کد خبر: 30411 - تاریخ: سه‌شنبه، 16 جولای 2013 - 17:27

عضو جدید فقهای شورای نگهبان کیست؟

حجت‌الاسلام‌والمسلمين مهدي شب‌زنده‌دار هم‌ اكنون‌ در قم‌، مديريت مؤسسه‌ و مدرسه‌ بقية‌الله‌(عج‌) را بر عهده دارد و به‌ تربيت‌ طلاب‌ مي‌پردازد و علاوه‌ بر عضويت‌ در جامعه‌ مدرسين‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌، نماينده شوراي‌ عالي‌ در هيئت‌ امناي‌ مركز جهاني‌ علوم‌ اسلامي‌ و سازمان‌ مدارس‌ خارج‌ از كشور و نيز عضو مجمع‌ مشورتي‌ فقهي‌ شوراي‌ نگهبان‌ است.

به گزارش خوبان به نقل از مشرق، با انتصاب حجت‌الاسلام مهدی شب‌زنده‌دار به عنوان عضو جدید فقهای شورای نگهبان میتوان گفت نسل جدیدی از فقها وارد شورای نگبهان شده‌اند.

پس از درگذشت آیت‌الله رضوانی از فقهای پیش‌کسوت شورای نگهبان در 31 فروردین امسال، یکی از کرسی‌های فقها خالی بود تا آنکه از سوی رهبر معظم انقلاب یکی از فقهایی که کمتر نام وی در رسانه‌ها مطرح شده است به عضو ششم از فقهای شورای نگبان انتخاب شد. آیت‌الله مهدي‌ شب‌زنده‌دار در سال‌ 1332 در داراب‌ متولد شد؛ البته‌ او بزرگ‌ شده‌ شهر قم‌ است‌ و پدرش‌ كه‌ در كسوت‌ مقدس‌ روحانيت‌ بود، در تابستان‌ به‌ همراه‌ خانواده‌ به‌ داراب‌ سفر كرده‌ بود كه‌ فرزندش‌ در همان‌ جا متولد شد.

وی ‌ قسمتي‌ از دروس‌ مقدمات‌ و دورة‌ سطح‌ را نزد پدر خود آيت‌الله‌ شيخ‌ حسين‌ شب‌زنده‌دار خوانده‌ بود، مغني‌ را نزد آيت‌الله‌ جنتي‌، رسائل‌ را نزد حضرات‌ آيات‌ مصلحي‌، طاهري‌ و مؤمن‌ آموخت‌ و براي‌ فراگيري‌ مكاسب‌ به‌ نزد حضرات‌ آيات‌ شب‌زنده‌دار، مؤمن‌، مشكيني‌ و ستوده‌ رفت‌. استادان‌ او در كفايه‌ حضرات‌ آيات‌ مؤمن‌ و سبحاني‌ بودند.

حجة‌الاسلام‌والمسلمين‌ شب‌زنده‌دار كشف‌ المراد را نزد آيت‌الله‌ حسيني‌ كاشاني‌، بخشي‌ از شرح‌ منظومه‌ را نزد حضرات‌ آيات‌ مؤمن‌، مفتح‌ و صالحي‌ مازندراني‌ و بخش‌هايي‌ از اسفار رانزد آية‌الله‌ سيد رضا صدر، آيت‌الله‌ اميني‌ و آيت‌الله‌ انصاري‌ شيرازي‌ فرا گرفت‌. قسمتي‌ از شفا را نزد آيت‌الله‌ جوادي‌ آملي‌ و بخشي‌ از اشارات‌ را نزد آيت‌الله‌ حسن‌زاده‌ آملي‌ آموخت‌.

حجة‌الاسلام‌والمسلمين‌ شب‌زنده‌دار با پايان‌ يافتن‌ دوره‌ سطح‌ به‌ درس‌ خارج‌ آيات‌ عظام‌ شيخ‌ كاظم‌ تبريزي‌، شيخ‌ مرتضي‌ حائري‌، وحيد خراساني‌ و شيخ‌ جواد تبريزي‌ رفت‌ و از محضر آنان‌ بهره‌هاي‌ بسيار برد.

فعاليت‌هاي‌ علمي‌ و فرهنگي‌ و سياسي‌ 

وی  سال‌ها به‌ تدريس‌ دروس‌ دوره‌ سطح‌ پرداخته‌ و شرحي‌ نيز بر قسمتي‌ از تحريرالوسيله‌ نگاشته‌ است‌. او همچنین مدير مؤسسه‌ و مدرسه‌ بقية‌الله‌(عج‌) است‌.

حجت‌الاسلام‌والمسلمين‌ شب‌زنده‌دار هم‌ اكنون‌ در قم‌ حضور دارد و به‌ تربيت‌ طلاب‌ مي‌پردازد و علاوه‌ بر عضويت‌ در جامعه‌ مدرسين‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌، نمايندگي‌ شوراي‌ عالي‌ در هيأت‌ امناي‌ مركز جهاني‌ علوم‌ اسلامي‌ و سازمان‌ مدارس‌ خارج‌ از كشور و نيز عضويت‌ در مجمع‌ مشورتي‌ فقهي‌ شوراي‌ نگهبان‌ را به‌ عهده‌ دارد.

هم‌اینک حضرات آیات جنتی، یزدی، مومن، هاشمی شاهرودی و مدرسی یزدی از اعضای شورای نگهبان هستند.

متن حكم رهبر انقلاب در خصوص انتصاب عضو جدید فقهای شورای نگهبان به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

دانشمند محقق جناب حجت الاسلام آقای حاج شیخ مهدی شب زنده دار دامت توفیقاته
با توجه به فقدان مرحوم آیت الله رضوانی(ره) در مجموعه فقهای شورای نگهبان، جنابعالی را بجای ایشان –به استناد اصل نود و یكم قانون اساسی- برای دوره‌ی جاری به عضویت آن شورای محترم منصوب می‌كنم.
دوام توفیقات شما را از خداوند متعال خواستارم.

سیّد علی خامنه‌ای
۲۴/ تیر ماه/ ۱۳۹۲

مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads