کد خبر: 165604 - تاریخ: یکشنبه، 22 آوریل 2018 - 14:56

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

روزانه ۱۰ مورد ابتلا به سرطان در استان گیلان ثبت می‌شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه ۵۵ درصد مبتلایان به بیماری سرطان در استان گیلان را مردان تشکیل می‌دهند گفت: روزانه ۱۰ مورد ابتلا به سرطان در استان گیلان ثبت می‌شود.

به گزارش خوبان،  محمد عباسی پیش از ظهر امروز در همایش تجلیل از منتخبان برنامه نظام مراقبت سندرمیک و برنامه ثبت سرطان اظهار داشت: استان گیلان در طرح پیشگیری و مقابله با بیماری‌های واگیر و غیرواگیر موفق عمل کرده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه بیماری‌های واگیر در گذشته از اصلی‌ترین تهدیدات سلامت در کشور بود‌ه که امروز به طور اثرگذار کنترل شده است گفت: با شیوع بیماری‌های غیرواگیر در کشور مواجهیم و این بیماری‌ها در حال حاضر اصلی‌ترین تهدیدات سلامت هستند.

عباسی با تاکید بر اینکه بیماری‌های غیرواگیر به‌طور خاموش و نهفته در افراد بروز کرده و به تدریج بر سلامت افراد تاثیر گسترده‌ای می‌گذارد تصریح کرد: عدم پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر‌واگیر موجب وارد آمدن آسیبی جدی به سلامت جامعه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اهمیت ویژه‌ای دارد افزود: پیشگیری و کنترل 15 بیماری غیرواگیر در استان گیلان در مراکز پزشکی و پایگاه‌های بهداشتی مورد بررسی و شناسایی قرار گرفته است.

معاون علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه استان گیلان در اجرای نظام مراقبت سندرمیک پایلوت کشور بوده و آمادگی آموزش اجرای این نظام را به استان‌ها و کشورهای دیگر را دارد گفت: سامانه سیمای ثبت سرطان یک سامانه یکپارچه ملی است که فعالیت مناسبی را در استان گیلان آغاز کرده است.

عباسی با تاکید بر اینکه براساس فعالیت در این سامانه در حال حاضر اطلاعات کامل و جامعی از وضعیت بیماری سرطان در استان گیلان وجود دارد ابراز داشت: فعالیت در سامانه ثبت سرطان کاری مثبت در راستای کنترل بیماری سرطان در استان گیلان است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه ثبت سرطان از سال 90 در استان گیلان به‌صورت محدود و با دریافت دیتا‌های کلینیکی از بیمارستان‌ها آغاز شد خاطرنشان کرد: از اسفندماه سال 95 در استان گیلان دریافت دیتا‌ها مربوط به ثبت سرطان به‌صورت آنلاین انجام شده است.

وی با بیان اینکه دریافت گزارش در سامانه ثبت سرطان گیلان از 750 گزارش در سال آغاز شد و در حال حاضر به 3 هزار و 500 گزارش در سال رسیده است گفت: برای نخستین بار اطلاعات سال 93 ثبت سرطان استان گیلان به‌عنوان قسمتی از دیتا‌های کشور در آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان منتشر می‌شود.

عباسی با بیان اینکه تمامی اطلاعات حوزه سرطان سال 93 استان گیلان در سامانه ثبت سرطان تکمیل شده است افزود: اطلاعات وضعیت سرطان سال‌های 94 و 95 استان گیلان تا پایان امسال منتشر می‌شود و اطلاعات سال‌های 96 و 97 تا پایان سال 98 در سامانه ثبت سرطان به‌‌روزرسانی می‌شود.

وی ثبت سرطان در استان گیلان را دارای چهار مرحله عنوان کرد و با بیان اینکه دبیرخانه این سامانه از 38 آزمایشگاه در استان گیلان دیتا دریافت می‌کند گفت: آخرین آمار ثبت شده سرطان در استان گیلان ویژه سال 93  است و اطلاعات سال‌های 94، 95، 96 در حال بررسی و تحقیقات است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر اینکه سال 93 در مجموع 3 هزار و 570 مورد سرطان در استان ثبت شده و در حال حاضر هر روز 10 مورد ابتلا به سرطان در استان گیلان ثبت می‌شود گفت: 55 درصد موارد ثبت سرطان در استان گیلان ویژه مردان و 45 درصد ویژه بانوان است.

عباسی پنج سرطان شایع در استان گیلان را سرطان پستان، معده، کولورکتال، پوست و مثانه عنوان کرد و با بیان اینکه نخستین سرطان شایع در مردان گیلانی سرطان معده و در بانوان سرطان پستان است افزود: شهرستان‌های انزلی، لنگرود و صومعه‌سرا از شهرستان‌هایی هستند که بروز سرطان در آنها گسترده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/م


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads