کد خبر: 42327 - تاریخ: شنبه، 4 ژانویه 2014 - 12:42

مدیرکل محیط‌‌ زیست گیلان خبر داد:

سرشماری پرندگان مهاجر در گیلان آغاز شد

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست گیلان گفت: سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنارآبزی در مناطق تالابی از ۱۴ دی‌ماه در تالاب‌های گیلان آغاز شد.

به گزارش خوبان، امیر عبدوس در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به آغاز سرشماری پرندگان در تالاب‌های گیلان، اظهار کرد: سرشماری زمستانی پرندگان مهاجر در ایران بخشی از برنامه بین‌المللی سرشماری پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در جهان است که هر ساله به طور همزمان در ماه ژانویه در مناطق تالابی و پهنه‌های آبی میزبان پرندگان مهاجر زمستان‌گذران اجرا می‌شود و امسال این سرشماری از 14 دی ماه آغاز و تا هشتم بهمن ماه ادامه دارد.

وی افزود: ایستگاه‌های حفاظت شده گیلان وضعیت خیلی خوبی دارند و امسال امنیت بیشتری را نسبت به سال گذشته در استان شاهد هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان با اشاره به وضعیت مناطق تحت حفاظت این اداره کل، گفت: تالاب‌های امیرکلایه، انزلی و بوجاق و پنا‌هگاه‌های حیات وحش سرخانکل، سلکه و سیاه‌ کیشیم وضعیت خوب و امنی را برای حضور پرندگان مهاجر دارند.

عبدوس با بیان اینکه امسال هنوز جمعیت پرندگان در تالاب‌های استان به حد مطلوب نرسیده است، تصریح کرد: در سال گذشته جمعیت بی‌نظیری از انواع قو در استان مشاهده می‌شد که امسال به دلیل سرما و یخ‌بندان در زیستگاه‌های سیبری و شمال شرق اروپا این جمعیت در استان به وضعیت مطلوبی نرسیده است اما هنوز برای ورود پرندگان به تالاب‌های گیلان فرصت وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 201 هزار قطعه از انواع پرندگان در تالاب‌های گیلان شمارش شد، خاطرنشان کرد: بیشترین تعداد پرنده آبزی به ترتیب در پناهگاه حیات وحش سلکه صومعه سرا، پارک ملی بوجاق کیاشهر و تالاب امیرکلایه لاهیجان مشاهده شده بود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان خاطرنشان کرد: تالاب‌های بین‌المللی بندرانزلی، پارک ملی بوجاق کیاشهر و امیرکلایه لاهیجان به همراه سایر تالاب‌های استان علاوه بر اینکه هر ساله میزبان این سفیران صلح و دوستی هستند، نقش مهمی را در حفظ چرخه اکوسیستم استان ایفا می‌کنند.

عبدوس افزود: ایران به عنوان یکی از مهمترین میزبانان پرندگان زمستان‌گذر آبزی در خاورمیانه از کشورهای با سابقه در اجرای این برنامه بین‌المللی است و سرشماری پرندگان زمستان‌گذران از سال 1967 میلادی (1345 هجری خورشیدی) در ایران آغاز شده است.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads