کد خبر: 28687 - تاریخ: دوشنبه، 24 ژوئن 2013 - 19:06

ترسیم سیمای منتظران مهدی موعود (عج)

منتظران واقعی امام را می توان مشتاقان یاری آن حضرت در ظهورش دانست، یارن مهدی موعود(عج) صفات و ویژگیهای ارزشمندی دارند که بسیاری از آنها در کلام ائمه معصومین (ع) ذکر شده است که مروری برچند مورد از آنها خواهیم داشت.

امام باقر (ع) فرموده اند: بالاترين مرتبه امر دين و كليد در همه چيز و مايه خرسندي خداي رحمان، پيروي از امام، بعد از شناخت اوست. همانا خداي عزو جل مي فرمايد: “هركس از پيامبر فرمان برد، در حقيقت خدا را فرمان برده و هركس روي گردان شود ما تو را بر ايشان نگهبان نفرستاده ايم. همانا اگر مردي شب ها را به عبادت به پا خيزد و روزها را روزه دارد و تمام اموالش را صدقه دهد و در تمام دوران عمرش به حج رود، (ولي) امر ولايت ولي خدا را نشناسد تا از او پيروي كند و تمام اعمالش با راهنمايي او باشد، براي او از ثواب خداي عزّوجلّ حقي نيست و او از اهل ايمان نباشد.”

به گزارش خوبان ، تأکیدهای بسیار آموزه هاي اسلامي بر لزوم معرفت امام(عج)،از احادیث ارزشمند ائمه معصومین (ع) به روشنی آشکار می شود، به ویژه شناخت ویژگیهای امام در عصر حاضر اهمیت بیشتری دارد و نقش مهمی در زندگی فردی و اجتماعی ما ایفا می کند زیرا هر کس که به خوبی امام خود را بشناسد، آرام آرام به سوی سبک زندگی نشأت گرفته از زنگانی ارزشمند امامش نزدیک خواهد شد. کسی که در پی کسب معرفت نسبت به امام خویش باشد باید ضمن مطالعه و مداقه در سیره و سخنان ایشان بکوشد که خود را در عمل نیز نزدیک به وی نماید و در این صورت است که می توان امیدوار بود معرفت واقعی حاصل شده است.
منتظر واقعی امام زمان (عج) پس از کسب معرفت به ایشان در زندگی نیز سبک زندگی مهدوی خواهد داشت، اما چگونه می توان معیارهای یک منتظر واقعی را شناخت، اولین گام در این مسیر پاکی است ، برای شناخت پاکان باید قلبی پاک داشت تا به کمک پاکی و پرهیزکاری قدم در وادی معرفت امام گذاشت. در يكي از روايت هايي كه از امام صادق عليه السلام نقل شده است، درباره فضيلت انتظار چنين مي‎خوانيم: هر كس دوست دارد از ياران قائم باشد، بايد منتظر باشد و در اين حال، به پرهيزكاري و اخلاق نيكو رفتار كند، در حالي كه منتظر است. پس اگر چنين شخصي بميرد و قائم پس از آن برخيزد، او پاداش كسي را دارد كه قائم را دريافته است. پس بكوشيد و منتظر باشيد، گوارا باد بر شما اي گروه مورد رحمت                                                                                  .
منتظران واقعی امام را می توان مشتاقان یاری آن حضرت در ظهورش دانست، یارن مهدی موعود(عج) صفات و ویژگیهای ارزشمندی دارند که بسیاری از آنها در کلام ائمه معصومین (ع) ذکر شده است که مروری برچند مورد از آنها خواهیم داشت:
اول)چراغهای فروزان عبادت و بندگی :  امام صادق(ع) در وصف یارن امام مي فرمايد: مرداني كه گويا دل هاشان پاره هاي آهن است. غبار ترديد در ذات مقدس خداوند، خاطرشان را نمي آلايد. سبك خواب و شب زنده دارند و در نماز بسان زنبور عسل، زمزمه مي كنند. همانند چراغ هاي فروزانند، گويا دل هايشان نورباران است. از ناخشنودي پروردگار هراس دارند، براي شهادت دعا مي كنند و آرزومند كشته شدن در راه خدايند.

دوم)با بصیرت ها : حضرت علي(ع) مي فرمايد: “چون فرمان خدا آزمايش را به سر آورد، شمشيرها را در راه حق بد كشيدند و بصيرتي را كه در كار دين داشتند، آشكار كردند، طاعت پروردگارشان را پذيرفتند و فرمان واعظشان را شنيدند”
سوم) دوستی های واقعی : امام باقر(ع) نيز مي فرمايد: زمان قيام قائم، دوران رفاقت و همدلي فرا مي رسد.
یاران امام بسیاری دیگر از صفات نیکویی دارند که منتظران امام می توانند خود را به آنها نزدیک سازند و در سایه سار پیروی از ولایت فقیه به انتظار ظهور منجی آسمانی در تلاش و تکاپو باشند. امام حسن عسكري(ع) در وصف ياران مهدي(ع) با فرزند خويش اين گونه سخن مي گويد: روزي را مي بينم كه پرچم هاي زرد و سفيد در كنار كعبه به اهتزاز درآمده است، دست ها براي بيعت، پي در پي صف كشيده اند و دوستان باصفا كارها را چنان به نظم و ترتيب درآورده اند كه همچون دانه هاي درّ گرانبها كه در رشته اي قرار گيرند، شمع وجودت را احاطه كرده اند  و اینک منتظران حضرتش ولایت پذیری امام معصوم (ع) را در تبعیت از نایب بر حق ایشان در مقام ولایت فقیه تمرین می کنند
دوران انتظار، عصر تعالي روح است و بال گشودن به سوي آسمان. آسمانی که هر صبح و شام تکلیفهای منتظرین در آن نقش می بندد و همراه ایشان چشم به راه طلوع خورشید زیبای مهدوی است.

 

نویسنده: هبت اله شیری

انتهای پیام/90


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads