کد خبر: 236086 - تاریخ: چهارشنبه، 24 ژانویه 2024 - 19:51

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان در خمام عنوان کرد؛

لزوم شناساندن عالمان دینی به نسل جوان | آیت‌الله «ملا محمد خمامی» از علمای تراز اول شیعه بودند

نماینده ولی فقیه در گیلان بر لزوم شناساندن عالمان دینی به نسل جوان تاکید کرد و گفت: آیت‌الله «ملا محمد خمامی» از علمای تراز اول شیعه بودند.

 آیت‌الله رسول فلاحتی عصر چهارشنبه در یادواره ۱۷۴ شهید شهرستان خمام همزمان با چهلمین روز تدفین شهید گمنام و بزرگداشت شهید آیت‌الله ملأ محمد خمامی با بیان اینکه علما و فرهیختگان منطقه سبب افتخار استان هستند، اظهار کرد: آیت‌الله ملأ محمد خمامی از شخصیت‌های برجسته گیلان بودند؛ ایشان در سال ۱۲۱۳ و قبل از میرزا کوچک جنگلی به دنیا آمدند و آغاز دوران طلبگی در رشت درس می‌خواندند سپس به نجف رفتند تا اینکه سال ۱۲۵۲ مجدداً به گیلان بازگشتند و در رشت ساکن شدند.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان با اشاره به اینکه بعضی از دانشمندان در آثار خود از شهید آیت‌الله ملأ محمد خمامی یاد کرده و زندگینامه او را نوشتند، افزود: ایشان در تراز علمایی همچون آقا سید محمد باقر شفتی بودند.

آیت‌الله فلاحتی بر لزوم شناساندن عالمان دینی به نسل جوان تاکید کرد ادامه داد: تا زمانی‌که حکومت اسلامی استقرار نمی‌یافت، اجرای حدود الهی ناممکن بود اما در آن زمان، ۲ تن از علمای شیعه اجرای حدود می‌کردند که یکی از آن‌ها آقا سید محمد باقر شفتی و دیگری آیت‌الله ملأ محمد خمامی در رشت بود.

امام جمعه رشت با اشاره به شجاعت آیت‌الله ملأ محمد خمامی گفت: در دوره استبداد، عده‌ای از غرب‌گرایان قبل از حکومت رضا قلدر، ادعای اداره کشور بر مبنای حکومت مشروطه را داشتند اما بزرگانی همچون مرحوم شیخ فضل‌الله نوری، شیخ حسن مجتهد تبریزی و مرحوم خمامی معتقد بودند که این غرب‌رفته‌ها نیز به‌مانند بیگانگان به کشور ضربه خواهند زد و در ادامه علما بزرگ ما خواستار حکومت مشروطه مشروعه با رعایت اصول دین شدند.

آیت‌الله ملأ محمد خمامی در آن زمان پناهگاه مردم بودند

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان با بیان اینکه آیت‌الله ملأ محمد خمامی در آن زمان پناهگاه مردم بودند، افزود: ایشان بسیار غیور و شجاع بودند و در برابر روس‌ها نیز ایستادگی می‌کردند؛ ایشان حتی از میرزای جوان حمایت کرده و جزو هیأت اتحاد اسلام شدند و دشمنان که متوجه مقاومت ایشان در برابر روس‌ها و قدرت مرکزی شده بودند، راهی جز ترور او نیافتند و ایشان را در منزلش به شهادت رساندند؛ پس از شهادت ایشان، در رشت و گیلان عزای عمومی اعلام شد.

آیت‌الله فلاحتی با اشاره به اینکه غرب‌گرایان نگذاشتند آیت‌الله ملأ محمد خمامی این مرد بزرگ، بیشتر شناخته شود تاکید کرد: ایشان از علمای تراز اول شیعه بودند که به شهادت رسیدند.

امام جمعه رشت با اشاره به موقعیت مهم گیلان به‌عنوان دروازه ورود به اروپا در آن زمان گفت: مردم این استان با وجود چنین موقعیتی اما همواره نجیب و باصلابت بودند و هرکسی که برای دفاع از نوامیس و عزت کشور قیام می‌کرد مردم گیلان همواره او را حمایت می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه مردم گیلان، منسجم و یکپارچه در پیروزی انقلاب اسلامی نیز نقش‌آفرین بودند عنوان کرد: اگر امروز جوانان قهرمانی همچون شهید حججی این‌چنین از خودگذشتگی و شهامت از خود نشان دادند و سربلند شدند در واقع از بزرگانی همچون آیت‌الله ملأ محمد خمامی درس گرفتند.

امام جمعه رشت به مقاومت و صبر بی‌نظیر ملت ایران اشاره و بیان کرد: عزت، قدرت و امید ملت‌ها به ایرانیان در سایه مجاهدت شهدا و امام عزیز بوده است البته مردم ما هم نشان دادند که از راه امام برنگشته‌اند و شاهد رشد گرایش به ارزش‌ها و انقلاب هستیم.

 

 


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads