کد خبر: 209237 - تاریخ: دوشنبه، 1 فوریه 2021 - 08:43

معاون عمرانی استاندار گیلان عنوان کرد

بهره برداری از خط ریلی رشت – کاسپین تا خردادماه/ برق رسانی ۹۸ درصدی به روستاها

معاون عمرانی استاندار گیلان، از عملیاتی بودن ۱۶۸ کیلومتر از راه آهن قزوین – رشت خبر داد و اضافه کرد: ۳۸ کیلومتر از راه آهن رشت – کاسپین نیز به عنوان یکی از مفیدترین شبکه های ریلی کشور که کشورهای حاشیه خزر را با جنوب کشور مرتبط می کند،

به گزارش خوبان، علی اوسط اکبری مقدم  با بیان اینکه استان گیلان بیش از ۲۷۰۰ روستای دارای کد آبادی دارد، اظهار کرد: از این تعداد بالغ بر ۳۰۰ روستا فاقد سکنه بوده و ۲۴۰۰ آبادی دارای سکنه داریم.

وی با اشاره به برخورداری گیلان از ۲۲۷۰ روستای بالای ۲۰ خانوار، افزود: درصد برخورداری این ۲۴۰۰ روستا از نعمت برق ۹۸.۸ درصد است و کلیه روستاهای بالای ۲۰ خانوار برق دارند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان، با بیان اینکه در حال حاضر ۲۰۸۰ روستا تحت پوشش شبکه استانی گاز قرار دارند، تصریح کرد: ۹۵ درصد روستای بالای ۲۰ خانوار استان گاز دارند. در حوزه آب آشامیدنی روستایی نیز به عنوان یکی از شاخصه های مهم توسعه روستاها، با درصد برخورداری ۷۷.۳۱ مواجه هستیم؛ البته با توجه به لوله کشی های انجام شده بعد از انقلاب، شاهد فرسودگی و رسوب گذاری شبکه های آب شرب هستیم، اما برای ارتقای کیفیت آب شرب از طریق حفر چاه و تکمیل و بازسازی شبکه ها تلاش می کنیم.

اکبری مقدم، با اشاره رشد چشمگیر گازرسانی و برق رسانی به روستاها بعد از انقلاب، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بالغ بر ۹۵۰ خانه بهداشت در اقصی نقاط روستاهای گیلان وجود دارد. همچنین توسعه گردشگری روستایی در قالب بوم گردی طی سال های اخیر نقش مهمی در اقتصاد خانوارهای روستایی ایفا کرده است.

وی یکی از شاخصه های مهم توسعه یک کشور را شبکه حمل و نقل و راه های ارتباطی درون شهری و برون شهری دانست و تصریح کرد: استان گیلان بالغ بر ۱۱ هزار و ۱۶۷ کیلومتر راه دارد که ۹۵۲۰ کیلومتر از آن را راه روستایی تشکیل می دهد. همچنین ۶۸ کیلومتر آزادراه، ۳۰۱ کیلومتر راه اصلی و ۴۸۰ کیلومتر بزرگراه داریم.

معاون عمرانی استاندار گیلان، با بیان اینکه شبکه راه روستایی نقش مهمی در توسعه اقتصادی روستا دارد، گفت: راه های ارتباطی درون استانی، استان های مجاور و کشورهای همجوار نیز در توسعه شبکه حمل و نقل بسیار موثر است.

وی از عملیاتی بودن ۱۶۸ کیلومتر از راه آهن قزوین – رشت خبر داد و اضافه کرد: ۳۸ کیلومتر از راه آهن رشت – کاسپین نیز به عنوان یکی از مفیدترین شبکه های ریلی کشور که کشورهای حاشیه خزر را با جنوب کشور مرتبط می کند، در دست احداث است و قطعه شش دارای پیشرفت ۷۰ درصدی و قطعه هفت دارای پیشرفت ۳۰ درصدی است که تا خردادماه ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسد.

اکبری مقدم، با بیان اینکه استان گیلان قبل از انقلاب ۱۱ بیمارستان با ۹۵۰ تخت داشت، خاطرنشان کرد: اکنون ۳۶ بیمارستان دولتی با بیش از ۳۷۰۰ تخت بیمارستانی داریم که از این تعداد ۲۵ بیمارستان مرتبط با حوزه آموزش پزشکی هستند. همچنین شهرستان رشت چهار بیمارستان خصوصی مجهز دارد.

معاون عمرانی استاندار گیلان، با اشاره به فعال بودن ۱۶ شبکه بهداشت و درمان در ۱۶ شهرستان، عنوان کرد: بالغ بر ۱۳۸ دستگاه آمبولانس مجهز در ۶۲ پایگاه اورژانس گیلان داریم و خوشبختانه سال گذشته یک فروند هلی کوپر امدادی نیز به این ناوگان اضافه شده است.

وی با بیان اینکه حدود یک درصد از مساحت کشور به استان گیلان اختصاص دارد، اظهار کرد: ۲۸۰ کیلومتر نوار ساحلی گیلان جزو بهترین نوارهای ساحلی حوزه دریای خزر محسوب می شود که نقش مهمی در جذب گردشگر دارد، اما متاسفانه با چالش مدیریت پسماند در استان مواجه هستیم و باید این نقصان را در حوزه گردشگری برطرف کنیم.

اکبری مقدم، ۱۸۰ هزار هکتار از ۲۳۸ هزار هکتار از اراضی شالیکاری گیلان را مستعد تجهیز و نوسازی دانست و یادآور شد: تاکنون ۸۶ هزار هکتار از این اراضی تجهیز و نوسازی شده است.

وی با اشاره به وجود هشت مرکز تحقیقاتی در گیلان، اظهار کرد: استان گیلان در تولید فندق، نوغانداری، گل گاوزبان، مرغ گوشتی و بوقلمون و چای رتبه اول کشور را دارد و سالانه بیش از ۷۰۰ هزار تن برنج تولید می کنیم و رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده ایم.

منبع: ایسنا

انتهای پیام


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads