کد خبر: 129419 - تاریخ: یکشنبه، 15 ژانویه 2017 - 08:30

جنگل‌های مخروبه گیلان قابلیت باغ‌چای شدن دارند

8 هزار هکتار جنگل‌های مخروبه و نیمه مخروبه گیلان قابلیت تبدیل شدن به باغ‌های چای مکانیزه دارند.

به گزارش خوبان ،عبدالله میرحسینی مقدم مشاور فنی سازمان چای کشور گفت:براساس بررسی‌های صورت گرفته در استان گیلان حدود 8 هزار هکتار جنگل‌های مخروبه ونیم موجود است که بافت خاک آن اسیدی است.میزان بارندگی سالیانه آن در این سایت‌ها 1800-1200 میلی‌متر است.

وی افزود:این جنگل‌ها کاملاً در حاشیه دریای خزر قرار گرفته‌اند و با یک سرمایه‌گذاری زیربنائی حداقل در مدت زمان 10 سال تبدیل به باغ های چای مکانیزه و نیمه‌مکانیزه بصورت مجتمع باغ و کارخانه (احیای کشت و صنعت)می‌شوند.

میرحسینی ادامه داد:این کار هم به تولید ملی که همان اقتصاد مقاومتی است و هم اشتغال پایدار را ایجاد می‌کند.اجرای این امر نیاز به یک برنامه مدون تمام عیار کارشناسی دارد،ولی قابل اجراء و شدنی است.

مشاور فنی سازمان چای کشورخاطر نشان‌ کرد:همچنین حدود 20 هزار هکتار مزارع برنج تحت کشت ارقام کم‌بازده در بالادست شبکه های آبیاری سد سفید رود وجود دارد که در گذشته‌های نه چندان‌دور از تبدیل بخشی از جنگل‌های مخروبه در مناطق کم‌شیب به مرور زمان تبدیل به مزارع برنج شده‌اند.

وی اضافه کرد:با بررسی کارشناسی طی یک برنامه مدون زیر بنائی،این مناطق می‌توانند،تبدیل به باغ های چای مکانیزه ونیمه مکانیزه بصورت مجتمع باغ وکارخانه(کشت و صنعت‌ها و یاشرکتهای سهامی زراعی)شوند که البته نیاز به بررسی دقیق کارشناسی دارد.

میرحسینی تصریح‌ کرد:اگر این امر صورت گیرد با توجه به قیمت جهانی چای و برنج به ازای هر کیلو چای خشک تولیدی می توان 5 کیلو برنج وارد کرد یعنی ارزش اقتصادی یک کیلو چای خشک تولیدی برابر با 5 کیلو برنج است.

وی گفت:ارتقاء تولید ملی در بخش کشاورزی و توجه به این محصول با ارزش و استراتژیک کشوری و منطقه‌ای بدلیل آنکه در تمامی کشورهای چایخیز دنیا نه امکان افزایش سطح زیر کشت و نه افزایش عملکرد در واحد سطح وجود دارد بسیار مهم است.

مشاور فنی سازمان چای کشور گفت:با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری بلندمدت برای این محصول می‌توان علاوه بر کمک به تولیدی ملی، از یک سو اشتغال پایدار و از سوی دیگر بستر گردشگری با محیط زیست و طبیعت مناسب ایجاد کرد. این مهم یعنی رسیدن به اقتصاد مقاومتی است.

 

 

منبع:ایسنا

انتهای پیام/235


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads