کد خبر: 59931 - تاریخ: سه‌شنبه، 16 سپتامبر 2014 - 14:55

سرلشکر جعفری در نشست خبری:

“نیروی قدس” لبنانی‌ها را آموزش می‌دهد/ ائتلاف آمریکایی ضدداعش “شو” است/ کمک فکری به عراق در عملیات آمرلی

فرمانده کل سپاه گفت:در ایستادگی مردم جنوب لبنان در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی نقش نیروی قدس روشن و شفاف است البته اصل موفقیت خود مردم هستند که اراده ایستادگی دارند که درکنار آن،حمایت‌های فکری و آموزشی از طریق نیروی قدس صورت می‌گیرد.

به گزارش خوبان: نشست خبری سرلشکر جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مناسبت فرارسیدن 26 شهریورماه سالروز صدور فرمان امام راحل مبنی بر تشکیل نیروهای سه گانه زمینی، دریایی و هوایی سپاه در سال 64، صبح امروز با حضور اصحاب رسانه برگزار شد. سرلشکر جعفری در ابتدای سخنان خود ضمن گرامیداشتن سالرزو 26 شهریورماه و اشاره به فرمان امام در تشکیل سه نیروی دریایی، هوایی و زمینی سپاه گفت: در سال 64 که سال جنگ بود سپاه در حین جنگ هر چند برای خود توانمندی‌های خوبی ایجاد کرده بود اما پس از جنگ فرصت بیشتری را برای توسعه و تشکیل نیروهای داشته و به این امر پرداخت.

وی افزود: البته تشکیل 3 نیروی تخصصیی کار بسیار سختی است ولی باید اقرار کنیم تا زمانی که جنگ بود نتوانستیم این سه نیروی را تشکیل دهیم اما پس از جنگ، سپاه اقدام به تشکیل 3 نیرو کرد و با تشکیل این 3 نیرو به هدف خود رسید و هم اکنون نیز اقداماتی خوبی در سپاه انجام گرفته است که نتیجه‌ای برخورداری سپاه از سه نیروی دریایی، زمینی هوایی است.

*** توان گسترده‌ای برای دفاع در برابر تهدیدات خارجی فراهم کرده‌ایم

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه امروز دشمنان ما به توانمندی‌های سپاه اقرار می‌کنند و به آن واقف هستند، تصریح کرد: سپاه در کنار ارتش جمهوری اسلامی ایران یک توان بسیار گسترده و واقعی را برای دفاع در برابر تهدیدات خارجی فراهم کرده است و پس از جنگ تاکنون که زمانی زیادی از آن می‌گذرد، دشمنان قصد تهدید جمهوری اسلامی را داشتند ولی به دلیل آمادگی نظامی و دفاعی در مجموع کشور آنها از اقدام خود منصرف شدند و در واقع قدرت یک اثر بازدارندگی ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه ماموریت سپاه حفاظت از انقلاب است، گفت: در این راستا یک بُعد حفاظت از دستاوردهای نظامی و مقابله با تهدیدات سخت است. که سه نیروی هوایی دریایی و زمینی در مقابل این تهدیدات به انجام ماموریت می‌پردازند اما مقابله با تهدیدات نیمه سخت و یا نرم از دیگر وظایف سپاه است که آمادگی خوبی در این عرصه و دفاع از آرمان‌های انقلاب و شهیدان داریم و این آمادگی را مدیون خون شهدا و حمایت‌های امام و رهبر انقلاب چه در دوران ریاست جمهوری و چه الان هستیم.

سرلشکر جعفری با اظهار امیدواری از افزایش و توسعه توان بالقوه سپاه در مسیر آرمان‌ها و اهداف انقلاب، خاطرنشان کرد: سپاه با حمایت‌های مقام معظم رهبری و مردم به انجام ماموریت‌های محوله خواهد پرداخت.

*** ائتلاف آمریکایی ضدداعش، شبیه شو است

فرمانده کل سپاه در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر ائتلاف مبارزه با داعش به رهبری آمریکا و عدم حضور ایران در این ائتلاف گفت: همانگونه که رهبر معظم انقلاب روز گذشته اعلام کردند این حرکت آمریکایی‌ها به یک “شو” شبیه است چرا که همه می‌دانند که با حمایت و پشتیبانی‌ خود آنها و اسرائیلی‌ها این تشکیلات و گروهک‌ها درست شده‌اند تا مردم مسلمان در منطقه به جان هم بیفتند و مانع داخلی در کشورها برای جلوگیری از پیشرفت و توسعه انقلاب اسلامی ایجاد شود.

وی افزود: این اقدام آمریکا می‌تواند معنای پشیمان و ناامید شدن در ایفای نقش موثر داعش و امثال آن در منطقه را دارد چرا که آنها از توسعه این گروه‌ها احساس خطر کردند که ممکن است خرابکاری‌ها به داخل کشورشان بیاید و به این نتیجه رسیدند که برای مقابله با این گروه‌ها ائتلاف تشکیل دهند تا از توسعه قدرت آنها جلوگیری کنند.

*** قبل از تاسیس داعش با ایجاد این گروه‌ها مخالف بودیم

سرلشکر جعفری برهمین اساس خاطرنشان کرد: قطعا اگر ایران را به این نشست دعوت می‌کردند ما در این نشست که محوریت آن با آمریکاست، شرکت نمی‌کردیم. ایران قبل از تاسیس داعش نیز با وجود این گروه‌ها مخالف بود و از کشورها به‌خصوص سوریه در مبارزه با تروریست‌ها حمایت می‌کرد.

وی با بیان اینکه امید زیادی به این ائتلاف نیست چرا که در راستای اهداف خود آمریکایی‌ها این ائتلاف درست شده است گفت: در اینکه هدف آمریکایی‌ها نابودی کامل داعش باشد تردیدی جدی نسبت به این مسئله داریم.

فرمانده کل سپاه در پاسخ به سوال دیگری نسبت به پیامدهای پیروزی غزه در جنگ 51 روزه اظهار داشت: مقاومت 51 روزه غزه در واقع استمرار و پایداری در برابر نظام سلطه در منطقه است البته این اولین جنگ تحمیلی از سوی اسرائیلی‌ها نبود، جنگ 33 روزه را نیز آنها شکل داده بودند و همه این جنگ‌ها نیز از یک جنس بود اما آن چیزی که به پیروزی رسید، مقاومت مردم در برابر یک ارتش کلاسیک و منظم بود.

وی ادماه داد: این مقاومت و ایستادگی از دستاوردهای جنگ 8 ساله است و  پیام آن نیز پیام انقلاب بوده که می‌توان با دست خالی در برابر بزرگترین ارتش کلاسیک دنیا در صورت وجود اراده، مقاومت کرد.

فرمانده کل سپاه گفت: رژیم صهیونیستی تردیدهایی از جنگ‌های قبلی داشت ولی از آنها عبرت نگرفته بود و فکر می‌کرد که با رفع ضعف‌ها و نواقص خود، می‌تواند مقاومت را بکشند اما جنگ 51 روزه نشان داد که مقاومت بر حق است و این نوع ایستادگی در برابر ارتش‌های کلاسیک می‌تواند هر نوع ارتشی را با تجهیزات و توانمندی به شکست بکشاند.

وی پیروزی مقاومت در جنگ 51 روزه را از توفیقات بزرگ دانست و اظهار داشت: پیام ایستادگی در برابر ظلم در دنیا به خوبی جا افتاده و در همه کشورها در حال گسترش است و در واقع، این همان پیام انقلاب مبنی بر ایستادگی در برابر ظلم و ستم است.

سرلشکر جعفری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر سامانه پدافندی سوم خرداد و توانمندی این سامانه تصریح کرد: سوم خرداد سامانه‌ای است که در راستای بحث‌های تحقیقاتی انجام گرفته و برای دفاع از آسمان کشور آن هم با فناوری‌های جدید و به روز و با ترکیب رادارهای مختلف در جهت ارتقای توانمندی‌هایمان در بُعد ساخت موشک‌های ضدهوایی انجام گرفته و این توانمندی در ما ایجاد شده است.

*** سامانه پدافندی سوم خرداد یک سامانه پیشرفته با برد و ارتفاع مناسب است

وی گفت: سامانه پدافندی سوم خرداد یک سامانه پیشرفته با برد و ارتفاع مناسب است که از آسمان کشور در هر شرایطی حفاظت می‌کند و این توانمندی توسط دانشمندان گمنام سپاه ایجاد شده است.

فرمانده کل سپاه در خصوص رونمایی از دستاوردهای جدید سپاه در رژه 31 شهریورماه گفت: آن بخش از تجهیزاتی که دارای طبقه‌بندی است و به صلاح نمی‌دانیم را ارائه نخواهیم داد اما بخشی از تجهیزاتی و توانمندی‌هایی که امکان نمایش داشته باشند را در معرض دید خواهیم گذاشت.

*** دستاوردهای هوایی، پدافندی و راداری را در رژه 31 شهریور به نمایش می‌گذاریم

وی تصریح کرد: ما دستاوردهای را در حوزه هوایی، پدافندی، راداری در رژه 31 شهریور به نمایش خواهیم گذاشت.

*** فکر نمی‌کنم دشمنان آنقدر بی‌فکر باشند که نتوانند پیش‌بینی کنند که تهدید مستقیم علیه ایران چه تبعاتی دارد

فرمانده کل سپاه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا تاسیس پایگاه‌های آمریکایی در اربیل عراق تهدیدی علیه جمهوری اسلامی است؟ گفت: خیر؛ نظام جمهوری اسلامی ایران از تهدید مستقیم ابرقدرت‌ها عبور کرده و فکر هم نمی‌کنیم که دشمنان ما آنقدر بی‌فکر باشند که نتوانند پیش‌بینی کنند که تهدید مستقیم علیه جمهوری اسلامی ایران چه تبعاتی دارد به هر حال در فضای پیش رو، تهدید مستقیم بعید است و این کار آنها بیشتر برای حمایت از کردهای عراق بوده و برای همین در منطقه اربیل مستقر شد‌ه‌اند تا اینکه بتوانند اقدامات موثری را برای کردهای عراق و افزایش روحیه آنها انجام دهند.

خبرنگاری از فرمانده کل سپاه پاسداران پرسید که برخی از کشورهای منطقه افزایش توان دفاعی ایران در منطقه را تهدید می‌دانند و این در حالی است که بودجه نظامی ایران نسبت به سایر کشورها منطقه پایین‌تر است، که سرلشکر جعفری در پاسخ به او تأکید کرد: توان نظامی در نظام جمهوری اسلامی با کشورهای دیگر متفاوت است چرا که آنها تنها متکی به سلاح و تجهیزات پیشرفته هستند اما ما علاوه بر سلاح پیشرفته، تکیه‌مان بر نیروی ایمان، انگیزه و اقدامات نرم‌افزاری در بحث دفاعی و در تاکتیک‌ها و البته در سلاح‌ها و تکنیک است که اقدامات لازمی را انجام داده‌ایم بنابراین متکی به سلاح و تجهیزات پیشرفته نیستیم و قطعا این محوریت نیز نیاز به بودجه ندارد ولی همین مقدار بودجه هم برای کسانی که نگاه تهدیدآمیز به کشور ما دارند تهدید به حساب می‌آید.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص وضعیت امروز دولت سوریه اظهار داشت: هدف دشمنان در سوریه از بین بردن نظام حاکم بر این کشور است و چون دولت و مردم سوریه را در جبهه مقاومت اسلامی می‌دانند برای آنها قابل تحمل نیست و هر اقدامی را در راستای تضعیف دولت انجام می‌دهند.

فرمانده کل سپاه برهمین اساس اضافه کرد: هنوز تروریست‌ها و معارضین در سوریه هستند و بخش‌هایی را در دست دارند ولی بدون تردید گسترش آنها برای دشمنان نیز موجب نگرانی شده تا به دنبال برخورد یا جلوگیری از توسعه توان گروهک‌های تروریستی باشند.

*** هدف آمریکا در سوریه تغییر نکرده و همان هدف ساقط کردن نظام و دولت حاکم بر سوریه را دارند

وی با بیان اینکه هنوز بسیاری از گروه‌های تروریستی در سوریه، به جز داعش مورد حمایت آمریکایی‌ها هستند، یادآور شد: هدف آمریکایی‌ها در سوریه تغییر نکرده و همان هدف ساقط کردن نظام و دولت حاکم بر سوریه را دارند و امروز تنها به ظاهر شعار مبارزه با تروریست‌ها را سر می‌دهند. به هر حال با توجه به توانمندی دفاعی وطنی سوریه، بعید می‌دانیم گروه‌های معارض قدرت توسعه در این کشور را داشته باشند.

فرمانده کل سپاه در پاسخ به سوالی درباره احتمال حمله هوایی به پایگاه‌های داعش از آسمان سوریه و واکنش احتمالی سوریه به این حمله و اظهار نظر اوباما مبنی بر اینکه در صورت مورد هدف قرار گرفتن جنگنده‌هایمان، پدافند سوریه را نابود خواهیم کرد، گفت: واکنش ما به این موضوع قطعا در ابعاد سیاسی خواهد ولی به طور مستقیم سیاست دخالت نظامی و یا اقدام نظامی را نداریم.

وی ادامه داد: بدون تردید همانگونه که سیاست جمهوری اسلامی ایران که همان حمایت از نظام حاکم بر سوریه است، ادامه خواهد یافت و این حرکت آمریکایی‌ها را بشدت محکوم می‌کنیم و این اقدام آنها را تجاوزگرانه و از موضع “قلدری” می‌دانیم که قطعا محکوم است. آمریکایی‌ها خوی سلطه‌گری و روحیه استکباری دارند و این اقدام آنها در راستای همین روحیه آنهاست.

*** به تهدیدات مورد به مورد پاسخ می‌دهیم

سرلشکر جعفری در پاسخ به این سوال خبرنگار العالم که از او پرسید فرماندهان ارتش و سپاه در ایران اعلام کردند که پاسخ تجاوز پهپاد اسرائیلی به کشور را در میدان خواهیم داد، منظور از میدان چیست، اظهار داشت: واکنش به تهدیدات بستگی به نوع آنها دارد البته نمی‌شود به صورت کلی به این سوال پاسخ داد به هر حال باید مورد به مورد به هر تهدیدی پاسخ داده شود و منظور از پاسخ دادن در میدان نیز این است که آن تهدید را در همان نقطه ساقط می‌کنیم یعنی در منطقه نبرد.

وی ادامه داد: پاسخ به تهدید در نقطه مبداء نیز بستگی به نقطه تهدید دارد که اگر تهدید از طریق شلیک موشک و یا هر عمل دیگری باشد به شکل دیگری پاسخ داده خواهد شد.

فرمانده کل سپاه در خصوص عملیات شکستن محاصره آمرلی و اینکه آیا ایران در این عملیات حضور داشته است؟ به منطقه حساس و استراتژیکی بودن منطقه آمرلی اشاره و تصریح کرد: به هر حال آمرلی در یک منطقه حساسی قرار گرفته و به دلیل اینکه در ارتفاع قرار دارد، امکان تسلط داعش بر شهرهای کوچک اطراف آن را فراهم کرده است اما خدا را شکر، اینها پاکسازی شده و عملیات بزرگی در این منطقه صورت گرفت که دفاع وطنی و ارتش عراق آن را انجام داد.

*** در عملیات شکستن محاصره آمرلی “کمک فکری” به عراق دادیم

وی افزود: نقش ایران در این عملیات کمک فکری و البته انتقال تجربی بوده است و لزومی به حضور نیروی نظامی نبوده است و ارتش عراق با کمک 20 هزار نفر از نیروی مجاهدی که در جنگ 8 ساله علیه صدام جنگیده بودند، این عملیات را انجام دادند و به پیروزی رسیدند و با وجود جوانان عراق نیاز به ایران نبود.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه اثرات عملیات آمرلی در شکست کل داعش اثرگذار بوده و تجربه زیادی را برای نیروهای دفاعی عراق فراهم کرده است، گفت: با انجام این عملیات تسلط بر ارتفاعات و نقاط استراتژیک به دست نیروهای مردمی و ارتش عراق افتاده و این تسلط توسعه پیدا خواهد کرد.

*** جنگ سپاه کلاسیک نیست/ سپاه فقط مجهز به تجهیزات بومی و سبک تاکتیکی دریایی است

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا سپاه در حوزه زیردریایی و جنگنده‌ها به دنبال افزایش توانمندی است، گفت: خیر، در بعضی خطوط مواصلاتی و در ماموریت‌های نیروی دریایی سپاه و ارتش تفکیکی صورت گرفته و قرار نیست سپاه به تجهیزات سنگین دریایی و یا جنگنده‌های هوایی مجهز شود و این سیاست‌ها به تصویب فرمانده کل قوا رسیده و نیروی هوایی و دریایی سپاه و ارتش مکمل یکدیگر هستند و ارتش قطعا در تجهیزات دریایی سنگین و کلاسیک فعالیت می‌کند اما سپاه مجهز به تجهیزات بومی و سبک تاکتیکی است که در نبردهای ناهمطراز کارایی زیادی دارند. جنگ سپاه کلاسیک نیست و مجهز به این تجهیزات نخواهد بود.

*** سپاه در عرصه سازندگی و سایر عرصه‌ها آماده همکاری با دولت است/ بین دولت و سپاه رابطه خوبی برقرار است

فرمانده کل سپاه در خصوص نحوه تعامل سپاه با دولت یازدهم، با بیان اینکه سپاه همانگونه که قبلا اعلام کرده از همه دولت‌ها حمایت می‌کند، خاطرنشان کرد: سپاه در اقدامات سازندگی و اقداماتی که مربوط به معیشت، رفاه، امنیت و آسایش مردم باشد با دولت همکاری می‌کند. به هر حال در عرصه محرومیت‌زدایی و سازندگی کارهای بزرگی انجام داده‌ایم و دولت نیز به این امور واقف است البته از اول تشکیل دولت اعلام کردیم که در عرصه سازندگی به دولت کمک خواهیم کردیم هر چند در اوایل تشکیل دولت ابهاماتی برای آنها وجود داشت اما رفته رفته به این نتیجه رسیدند که مجموعه سپاه در عرصه سازندگی توان قابل توجهی دارد و نمی‌توان این حوزه را نادیده گرفت. سپاه، هم در عرصه سازندگی و هم در سایر عرصه‌ها آماده همکاری با دولت است و الحمدالله بین دولت و سپاه رابطه خوبی برقرار است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پس از تشکیل نیروی قدس سپاه پاسداران و بسیج و ابلاغ آن به سپاه شاهد هجمه‌های دشمنان و ضدانقلاب در داخل و خارج به این دو نیرو بوده‌ایم، تحلیل شما از اینگونه اقدامات چیست؟ گفت: عرصه کار بسیج در داخل است و برای مقابله با حرکت‌های ضدامنیت و مخالف انقلاب، در داخل کشور کار می‌کند.

فرمانده کل سپاه افزود: عرصه ماموریتی نیروی قدس سپاه در خارج و کمک به نهضت‌های انقلابی و مقاومت و محرومین و مظلومین در سراسر دنیا است.

وی اضافه کرد: در کشورهایی مثل لبنان، سوریه و عراق اگر احتیاج به کمک در این عرصه‌‌ها باشد ما این کمک‌ها را انجام می‌دهیم و اگر بخواهیم ارزیابی از توان نیروی قدس سپاه داشته باشیم بهترین ارزیابی، اعتراف دشمنان در برابر نیروی قدس است که هر چقدر دشمنان برای ساقط کردن حاکمیت در سوریه و یا ایجاد ناامنی و اختلاف در عراق به کار گرفتند، به هدف خود نرسیدند و یا در ایستادگی مردم جنوب لبنان در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی نقش نیروی قدس روشن و شفاف است و همه این را می‌دانند؛ البته اصل موفقیت در این کشورها خود مردم هستند که اراده ایستادگی دارند که در کنار آن، حمایت های فکری و آموزشی از طریق نیروی قدس سپاه صورت می‌گیرد که بسیار هم موفقیت‌آمیز بوده است.

*** باید خود را در جهت ایجاد توانمندی در دفاع از زیرساخت‌ها برای مقابله به مثل برای حملات سایبری آماده کنیم

سرلشکرجعفری در  پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم مبنی بر توانمندی سپاه پاسداران در عرصه سایبری و جنگ الکترونیک گفت: یکی از عرصه‌های دفاعی ما موضوع سایبری است. حملات سایبری دشمنان به زیرساخت‌های ما از گذشته تاکنون وجود داشته و ادامه دارد و البته بدون تردید باید خود را در جهت ایجاد توانمندی در دفاع از زیرساخت‌ها برای مقابله به مثل برای حملات سایبری آماده کنیم و الحمدلله این زیرساخت‌ها فراهم شده و رو به گسترش است. ارتقای آمادگی سایبری در این فرصت کم از معجزات الهی است و این توانمندی در مجموع سپاه ایجاد شده و دشمنان این توانایی ما را رصد کرده و برآورد و اعتراف می‌کنند که توانمندی سایبری در نظام جمهوری اسلامی بالا است و ایجاد این توانمندیی اثری بازدارنده داشته است.

وی تصریح کرد: در حوزه ممانعت و مقابله با حملات سایبری به برخی از زیرساخت‌هایمان کارهای خوبی انجام شده و دشمن به آن واقف است و این توانمندی نوعی بازدارندگی ایجاد کرده است.

فرمانده کل سپاه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا تغییر نام نیروی هوایی سپاه پاسداران به هوافضا در راستای تولید پهپادهای پیشرفته و یا اقدامات دیگری در این جهت است، اظهار داشت: خیر؛ توانمندی‌هایی که ما در عرصه پهپاد و ساخت آنها چه در حوزه عملیاتی و چه در حوزه شناسایی و یا در بخش منهدم کردن پهپادهای دشمنان به دست آورده‌ایم، در حیطه نیروی هوایی است و بحث هوافضا عرصه دیگری را شامل می‌شود که در ارتفاع بالاتر و موضوعاتی مانند ماهواره‌ها و بهره‌برداری از آنها فعالیت می‌کند. توانمندی ساخت و تولید پهپاد و یا منهدم کردن پهپادهای دشمن و یا توانمندی‌های راداری و موشکی در عرصه همان توانمندی هوایی است.

*** با توجه به هر درخواستی که از سپاه صورت گیرد، ما کمک می‌کنیم

سرلشکر جعفری در پاسخ به سوال دیگری درباره تسلیح کرانه باختری و اقدامات سپاه در این راستا گفت: اقدامات سپاه در عرصه کمک به مستضعفین و همه مردمان مظلوم در دنیا معطوف و بنا به درخواست آنها انجام می‌شود و با توجه به هر درخواستی که از سپاه صورت گیرد، ما کمک می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: دفاع از مردم مظلوم دنیا بخصوص در برابر جنایات رژیم صهیونیستی و آمریکا را برای خود وظیفه اصلی می‌دانیم و  بنا به درخواست آنها  هم کمک فناورانه به‌خصوص در حوزه انتقال فناوری و تجربیات و هم آموزش‌های لازم را انجام می‌دهیم و با افتخار عرض کردیم که این کمک‌ها را انجام می‌دهیم و آن را اعلام می‌کنیم که هر مطالبه‌ای در هر جا به وجود آید سپاه انجام می‌دهد.

پس از پایان نشست خبری، خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌های مختلف با فرمانده کل سپاه پاسداران عکس یادگاری گرفتند.

 

 

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads