کد خبر: 238216 - تاریخ: یکشنبه، 28 آوریل 2024 - 19:21

غصه جمعیت گیلان را پیر کرد!

قصه جمیعت در گیلان، غصه ای است که این استان شمالی را پیر کرده چرا که با کاهش ازدواج و افزایش طلاق طی پنج سال اخیر و همچنین کاهش زادآوری و افزایش سالمندی، نژاد گیلانی رو به زوال است.

به گزارش خوبان خبر به نقل از فارس ، نرخ رشد یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های جمعیتی است که به استناد آمارهای سازمان ثبت احوال، این نرخ در کشور و به تبع آن گیلان، روندی کاهشی داشته و جدی بودن بحران کاهش جمعیت را بار دیگر به همه گوشزد می‌کند
.آمارهای سازمان ثبت احوال می‌گویند نرخ رشد جمعیت در گیلان تقریبا برابر ۰.۱ در حالی که این نرخ در کشور حدود ۰.۱ است.به طور کلی شهرستان تالش جوانترین شهرستان استان است و شهرستان لاهیجان کمترین جمعیت کودک را در سطح استان به خود اختصاص داده و این در حالی است که شهرستان املش پیرترین شهرستان در گیلان است.
گیلان سالمندترین استان کشور است و زادآوری در آن نیز با رشد منفی روبرو است این چالش یعنی گیلان وارد مرحلۀ جدیدی از تغییرات جمعیتی شده که مشخصه اصلی آن کاهش مداوم و مستمر باروری کمتر از حد جانشینی است.کاهش مداوم جمعیت در گیلان برابر با منفی شدن رشد سالانۀ جمعیت در آینده و بروز مسائل مهم و نوظهور جمعیتی و پدید آمدن بحران هایی بسا فراتر است که بحران سالمندی یکی از آن‌ها است
 
.گیلان امروزه به سبب سالمند شدن با کاهش نیروی کار در همه حوزه‌ها مواجه شده و از سوی دیگر هزینه های دولت را در اغلب بخش ها مضاعف کرده که بهداشت و درمان و مشکلات شدید بیمه تأمین اجتماعی از نمونه‌های آن است چرا که به اذعان کارشناسان اقتصاد درمان، هزینه بهداشت و درمان یک سالمند ۵.۴ برابر است.
شهرستان های املش، لاهیجان، رودسر، آستانه اشرفیه و سیاهکل در شرق استان پیرترین و شهرستان های تالش، آستارا، رضوانشهر و ماسال در غرب گیلان تقریبا جوان‌ترین شهرستان های گیلان هستند.
 
آنچه در گزارش مسوولان مربوطه آشکار شده و آمارها به ویژه گزارش‌های ثبت احوال بیان می‌کنند، استان گیلان با کاهش باروری و گذر از جمعیت جوان به سالمند است و رشد جمعیت در این استان سبز آهسته و بعضاً نیز منفی است و ناگفته نمایند که طی پنج سال اخیر رشد ازدواج در استان کاهش بوده و در همین حال، میزان طلاق طی پنج سال اخیر صعودی نیز بوده است.
 
سیر جمعیتی در گیلان نشان دهنده افزایش جمعیت سالمندی و کاهش زادآوری در استان است و دیری نیست که فشار اقتصادی بر دوش تعداد معدودی از جمعیت خواهد افتاد که باید از یکسو به جمعیت کودک و نوجوان بپردازد و از سوی دیگر ملزم به تهیه امکانات و فراهم آوردن هزینه های نگهداری جمعیت سالمند و سالخورده پیرامون خود باشد.
 
 
علیرغم اجرای قانونی جوانی جمعیت و حمایت از خانواده که بار آن ظاهراً تنها بر دوش تعداد انگشت شماری از دستگاه‌های متولی و مسؤول افتاده، گیلان نه تنها جوان نمی‌شود بلکه غصه جمعیتی، بلاتکلیفی، سهل انگاری و جزیره ای عمل کردن دستگاه های مسوول اما سهل انگار و بی‌تفاوت به آینده، این استان را پیر می کند، همانگونه که تاکنون این غصه خاموش اما ملموس و روشن، گیلان را پیر کرده است.
 
گزارش : حمیدرضا دنیادیده 
انتهای پیام 
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads