کد خبر: 65164 - تاریخ: یکشنبه، 16 نوامبر 2014 - 19:04

چاهی که دخیل دل ‌های منتظران است؛

از چاه صاحب الزمان (عج) مسجد صفی رشت چه می دانید؟

چاه صاحب الزمان(عج) واقع در مسجد صفی شهرستان رشت برای مردم احترام ویژه‌‌‌ای دارد.

به گزارش خوبان: مسجد صفی از قدیمی‌ترین مساجد شهر رشت محسوب می شود و در یکی از محلات قدیمی شهر که به همین نام معروف است واقع شده است. حسن‌بیک روملو این مسجد را مسجد سفید خوانده است و می‌نویسد که شاه اسماعیل هنگام فرار از اردبیل به گیلان چند روزی را نزدیک این مسجد گذرانده است و همچنین، احتمال می‌رود که پس از کشته شدن محمدباقر میرزا معروف به شاه صفی که در جوار این مسجد به قتل رسید نام مسجد «سفید» به مسجد «صفی» تبدیل شده باشد.

مسجد صفی رشت به شماره ۱۹۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است. تاریخ بنای اولیه این مسجد دقیقاً روشن نیست. براساس یک روایت شیخ صفی الدین اردبیلی به‌دلیل دوستی با شیخ زاهد گیلانی در سفری به گیلان در محله فعلی چاهی می‌کند و عبادتگاهی می سازد که بعدها به مسجد تبدیل می ‌شود.

بعضی از تاریخ‌نویسان این مسجد را قبر محمدباقر میرزا ملقب به صفی میرزا پسر بزرگ شاه عباس اول می‌دانند که با بدخواهی اطرافیان پدرش به دستور آنان کشته و در آن محل دفن شده‌ است. برخی باور دارند علت نام‌گذاری این مسجد به شهیدیه قتل ناحق صفی‌الدین میرزاست.

در ضلع شمالی مسجد صفی رشت دو درب ورودی متوالی قرار دارد که اولین ورودی به‌صورت هلالی و از پروفیل و چوب در چند سال اخیر ساخته شده است. سردر ورودی دوم و اصلی مسجد از دو قوس تشکیل شده که بر قوس اول آیه اول سوره اسری و در قوس دوم حدیث «و لایه علی بن‌ابی‌طالب حصنی ….» کاشی‌کاری شده است.

در قسمت جنوبی محراب مسجد سه فلیپا به ارتفاع تقریبی چهار متر و به قطر یک متر وجود دارد. دو فلیپا از کف به ارتفاع یک متر با کاشی‌های لاجوردی کاشی کاری شده و فلیپا سوم به شکل زیبایی با سرستونی از گل و بوته گچ‌بری شده است. فاصله فلیپاها از همدیگر 3 متر است.

مسجد صفی رشت

در محراب مسجد گچ‌بری های زیبایی به‌صورت آیات قرآن همراه با گل و بوته کار شده و در کاشی‌کاری های محراب تاریخ تجدید بنای مسجد به تاریخ 1344 هجری قمری (1305 ه.ش) به دست حاج یوسف کاشی‌ساز دیده می‌شود و گچ‌بری‌های مسجد و فلیپاها نیز به همین تاریخ است.

گلدسته مدور و آجری مسجد که در ضلع جنوبی آن قرار دارد مشخص‌ترین جلوه بیرونی مسجد صفی است. قطر گلدسته 2 متر و سقف گلدسته چوبی با پوشش سفالین است. گلدسته یک راه پله برای بالارفتن و چند روزنه برای ورود نور دارد.

از دیگر بخش‌های دیدنی مسجد صفی، چاه صاحب الزمان(عج) به فاصله 3 متری از جنوب غربی گلدسته است که از قدیم مورد احترام مردم منطقه و محل عرضه نذورات بوده است. چاه صاحب الزمان(چاه صفی) چاهی در مسجد صفی است که برای مردم احترام ویژه‌ای دارد.

یادآور می‌شود، چاه صاحب‌الزمان احتمالاً همان چاهی است که به دست شیخ صفی‌الدین اردبیلی حفر شده ‌است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/12


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads