کد خبر: 43847 - تاریخ: چهارشنبه، 29 ژانویه 2014 - 12:26

اردوغان در نشست مشترک با جهانگیری:

امسال تولد دوباره روابط ایران و ترکیه است

نخست‌وزیر ترکیه گفت: بدیهی است که ما از ایران نفت‌خام و گاز طبیعی وارد می‌کنیم که استراتژیک هستند و ما بیشتر می‌توانیم این منابع را دریافت کنیم.

به گزارش خوبان: رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه امروز چهارشنبه در نشست مشترک خود با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، ضمن تشکر از اصحاب رسانه و آرزوی سلامتی برای مردم ایران، گفت: امروز بنا به دعوت برادر عزیز آقای جهانگیری بعد از دو سال به ایران سفر کردم و از میهمان‌نوازی‌های ایرانی‌ها تشکر می‌کنم و احساس کردم که اینجا خانه خودمان است.

اردوغان ادامه داد: امروز فرصتی شد تا روابط دوجانبه مرور شود، خصوصا در بحث توافق دو کشور در زمینه تجارت ترجیحی به امضای دو طرف رسید ومراتب خرسندی خود را از این موضوع اعلام می‌کنم.

وی ابراز امیدواری کرد که توافقنامه مربوط به شورای عالی همکاری دو کشور در جریان سفر رئیس‌جمهور ایران به ترکیه به امضا برسد.

نخست‌وزیر ترکیه به ویژگی‌های دو کشور ایران و ترکیه پرداخت و گفت: آنکارا و تهران فاصله دو ساعته با هواپیما دارند و به لحاظ فیزیکی نیز دو پایتخت دو کشور به هم نزدیک هستند.اردوغان

وی با بیان اینکه روسای کمیسیون‌های مشترک دو کشور و نمایندگان آنها اراده خوبی در زمینه تعمیق روابط دو کشور دارند.

اردوغان تاکید کرد: سال 2012 سال برجسته‌ای برای دو کشور بود و روابط دو کشور از مرز 21.8 میلیارد دلار گذشت و یک روابط متوازن بین دو کشور برقرار بود.

وی تصریح کرد: متاسفانه این روابط در سال 2013 به 12.5 میلیارد دلار تنزیل پیدا کرد و در این سفر هدف‌گذاری شد تا برای سال 2015 به 30 میلیارد دلار برسیم.

نخست‌وزیر ترکیه با بیان اینکه اراده سیاسی فی‌مابین بین دو طرف برای پیشبرد اهداف به وجود آمده است، گفت: سال 2014 میلاد و تولد خوبی برای روابط دو کشور خواهد بود و امیدواریم تجربه دستیابی به هدف مبادلات 30 میلیارد دلار در سال 2015 تحقق پیدا کند.

اردوغان تصریح کرد: بدیهی است که ما از ایران نفت‌خام و گاز طبیعی وارد می‌کنیم که استراتژیک هستند و ما بیشتر می‌توانیم این منابع را دریافت کنیم.

وی با بیان اینکه صنایع ترکیه روز به روز و با سرعت زیاد در حال پیشرفت است که نیازمند استفاده از انرژی و به ویژه گاز طبیعی ایران برای این صنایع هستیم، افزود: امیدوار هستیم براساس اهداف مشترک گام‌های برد – برد برداریم و ترکیه نیز می‌تواند محصولات متعددی را در اختیار ایران قرار دهد.

اردوغان تاکید کرد: وزرای اقتصادی دو کشور کارهای خوب، موثر و نتیجه‌بخشی انجام دادند و تصور ما این است که دو وزیر به نقطه مشترکی رسیدند و بایستی باید به سرعت گام‌های خود را در جهت نهایی شدن توافقات آنها برداریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: من بر این باورم که این دیدار بسیار مفید و در راستای منافع هر دو طرف خواهد بود و از همه شما تشکر می‌کنم.

 

منبع: تسنیم

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads