کد خبر: 86520 - تاریخ: جمعه، 14 آگوست 2015 - 14:49

گزارش تحلیلی خوبان خبر از رشد قارچ گونه قلیان سراها در خمام

یک مسیر کوتاه و این همه سفره خانه؟/ دختران و پسران جوان مشتریان اصلی سفره خانه ها+ تصاویر

مردمی که در شب های جمعه و تعطیل از این مسیر عبور می کنند ماشین های گرانقیمتی را می بینند که در جلوی سفره خانه ها پارک کرده اند و از داخل این ماشین ها دختران و پسران جوانی وارد سفره خانه ها می شوند که تا نیمه های شب و گاها تا صبح به خوش گذرانی مشغولند.

به گزارش خوبان: رشد قارچ گونه سفره خانه ها در خمام به مرز نگران کننده ای رسیده است.

طبق آمارهای ارائه شده، تنها در مسیر خمام به رشت حدود 60 سفره خانه مشغول به فعالیت هستند که همه ساله بر تعداد آن افزوده می شود.

مردمی که در شب های جمعه و تعطیل از این مسیر عبور می کنند ماشین های گرانقیمتی را می بینند که در جلوی سفره خانه ها پارک کرده اند و از داخل این ماشین ها دختران و پسران جوانی وارد سفره خانه ها می شوند که تا نیمه های شب و گاها تا صبح به خوش گذرانی مشغولند.

نکته تاسف بار که جدیدا شاهد آن هستیم قلیان کشیدن دختران جوان پا به پای مردان است.

در زیر تصاویری از قلیان سراهای مسیر رشت – خمام را در نیمه شب مشاهده می کنید، این تصاویر تنها گوشه ای از قلیان سراهای این مسیر می باشد:

 

سفره خانه در خمام 1 سفره خانه در خمام 2 سفره خانه در خمام 3

موضوع نگران کننده در این خصوص ارائه انواع قلیان های شیمیایی به افراد مراجعه کننده که قالبا جوان هستند می باشد. این موضوع در کنار اختلاط دختران و پسران جوان و اجرای موسیقی پاپ زنده فضای مشمئز کننده ای را ایجاد نموده است.

چندی قبل سرهنگ محمدرضا جعفری خیرخواه معاون اجتماعی پلیس گیلان با هشدار در خصوص اجرای موسیقی های ناهنجار در سفره خانه ها گفت: پلیس با اجرای موسیقی ناهنجار در سفره خانه های سنتی و تالارها که سبب ایجاد ناهنجاری و تبعات امنیتی شود به شدت برخورد می نماید.

وی همچنین با تاکید بر استفاده از گروههای هنری و موسیقی مجاز و دارای شناسنامه در سفرخانه های سنتی و تالارداران گفت: سفره خانه های سنتی در صورت نیاز به موسیقی باید از موسیقی سنتی که توسط گروه های مجاز اجرا شود، استفاده کنند.(لینک خبر)

نگاهی کوتاه به تاریخچه قهوه خانه

سفره خانه ها را می توان نسخه امروزی قهوه خانه دانست. مشتریان قهوه خانه ها در گذشته غالبا افراد مسن و ریش سفید بودند که بیشتر برای در جریان قرار گرفتن اخبار روز به این مکان مراجعه می کردند در حالی که امروزه جوانان پای ثابت سفره خانه ها هستند.

نخستین قهوه خانه ها در ایران، در دوره صفویان و به احتمال زیاد زمان سلطنت شاه طهماسب (930-984ق) در شهر قزوین پدید آمد و بعد در زمان شاه عباس اول (996-1038ق) در شهر اصفهان توسعه یافت.

قهوه خانه ها در گذشته محلی برای تبادل اطلاعات و تجربیات و همنشینی ها بوده که برخی معاملات نیز در آن صورت می گرفته و به عنوان نقطه شروع برخی خیزش ها و اعتراض های مردمی از آن یاد شده است.

نتیجه گیری

نداشتن تفریحات مناسب و عدم برنامه ریزی و مدیریت صحیح امکانات موجود، می تواند از جمله دلایل گرایش نسل جوان به این مکان ها و گسترش سفره خانه ها باشد.

به نظر می رسد با انجام اقداماتی همچون گسترش اماکن ورزشی و محیط های فرهنگی همچون کتابخانه ها، جوانان را می توان به سمت استفاده از تفریحات سالم سوق داد.

انتهای پیام/921


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

انتشار یافته:۵

  1. آرمان
     | 2015/08/14 - 17:01
    پاسخ
    +3
    -2

    یه بررسی از اتفاقات داخل کافه سنتی ها هم انجام میداید و درباره اش توضیح میداید بد نبود قلیون کشیدن دختر بماند جاز و موزیک زنده و رقص دختران و اینا رو یکی جمع کنه قلیان کشیدن پیشکش….. جالب اینجاست از مقام های مسئول در خمام هم عملی صورت نمیگیره بعد به پای حرف این مسئولین هم میشینه آدم میگن این کارها با فرهنگ سازی خوب میشه خدایش خداوکیلی دوتا از اون فرهنگ سازی هایی که انجام دادید رو برا ما مردم توضیح بدید دل ما خوش شه که این اوضاع در حال بهبودنشون بده… آدم تو حریم خصوصی نمیتونه وارد شه وگرنه همین کافه سنتی های خمام میدونید چند نفر رو باعث درگیری و طلاق بین زن و شوهر انجامیده؟چی اومدنه {بعضی}خانوم های متاهل بدون اجازه شوهر و حتی برعکس حضور آقایون در این جمع پراز نامحرم خدایش ما جوون های حاضر هیچ حداقل نگران نسل جوان آینده باشید تا اون موقع همین چیزها هم اصن به چشم نمیاد خدا عاقبت همه رو ختم بخیر کنه خدایش تو همون جوون ها خیلیا خوبند فقط دچار انحراف شدن ولی یکی هم باید دستشون رو بگیره که فعلا وجود نداره…………………….!

  2. محمد از کویشا
     | 2015/08/14 - 20:39
    پاسخ
    +2
    -2

    …..مسولین ما در خواب فرو رفتن . یاچیزی دیگری هست سکوت کردن فقط دم از فرهنگی بودن دارن وشعار هستن

  3. یالثارات
     | 2015/08/15 - 01:02
    پاسخ
    0
    -4

    اول از همه در جواب پی نوشت باید بگم که دوتا از دوستان زیادی دارن تند میرن. ایا وجود تعدد قلیان سرا ها چیزی رو داره به ما گوشزد نمیکنه ؟
    ایا به ما نمیگه که باید به فکر حل بنیادی این مسئله باشیم. ایا به ما نمیگه که اگه اینها نبود توی بستر جامعه و بصورت مخفی چه جنایت هایی ممکن بود رخ بده ؟
    سوال ؟ یه عده طوری جا نماز اب میکشن که از علی (ع) با تقواتر میخوان جلوه کنن. دوست عزیز جوانی که میره قلیون سرا نیاز داره خودش رو تخلیه کنی به لحاظ انرژی . شما برای همه جوانا نمیتونی دعا کمیل و ندبه هر روز تلاوت کنی. کار فرهنگی یعنی قانونمند کردن و سیستماتیک کردن هنجارها و کشیدن خط قرمز بین هنجار و ناهنجار حالا هی بگو کار فرهنگی. تو همین خمام خودمون یه کرسی تلاوت تاحالا برگزار شده ؟؟؟ یه قاری مشهور مصری کسی اورده ؟ نمیشه دم از کار فرهنگی زد و فقط دستا رو کرد تو جیب . اول باید فکر و سپس هزینه درست کنید. من هم نگرانم از کشیدن قلیان اول از همه بخاطر سلامتی دوم از همه بخاطر مواردی که تا حدودی ذکر شد ولی نه با این اندازه .

  4. خانواده شهید
     | 2015/08/15 - 22:45
    پاسخ
    +2
    0

    ابتدا از مدیریت سایت تشکر نموده واقعا جای تاسف است مساجد خلوت دادگستری و بیمارستانها شلوغ اکثر افرادی که به کافه سنتیها میروند متولد بعداز انقلاب هستند ایا مسئولین نمیدانند در ابن کافه چه خبر است وقتیکه روز بروز به تعداد کافه ها اضافه میشود ایا نمیشود بطور نامحسوس ببینید چه خبر است در دادگستری قسمتی به عنوان حفاظت اجتماعی و پیشگیری از جرم که کارش اسیب شناسی و برخورد قانونی بوده که در همه دادگستریها ی تابعه وجود دارد و از قرار معلوم در خمام چنین قسمتی وجود ندارد و تقاضا داریم از مسئولین قضایی و انتظامی خمام پیگیری بعمل اید ایا شهدا میدانستند بعد از انها باید ما شاهد چنین مسائلی باشیم

  5. هادی یعقوبی
     | 2015/08/16 - 18:52
    پاسخ

    أوحَى اللّه‏ُ تَعالى إلى شُعَيبٍ النَّبِىِّ إِنّى مُعَذِّبٌ مِن قَومِكَ مِائَةَ أَلفٍ: أَربَعينَ أَلفا مِن شِرارِهِم وَسِتّينَ أَلفا مِن خيارِهِم فَقالَ: يارَبِّ هؤُلاءِ الشرارُ فَما بالُ الخيارِ؟! فَأَوحَى اللّه‏ُ عَزَّوَجَلَّ إِلَيهِ: داهَنُوا أَهلَ المَعاصى فَلَم يَغضِبُوا لِغَضَبى ؛خداى تعالى به شعيب پيامبر وحى فرمود كه: من صد هزار نفر از قوم تو را عذاب خواهم كرد: چهل هزار نفر بدكار را، شصت هزار نفر از نيكانشان را. شعيب عرض كرد: پروردگارا! بدكاران سزاوارند اما نيكان چرا؟ خداى عزوجل به او وحى فرمود كه: آنان با گنهكاران راه آمدند و به خاطر خشم من به خشم نيامدند.
    افی ج5 ص56

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads