کد خبر: 67219 - تاریخ: جمعه، 12 دسامبر 2014 - 16:18

ماهی که راه می رود+ عکس

دانشمندان مکزیکی هشدار دادند: اکسولوتل یا ماهی راه رونده با خطر انقراض در زیستگاه بومی خود واقع در حومه شهر مکزیک تهدید می‌شود.

به گزارش خوبان، Axolotl «اکسولوتل» یا ماهی راه رونده مکزیکی یک جانور کوچک دوزیستی است که رفتاری پرخاشگرانه دارد و با هیچ ماهی دیگری نباید نگهداری شود؛ دمای مطلوب برای این جانور بین 14 – 20 درجه سانتی‌گراد است، این ماهی دوزیست می‌تواند بین 20 تا 40 سانتی‌متر رشد کند و بین 10 تا 15 سال عمر می‌کند.

اکسولوتل در ترمیم اعضای بدن خود در بین مخلوقات معروف است؛ این جانور می‌تواند قسمت‌های آسیب دیده یا قطع شده بدن خود (دم، پوست، قلب، جگر و کلیه) را دوباره بازسازی یا ترمیم کند؛ اکسولوتل معمولاً به رنگ طوسی و قهوه‌ای است ولی به رنگ‌های طلایی آلبینو، سفید شفاف، سیاه شفاف و خالدار نیز مشاهده شده است.

اکسولوتل از خانواده سمندر مکزیکی است اما کاملاً به آب وابسته است، هر دو یا سه روز یک بار نیاز به غذا دارد و غذای این ماهی از بچه قورباغه، حشره نرم، کرم و ماهیان کوچک و گوشت خام چرخ کرده تشکیل شده است.

بررسی‌های انجام شده توسط دانشگاه مکزیک نشان می‌دهند این جانور در اثر کیفیت آب (آلودگی‌های آفت کش‌ها و یا نشت فاضلاب) و به دلیل شکل و نوع ماهی، مورد حمله حیوانات دیگر قرار می‌گیرد و در حال انقراض است.

 

13930919000073_PhotoL

 

دانشمندان مکزیکی بار دیگر هشدار دادند اکسولوتل در حال انقراض است در حالی که این ماهی قادر به بازسازی و ترمیم پا، دم، چشم، مغز و هر بخشی از اندام و اعضاء خود است؛ دانشمندان گفتند: این ماهی را می‌توان در آزمایشگاه مورد مطالعه قرار داد اما مطالعه و بررسی آن در زیستگاه طبیعی خود موثرتر است.

به دلیل خطر انقراض که برای این ماهی وجود دارد برنامه حفاظت بین‌المللی راه اندازی شده است.

منبع: فارس

انتهای پیام/95


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

یک نظر ثبت شده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads