کد خبر: 238017 - تاریخ: دوشنبه، 15 آوریل 2024 - 11:47

گیلان ماهی سفید پرورشی را در محیط اسارت تکثیر کرد

رئیس مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان استخوانی شهید انصاری رشت اعلام کرد: برای نخستین بار در کشور ماهی سفید پرورشی در محیط اسارت در این مرکز تکثیر شد و باتوجه به درصد لقاح بالای ۹۵ درصد طی چهار روز آینده لاروها پوسته‌گشایی کرده و هچ (بارور) می‌شوند.

به گزارش خوبان خبر ؛ دانیال گروهی ،  اظهار کرد: در نتیجه همراهی، همکاری و برنامه‌ریزی محققان پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی، کارشناسان مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ماهیان شهید انصاری رشت و اداره کل شیلات گیلان، مولدین پرورشی ماهی سفید اعم از نر و ماده تولید و تکثیر مصنوعی آن انجام شد که این امر برای نخستین بار در فروردین ماه امسال در کشور رقم خورد.

وی ضمن تبریک این موفقیت به جامعه شیلاتی کشور تصریح کرد: امسال با معرفی زی‌فن پرورش ماهی سفید در استخرهای خاکی و مولدسازی آن به منظور تولید انبوه بچه ماهیان اهلی نسل اول، زمینه معرفی ماهی سفید به عنوان نخستین‌گونه بومی ماهیان استخوانی دریای کاسپین به صنعت آبزی پروری در کشور فراهم می‌شود.

وی اضافه کرد: در راستای تحقق اهداف برنامه مشترک موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و سازمان شیلات ایران در زمینه معرفی ماهی سفید به عنوان یکی از مهمترین گونه‌های بومی دریای کاسپین به صنعت آبزی پروری کشور، پروژه “بررسی امکان سنجی پرورش ماهی سفید در استخرهای خاکی تا اندازه بازار پسند” از سال ۱۳۹۸ در این مرکز آغاز شد و با پرورش انبوه لارو این ماهی مراحل مختلف پرورش بچه ماهی، ماهیان پیش پرواری و پرواری انجام شد.

گروهی افزود: در این تکثیر از مولدان ماهیان پرورشی مرکز شهید انصاری که به بلوغ جنسی رسیده‌اند (برای استحصال تخمک از جنس ماده و اسپرم از مولد نر برای لقاح) استفاده شد و اکنون وضعیت رشد جنین در انکوباتورها در حال انجام است و باتوجه به درصد لقاح که کارشناسان این مرکز در آزمایشگاه مورد بررسی قرار دادند عملا لقاح با درصد بالای درحال انجام است و باتوجه به شرایط دمایی این تخمک ها بزودی بارور می شوند.

گیلان ماهی سفید پرورشی را در محیط اسارت تکثیر کرد

وی تاکید کرد: بچه ماهیان تولید شده از مولدین پرورشی در استخرهای خاکی نگهداری می شوند و تلاش بر آن است لارو تولید شده را به وزن مولد و به بلوغ جنسی برسانیم؛ به طور قطع بچه ماهیان نسل دوم بسیار بااهمیت تر از نسل اول خواهند بود.
رئیس مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان استخوانی شهید انصاری رشت اضافه کرد: با رسیدن مولدین به بلوغ جنسی در محیط اسارت و بچه ماهیانی که با این شرایط سازگار می شوند گام بسیار مهمی در پرورش ماهی سفید و معرفی آن به صنعت آبزی پروری کشور برداشته می شود که با برنامه ریزی منظم همراه با غذا دهی مناسب به طور قطع نتیجه بهتری حاصل می شود.

وی یکی از دغدغه های مزارع بخش خصوصی را دیر رشد بودن این ماهی دانست و اظهار کرد: رژیم اصلی این‌ماهی در پهنه آبی دریای خزر صدف‌های دو کفه‌ای است که امیدواریم ماهیان نسل های دوم و سوم که در محیط اسارت پرورش می یابند با استقبال از غذای دستی و غذایی که فرموله خواهد شد ضریب رشد مناسب تری داشته باشند تا به بازار پسندی این ماهیان کمک کند.

ماهی سفید یکی از گونه های منحصربفرد، بسیار بازارپسند و مورد علاقه مصرف کنندگان در کشور بوده و از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار است و تنها در حوزه جنوبی دریای کاسپین یعنی سواحل ایرانی این دریا زیست نموده و در هیچ جای دیگر دنیا وجود ندارد.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads