کد خبر: 37417 - تاریخ: سه‌شنبه، 22 اکتبر 2013 - 10:34

آهنگ ضعیف سایت نفتی خزر برای شکوفایی اقتصاد گیلان

صدای نواخته شدن آهنگ شکوفایی اقتصاد گیلان با احداث پروژه ملی سایت پشتیبانی نفتی خزر در رودسر ضعیف است.

به گزارش خوبان، سایت نفتی سردار جنگل رودسر بزرگ‌ترین سایت پشتیبانی میدان گازی در دریای خزر از نوع گاز شیرین است که قرار بود فاز نخست آن حداکثر در مدت دو سال به بهره‌برداری برسد اما هنوز به افتتاح نرسیده است البته ناگفته پیداست که توسعه میادین انرژی دشوارتر از کشف آنهاست.

کلنگ آغاز ساخت سایت پشتیبانی میدان گازی سردارجنگل رودسر در دی سال 90 با حضور وزیر نفت وقت به زمین زده شد.

نزدیکی به حوزه‌های نفتی، شبکه‌های انتقال نفت و تأسیسات زیربنایی، فاصله از گسل‌های اصلی زلزله‌خیز و نزدیکی به مناطق صنعتی از جمله دلایل انتخاب رودسر برای ساخت این سایت پشتیبانی بوده است.

فناوری کشف میدان گازی و نفتی در آب‌های عمیق پیش از این تنها در اختیار پنج کشور فرانسه، انگلیس، برزیل، روسیه و چین بود که با وجود تحریم‌های دشمنان برای جلوگیری از پیشرفت و توسعه کشور، ایران اسلامی با همت تلاش دانشمندان و مهندسان ایرانی، تنها کشور منطقه و عضو اوپک است که توانسته به فناوری پیچیده و حساس اکتشاف نفت در آب‌های عمیق دست یابد و گیلان این افتخار را پیدا کرده است که سایت پشتیبانی از این اکتشاف بزرگ نفت در دریای خزر را داشته باشد.

احداث و تکمیل سایت پشتیبانی نفتی دریای خزر که به نام سردار جنگل نامگذاری شده است، می‌تواند بخش چشمگیری از بیکاری گیلان را کاهش دهد که در این بین همت والای مسئولان استانی و کشوری در تسریع این پروژه عظیم بسیار حائز اهمیت است.

*سایت نفتی خزر تأمین کننده گاز 10 تا 16 سال ایرانیان

طبق پیش‌بینی‌ها، قرار است 8 هزار بشکه نفت در روز از میدان نفت و گاز سردار جنگل رودسر برداشت شود و این سایت قادر است مصرف گاز 10 تا 16 سال ایرانیان را تأمین کند.

میدان جدید گازی در آ‌ب‌های دریای خزر از نظر موقعیت جغرافیایی در بخش مرزی و عمق 700 متری آب‌های دریای خزر قرار دارد و یک میدان مستقل گازی است.

طبق برآوردهای اعلام شده مسئولان وقت، پیش‌بینی می‌شود این مخزن گازی 50 تریلیون فوت مکعب یعنی بیش از 10 برابر میدان شاه دتیز جمهوری آذربایجان ذخیره گازی داشته باشد در حالی که پیش از این ذخایر ایران در دریای خزر 11 تریلیون فوت مکعب گاز اعلام شده بود.

*سایت نفتی خزر موجب تحول منطقه می‌شود/ اشتغالزایی 100 هزار نفر در سایت نفتی خزر

فرماندار رودسر احداث سایت نفتی رودسر را موجب تحول بزرگ در منطقه دانست و اظهار کرد: با افتتاح کامل این پروژه بزرگ در 10 سال آینده شاهد جذب 50 تا 100 هزار نفر از نیروی کار خواهیم بود.

رضا دوست‌جلالی، درباره فعالیت سایت نفتی خزر خاطرنشان کرد: پس از کلنگ‌زنی این طرح بزرگ ملی با حضور وزیر نفت وقت، کارهای مربوطه با سرعت در زمینه تملک و برآورد هزینه‌های آزاد سازی محوطه و پیاده‌سازی عوامل اجرایی با هماهنگی مسئولان استانی و کشوری انجام گرفته است.

*زیرساخت‌های سایت نفتی خزر در حال انجام است

این مسئول، با بیان اینکه در اختیار قرار دادن انشعابات آب و برق و گاز و مخابرات از وظایف شهرستانی در سایت نفتی است، گفت: زیرساخت‌های برق در سایت انجام شده و بقیه کارها در حال انجام است.

وی با اشاره به اهمیت و گستردگی پروژه سایت نفتی خزر در رودسر و میزان اشتغال پیش‌بینی شده در بازه زمانی آن، یادآور شد: با توجه به گستردگی پروژه و اولویت‌بندی آن از طرف شرکت نفت، به هزینه‌ای بالغ بر یک‌هزار میلیارد تومان و حدود هشت یا 9 سال زمان برای کسب نتیجه و آماده‌سازی پروژه و تاسیسات زمان نیاز دارد.

*40 هکتار تعهد اولیه برای سایت نفتی خزر تحویل وزارت نفت شد

معاون عمران استاندار گیلان در گفت‌‌وگو با خبرنگار فارس آخرین وضعیت سایت نفتی خزر را تشریح کرد.

محمد آقاجانزاده اظهار کرد: تغییر و تحول زمین سایت نفتی خزر از مواردی بود که انجام شد و طبق تعهدات اولیه مقدار 40 هکتار زمین به وزارت نفت تحویل داده شد و در آن بخش مشغول به‌کار هستند.

وی افزود: قراردادی داشتیم که غیر از مقدار مذکور زمین است یعنی باید حدود 70 هکتار دیگر تحویل دهیم که زمین‌ها مختلف است و در حال پیگیری آن هستیم.

معاون عمران استاندار گیلان، با بیان اینکه نشست‌های ماهانه انجام می‌گیرد، تصریح کرد: سایت نفتی که می‌خواهد در استانی احداث شود یک سری مقدمات اولیه دارد و زمان‌بر است که بر اساس روال پیگیری می‌شود.

*هزینه اولیه 25 میلیارد تومانی وزارت نفت در سایت نفتی خزر

وی درباره هزینه اجرایی سایت نفتی خزر، خاطرنشان کرد: هزینه اجرایی این سایت به‌عهده وزارت نفت است و رقمی حدود 25 میلیارد تومان اولیه پیش‌بینی کرده بودند که به استناد دستور وزیر بود و از همان بخش کارها انجام می‌شود.

آقاجانزاده، با تصریح بر اینکه بخش دریا و خشکی سایت نفتی خزر تحویل داده شد، یادآور شد: کارهای کارگاهی سایت در حال انجام است و اکنون پیشرفت سایت نسبت به قبل قابل مقایسه نیست.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت‌ها در حال تأمین است، متذکر شد: زیرساخت برق برده شده و در بخش دیگر زیرساخت‌ها نیز مشغول فعالیت هستیم و با توجه به عدم تخصیص اعتبار، این موضوع در وزارت نفت هم تاثیرگذار بوده است.

این مسئول، خاطرنشان کرد: هفته گذشته تغییر و تحویل سند 40 هکتار اولیه در رودسر انجام شده و در بخش دوم واگذاری زمین نیز یک سری مستثنیات شخصی داریم که پیگیری می‌شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads