم  فیلمسازانی که در جشنواره شرکت  می کنند وارد عرصه رسانه ملی و سینمای ملی شوند.

 طالب زاده با بیان اینکه جوانان در این جشنواره با صلابت در صحنه حاضر شده اند، گفت: این برکتی است که به مسیر نورانی انقلاب داده شده است و هر که در اتوبان حق قرار می گیرد خداوند به او توفیق می دهد.

دبیر پنجمین جشنواره فیلم عمار در پایان سخنان خود گفت: تلاش زیادی در پشت صحنه این جشنواره اتفاق افتاد. من همچنین از رسانه ملی به خاطر توجه ویژه آنها به این جشنواره تشکر می کنم. من با اکثر داوران صحبت کردم و از خوشحالی آنها متوجه سطح کیفی آثار شدم. هیچ جشنواره ای جای عمار را نخواهد گرفت و این ویژگی ای است که مختص حرکت حامیان حقیقت است و من فکر می کنم این جشنواره در دو یا سه سال آینده به سطحی که می خواهد می رسد.

بخش مستند تاریخ معاصر ایران و فتنه سال  88

هیات داوران ضمن تقدیر از آثار اتاق جنگ، شکوفه های زمستان، بدون مرز، چریک پیر و مثل پروانه عاشق، لوح افتخار جشنواره را به آثار «بهجت انقلاب» به کارگردانی حسین فرقدان، «امینه» به کارگردانی عبدالله عزیزی و اثر «اسیر در زنجیر دروغ» به کارگردانی محمد عبدی زاده اهدا کرد.

 

اختتامیه جشنواره فیلم عمار 2

 

همچنین هیات داوران فانوس این بخش را به آثار خط مقدم به کارگردانی نادر فرجی، آسید مهدی به کارگردانی بابک مینایی و پسر را ببین پدر را تصور کن به کارگردانی حمید یادروج تقدیم کرد.
جایزه ویژه این بخش به مستند «رو در رو با شیطان» به کارگردانی علیرضا بوالی اهدا شد.

بخش مستند نقد درون گفتمانی

هیات داوران لوح افتخار این بخش را به آثار بغض هامون به کارگردانی محسن شیرزایی چشم در برابر چشم به کارگردانی سیدمحمدعلی صدری نیا، ماهی ها در سکوت نمی میرند به کارگردانی یاسر عرب و محسن زارعی و TF DOWN2 به کارگردانی روح الله رفیعی اهدا کرد.

همچنین هیات داوران فانوس این بخش را به مستند «گام نهایی» به کارگردانی سیدمحمدحسین میری و سیدمحمدعلی صدری نیا تقدیم کرد.

کارگردان «گام نهایی» در سخنانی گفت: آنقدر غیرت در وجود ما هست که به دلیل یارانه نیاز به رفراندوم نیست.

بخش مستند اقتصاد مقاومتی

هیات داوران لوح افتخار این بخش را به آثار رنگ و نارنگ به کارگردانی داریوش نیکبخت و زمین بعلاوه پنج درصد به کارگردانی مجتبی غفوری تقدیم کرد.

هیات داوران فانوس این بخش را به اثر «ما اقتصاد دانیم» به کارگردانی محمدحسین بزرگی راد اهدا کرد.

بخش مستند جنگ نرم

هیات داوران لوح افتخار تحقیق و پژوهش این بخش را به مهدی فیاضی کیا برای مستند «من مرگ می شوم» اهدا کرد.

هیات داوران فانوس این بخش را به آثار «جنگ اطلاعاتی» به کارگردانی علی نظری، «7 دقیقه تا تل آویو» به کارگردانی علیرضا بوالی و «اهل سنت ایران» به کارگردانی محسن اسلام زاده تقدیم کرد.

هیات داوران جایزه ویژه این بخش را به مستند «تاکسی مدرسه» به کارگردانی مسعود کارگر داد.

بخش مستند حرکت های خودجوش مردمی

هیات داوران فانوس این بخش را به آثار صالح آباد به کارگردانی مسعود کارگر و امین قره سُفلو و گروه کوچک ما به کارگردانی فرود عوض پور اهدا کرد.

 

اختتامیه جشنواره فیلم عمار 4

 

همچنین هیات داوران جایزه ویژه این بخش را به مستند «معبر» به کارگردانی محمد کرم زاده تقدیم کرد.

بخش مستند بیداری اسلامی و جهانی

هیات داوران ضمن تقدیر از آثار «روهینگیا»، «فریاد خاموش» و «ابرها در راهند»، لوح افتخار جشنواره را به آثار «ققنوس» به کارگردانی جمشید بیات، «خالد و مجتبی» به کارگردانی روح الله رفیعی، «ایمان» به کارگردانی مسعود زارعیان، «آشنای دور» به کارگردانی مجید عزیزی تقدیم کرد.

همچنین هیات داوران فانوس این بخش را به مستند «کرار» به کارگردانی محسن اردستانی اهدا کرد.

جایزه ویژه این بخش به مستند «ملاقات با داعش» به دلیل شجاعت و نفوذ به گروه های تکفیری به مهدی مطهر به نمایندگی از گروه کارگردانی تقدیم کرد.

بخش مستند بین الملل

هیات داوران ضمن تقدیر از آثار پروپاگاندا از کشور نیوزلند و کوثر، لوح افتخار جشنواره را به آثار نویسنده بدون دست از کشور انگلستان و به کارگردانی ویلیام وست وی و دیوارها به سخن خواهند آمد به کارگردانی حنیف شاه پر راد اهدا کرد.

همچنین هیات داوران فانوس این بخش را به مستند «دولت جاسوس آمریکا» به کارگردانی دنی شکتراز کشور آمریکا تقدیم کرد.

از نان پختن برای رزمندگان تا عماریون

در ادامه مراسم سکینه جمشیدی معروف به «ننه سکینه» که در دوران 8 سال دفاع مقدس برای رزمندگان دفاع مقدس نان می پخت تا مدیون شهدا نباشد نان های دست پخت خود را برای پذیرایی بین حضار توزیع کرد.

 

اختتامیه جشنواره فیلم عمار 5

 

سینه زنی با نوای آهنگران

حاج صادق آهنگران که مراسم تجلیل از وی در اختتامیه جشنواره عمار برگزار می شود قطعات با نوای کاروان، منتظریم کی شب حمله فرا می رسد، سوی دیار عاشقان را خواند و مردم همراه با وی سینه زنی کردند. این اجراها حاضران را به دوران دفاع مقدس و حال و هوای جبهه ها برد.

رهبر معظم انقلاب برای آهنگران چه نوشت

در ادامه آهنگران با حضور خانواده 15 شهید تجلیل شد. مادر شهیدان جنیدی به نمایندگی از خانواده شهدا یک جلد قرآن به آهنگران تقدیم کرد. در ابتدای این قرآن نوشته شده است: اهدا به آقای آهنگران با تجدید خاطرات شوق انگیز روزهای دفاع مقدس – سید علی خامنه ای.

آهنگران در ابتدای این تجلیل بیان کرد: زبانم قاصر است و تنها باید بگویم که من لیاقت این پاسداشت را نداشتم.

وی گفت: هر چه ما داریم از برکت شهدا و امام راحل بوده و همچنین حاج حبیب معلمی شاعر دلسوخته و پیرمرد ۸ سال دفاع مقدس و همه شهدایی که من توسط آنها عزت پیدا کردم. در واقع نفس آنها و نفس امام راحل به من خورد.

آهنگران با اشاره به تقدیری که از او توسط جشنواره عمار و خانواده های شهید از او انجام شد، گفت: بزرگواران به من محبت دارند اما من می دانم که این تقدیر از آرمان ها و ارزش های انقلاب است. تقدیر باید از عزیزانی باشد که الان در گوشه و کنار خاک های آن طرف مرز یعنی در سامرا و … به خاطر حفظ ارزش های اسلام و تشیع مبارزه می کنند.

این مداح اهل بیت با اشاره به خانواده خود بیان کرد: در اینجا باید از پدر و مادرم که لقمه حلال به من دادند و من را در هیات و مسجد بزرگ کردند تشکر کنم و همچنین از همسرم تشکر می کنم. شاید ثوابی که اینها در ۸ سال دفاع مقدس بردند از من بیشتر باشد زیرا آنها در اهواز که زیر باران گلوله بود ماندند و نه تنها از این شهر بیرون نرفتند بلکه سعی کردند روحیه ای برای بسیجی ها هم باشند.

اختتامیه جشنواره فیلم عمار 6

وی در ادامه با اشاره به اینکه روی کارت کسانی که قرار بود به عملیات بروند امضا می کرده است، گفت: من کارت بچه هایی را که به عملیات می رفتند امضا می کردم و وقتی این شهدا باز می گشتند امضای خود را پای کارت آنها می دیدم و حسرت می خوردم که من هنوز زنده هستم.

آهنگران با اشاره به تقدیر مادران شهید از او در این مراسم عنوان کرد: اظهار محبت این مادران شهید برای من سخت است و مسئولیتم را زیادمی کند. ما بیشتر از همه باید از رهبر بزرگوار که جانم فدای او باد و سینه چاک او هستیم ممنون باشیم.

وی در واکنش به تشویق حضار اضافه کرد: وقتی من کف زدن های شما را می بینم بیشتر خوشحال می شوم زیرا ایشان شبانه روز و فداکارانه ایستاده اند. روزها و شب ها برای رهبر بزرگ کشورمان دعا کنید که فداکارانه در مقابل سختی ها ایستاده اند. ان شاالله خداوند طول عمر با عزت به ایشان بدهد. امیدوارم فرصتی پیش آید که به خدمت ایشان برسم و دستشان را ببوسم.

مساله آهنگران فرش قرمز نبود بلکه ولایت، خدا و راه امام حسین (ع) بود

آهنگران در پایان از فرماندهان سپاه و همچنین شهید سید حمید تقوی یاد کرد.

ابوالقاسم طالبی در تجلیل از آهنگران گفت: ویژگی اهنگران به عنوان یک هنرمند این است که شهرت هیچ گاه نتوانست روی او تاثیر بگذارد.

وی ادامه داد: مساله آهنگران فرش قرمز نبود بلکه ولایت، خدا و راه امام حسین (ع) بود. اگر ما از او یاد بگیریم که شهرت ما را گول نزند، برد کرده ایم.

 

اختتامیه جشنواره فیلم عمار 7

 

عکسی برای شهادت

وی به یکی از صحبت های آهنگران که گفته بود هر کس با وی عکس بگیرد شهید می شود اشاره کرد و گفت: من می خوااهم با آهنگران عکس بگیرم تا شهید شوم.

در این هنگام حاضران در سالن پی در پی طالبی را تشویق کردند و این باعث شد که بگوید چقدر مردم دوست دارند من شهید شوم.

بخش پویانمایی

هیات داوران ضمن تقدیر از علی قاسمی و حمید جمالی برای شجاعت و جسارت در آثار طبس و پرواز 655، لوح افتخار این بخش را به آثار مهمان ناخونده به کارگردانی عبدالامیر سبیعی به دلیل طراحی فضای بومی و پرداخت به آسیب های اجتماعی، قلمرو طلوع خورشید به کارگردانی مهدی زیار برای اعتنا به دستاوردهای هنری بومی و گزینه های روی میز به کارگردانی عباس عسکری برای دستاوردهای فنی تقدیم کرد.

همچنین هیات داوران، فانوس این بخش را  به آثار «بختک» ساخته اسماعیل یوسفی و «رقص قاصدک ها» ساخته وحید شاکری تقدیم کرد.

بخش داستانی کوتاه

هیات داوران لوح افتخار این بخش را به آثار انجمن حجتیه به کارگردانی حمید عبدالله زاده اقدم به دلیل شجاعت در انتخاب مضمون و بچه و مرد به کارگردانی سیدمحمدرضا خردمندان برای انتخاب ایده ای بدیع و تاثیرگذار اهدا نمود.

همچنین هیات داوران در این بخش لوح افتخار کارگردانی را به حسین دارابی برای کارگردانی اثر علمک تقدیم کرد.

هیات داوران فانوس بازیگری این بخش را به پروانه معصومی برای بازی تاثیرگذار در فیلم کوتاه اشک مادر با موضوع فتنه سال 88 اهدا کرد.

 

اختتامیه جشنواره فیلم عمار 8

 

پروانه معصومی هنگام دریافت جایزه برای بازی در فیلم «اشک مادر» در سخنانی گفت: من 2 بار جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را از فجر گرفتم اما امروز احساس می کنم با گرفتن این جایزه خیلی خوشحال هستم.

مادر شهید خالقی پور دسته گل خود را به پروانه معصومی اهدا کرد.

هیات داوران فانوس بخش داستانی کوتاه را به اثر ولد به کارگردانی امیرعباس ربیعی تقدیم کرد.

بخش داستانی نیمه بلند

هیات داوران ضمن تقدیر از آثار مدادهای رنگی و میتینگ، لوح افتخار کارگردانی به سهیل سلیمی برای کارگردانی روز داوری و امیر داسارگر برای کارگردانی اکسیژن اهدا کرد.

لوح افتخار بازیگری در این بخش به آیدا نصری برای بازی در نقش «هانا» تقدیم شد.

 

اختتامیه جشنواره فیلم عمار 9

 

هیات داوران فانوس بازیگری این بخش را به فرخ نعمتی برای بازی در نقش دکتر یمینی در اثر «روز داوری» با موضوع فتنه سال 88 اهدا کرد.

هیات داوران فانوس بخش داستانی نیمه بلند را به داستانی «برای هانا» به کارگردانی روح الله اکبری تقدیم کرد.

بخش داستانی بلند

هیات داوران لوح افتخار کارگردانی در این بخش را به آرش سجادی حسینی برای کارگردانی اثر تیغ و ترنج و مسعود تکآور برای کارگردانی اثر سایه بان اهدا کرد.

لوح افتخار بازیگری در این بخش به روشنک سه قلعه گی برای بازی در نقش مادر حسن در اثر «تابستان طولانی» تقدیم شد.

لوح افتخار تصویربرداری در این بخش به محمودرضا مافی برای تصویربرداری اثر فرزندان اهدا شد.

هیات داوران فانوس بخش داستانی بلند را به «خانه ای کنار ابرها» به کارگردانی سیدجلال دهقانی اشکذری اهدا کرد.

بخش برنامه تلویزیونی

ضمن تقدیر از برنامه تلویزیونی «حذف و اضافه»، هیات داوران لوح افتخار جشنواره را به محسن مقصودی به دلیل نقد موشکافانه و متعهدانه آسیب ها در برنامه تلویزیونی «ثریا» و روح الله رحیمی به دلیل برجسته کردن توان و استعداد داخلی در راستای اقتصاد مقاومتی در مجموعه «پازل» تقدیم کرد.

 

اختتامیه جشنواره فیلم عمار 10

 

همچنین هیات داوران فانوس این بخش جشنواره را به میرمحمدحسین رضوی به دلیل استفاده درست از بیان طنز و جسارت در انتخاب و طرح موضوع در برنامه «حساس نشو» اهدا کرد.

در این مراسم همچنین حامد زمانی از قطعه جدید خود با عنوان «و این اول عشق است» با موضوع رویش های هنر انقلاب پس از فتنه 88 رونمایی کرد. وی این قطعه را به آهنگران تقدیم کرد.

پایان بخش این مراسم پخش فیلم کوتاه «اشک مادر» بود.

منبع: مهر

انتهای پیام/87

 

 

 

 

 

اخبار مرتبط:

وقتی برخی رسانه های داخلی مثل بی بی سی با عمار برخورد می کنند!

تصاویر/ مراسم افتتاحیه پنجمین جشنواره فیلم مردمی عمار


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads