کد خبر: 178241 - تاریخ: سه‌شنبه، 13 نوامبر 2018 - 09:08

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان:

استان گیلان رتبه سوم تولید زیتون کشور را در اختیار دارد

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با بیان اینکه این استان رتبه سوم تولید زیتون کشور را در اختیار دارد، گفت: پیش بینی می کنیم تولید زیتون استان در سال جاری به ۲۱ هزار تن برسد.

به گزارش خوبان، فرهاد نیری مدیرمجتمع کشت و صنعت گیلان در حاشیه بازدید خبرنگاران از باغات زیتون این مجتمع، اظهار کرد: باغات زیتون مجتمع کشت و صنعت گیلان در سال ۱۳۴۷ احداث شد و یکی از ۵ باغ بزرگ ایران از نظر وسعت و میزان تولید است.
 
وی افزود: بخشی از محصول زیتون این باغ برای استحصال روغن استفاده می شود و مابقی محصول هم به صورت کنسرو و فله عرضه می گردد.
 
نیری در ادامه گفت: در احداث باغات جدید از ارقام جدیدی که هم اکنون در دنیا استفاده می شود، بهره گرفتیم که این امر در افزایش کیفیت روغن تولیدی موثر است.
 
به گفته مدیرمجتمع کشت و صنعت گیلان، روغن زیتون تولیدی در این مجتمع در دو نوع فرابکر و تصفیه شده است.
 
وی میزان محصول تولیدی در این مجموعه را بیش از ۱۰۰۰ تن در سال عنوان کرد و افزود: ما در باغات قدیم به رکورد تولید ۷٫۵ تن در هکتار هم دست یافته ایم.
 
قدمت ۹۰۰ ساله زیتون در رودبار
 
در ادامه، منوچهر پارسافر مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با بیان اینکه قدمت زیتون در منطقه رودبار به ۹۰۰ سال می رسد، تصریح کرد: هم اینک سطح زیر کشت باغات زیتون در استان گیلان ۸۷۹۲ هکتار است  که ۸۲۲۹ هکتار آن بارور و ۵۶۳ هکتار غیربارور است.
 
وی خاطرنشان کرد: میزان تولید زیتون استان در سال ۹۶ برابر ۱۵۶۵۰ تن بود که پیش بینی می شود این رقم در سال جاری به ۲۱ هزار تن برسد.
 
به گفته پارسافر متوسط عملکرد باغات زیتون در استان گیلان ۲٫۵ تن در هکتار است و این استان رتبه سوم کشور در تولید محصول زیتون را در اختیار دارد. 
 
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان از برنامه ریزی برای توسعه باغات زیتون در ۲۰۰۰ هکتار از اراضی واقع در سطوح شیبدار خبر داد و گفت: هرس بازجوان سازی باغات قدیمی زیتون یکی از ماموریت های ما در طول برنامه ششم توسعه است.
 
وی تصریح کرد: سالانه ۲۰۰ هزار اصله نهال در استان گیلان تولید می شود و در تلاش هستیم تا مجوزهای لازم برای توسعه نهالستان های استان را اخذ کنیم.
 
پارسافر افزود: هم اکنون ۱۰ کارخانه روغن کشی در سطح استان فعالیت می کنند که ظرفیت تولید آنها ۲۴ هزار تن در سال است.
 
وی با بیان اینکه در سال جاری ۶ درصد محصول استان دچار خسارت آفت مگس زیتون شد، گفت: کانون آلودگی به آفت مگس زیتون در ۲۳۱۰ هکتار از اراضی پایین دست سد سفیدرود بود.       
 
 
انتهای پیام/

مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads