کد خبر: 236898 - تاریخ: چهارشنبه، 21 فوریه 2024 - 12:29

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در گیلان مطرح کرد

رشد ۱۲۵ درصدی تایید صلاحیت ها در گیلان/قانون و اخلاق؛ شاخصه مهم تبلیغات نامزدها

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در گیلان از رشد ۱۲۵ درصدی تائید صلاحیت‌ها در انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی نسبت به دوره یازدهم خبر داد و گفت: ۴۴۴ نامزد از مجموع ۵۹۲ نفر تائید شدند.

به گزارش خوبان خبر ، احمد قنبریان در گفت وگوی خبری شبکه باران، با اشاره به پایان موعد رسیدگی به اعتراضات داوطلبانی که در مراحل قبل تایید و در مرحله شورای نگهبان رد شده بودند، اظهار کرد: نتایج تائید صلاحیت‌ها اعلام و به فرمانداری‌ها ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه ۴۴۴ نفر از مجموع ۵۹۲ داوطلب گیلانی وارد شده به مرحله رسیدگی صلاحیت شورای نگهبان تائید شدند، تصریح کرد: ۷۵.۵ درصد داوطلبان گیلانی تائید صلاحیت شدند.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در گیلان از رشد ۱۲۵ درصدی تائید صلاحیت‌ها در انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی نسبت به دوره یازدهم خبر داد و گفت: در دوره قبل ۱۹۷ نامزد در عرصه رقابت حضور داشتند که اکنون به ۴۴۴ نامزد رسیده است.

قنبریان، رشد نامزدهای تائید شده را نشان دهنده استقبال مردم و نامزدها برای حضور در عرصه انتخابات دانست و عنوان کرد: همچنین شاهد برخورد با سعه صدر شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها هستیم.

وی با اشاره به آغاز مهلت تبلیغات نامزدها از ساعت هشت صبح فردا، ۳ اسفندماه به مدت یک هفته، ادامه داد: مهلت قانونی تبلیغات نامزدها ۲۴ ساعت مانده به آغاز اخذ رای به اتمام می‌رسد.

پایبندی به قانون و اخلاق شاخص عملکرد نامزدهاست

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در گیلان از نامزدها خواست به قانون انتخابات پایبند باشند و اضافه کرد: نظام جمهوری اسلامی در چارچوب قانون بستر حضور در عرصه انتخابات را برای نامزدها فراهم کرده و لذا انتظار جدی می‌رود که نامزدها هم متعهد به قانون باشند؛ لازمه این تعهد نیز اشرافیت بر قانون انتخابات است و از نامزدها و رؤسای ستادهای انتخاباتی می‌خواهیم که حتما قانون را مرور کنند تا گرفتار تخلف نشوند.

وی پایبندی به قانون و اخلاق را دو شاخصه مهم در فعالیت تبلیغاتی نامزدها دانست و تاکید کرد: اگر قانون‌مداری و اخلاق‌مداری نامزدها در روند تبلیغات مشهود و ملموس باشد، حتما در اقبال مردمی تاثیر مثبت خواهد داشت.

نامزدها و روسای ستادها از نرم افزار «جمهور» استفاده کنند

قنبریان از طراحی برنامه کاربردی «جمهور» توسط مرکز پژوهش‌های شورای نگهبان جهت دسترسی آسان و سریع مردم به ویژه نامزدها و رؤسای ستادهای انتخاباتی به قوانین و آیین نامه‌ها و بخشنامه‌های انتخاباتی خبر داد و متذکر شد: یکی از بارزترین مصادیق پایبندی به اخلاق انتخاباتی، پرهیز از تخریب و توهین نسبت به نامزدهای دیگر است؛ متاسفانه برخی از نامزدها از الفاظ توهین‌آمیز استفاده می‌کنند و درصدد تخریب نامزدهای دیگر هستند که نهایتا سلامت فعالیت‌های تبلیغاتی آنان را زیر سوال می‌برد و پیگیری‌های قضایی بعدی را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه توهین و تخریب و سیاه‌نمایی جزء موارد بداخلاقی در انتخابات است، به نامزدها توصیه کرد برای رای‌آوری از سیاه‌نمایی شرایط اجتناب کنند و افزود: باید واقعیت‌ها گفته شود، اما گفتن واقعیت با سیاه‌نمایی فرق می‌کند.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در گیلان با اشاره به تصویب قانون شفافیت مالی انتخابات در سال ۹۸، خاطرنشان کرد: اجرای این قانون به انتخابات سال ۹۸ نرسید، اما در انتخابات امسال اجرایی و در پرسش‌نامه‌های ثبت‌نامی از نامزدها خواسته شده تا شماره حساب و متولی امور مالی خودشان را معرفی کنند؛ سامانه وزارت کشور با ارسال پیامک‌هایی به کلیه نامزدها از آنان می‌خواهد تا اطلاعات مالی مرتبط با انتخابات را ثبت کنند.

قانون شفافیت مالی برای ساماندهی منابع و مصارف تبلیغات نامزدها

قنبریان هدف از اجرای قانون شفافیت مالی را ساماندهی هزینه‌های انتخابات و منابع و مصارف و سقف هزینه کردها دانست و تاکید کرد: این قانون موجب رعایت عدالت در هزینه کرد نامزدها می‌شود.

وی با بیان اینکه گزارش‌های مربوط به تبادلات مالی در ایام انتخابات تا یک سال قابل رهگیری و پیگیری توسط مراجع قضایی و نظارتی است، گفت: برای افرادی که بر خلاف اطلاعات ابراز شده در سامانه عمل کرده باشند، پیگیری قضایی و مجازات قانونی از جمله محرومیت حضور در انتخابات تا سه دوره پیش‌بینی شده است.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در گیلان هیئت‌های اجرایی و نظارت فرمانداری‌ها را آماده دریافت گزارش تخلفات دانست و اظهار کرد: مردم می‌توانند گزارش‌ها و اخبار مربوط به تخلفات انتخاباتی و یا اقدامات سوء در ایام تبلیغات و روز رای‌گیری را با شماره تلفن همراه ۰۹۹۰۲۳۸۳۲۵۸ به صورت مکتوب، صوتی و تصویی در پیام رسان‌های ایتا و بله ارسال کنند؛ همچنین شماره تلفن ثابت ۳۲۶۰۵۷۲۷ برای دریافت فکس و پیام‌گیر صوتی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به قانون انتخابات، پیگیری قضایی و دستگیری نامزدها در ایام انتخابات را ممنوع دانست و یادآور شد: پیگیری تخلفات بعد از انتخابات انجام می‌شود؛ همچنین بر اساس قانون جدید انتخابات، شورای نگهبان در صورت اثبات عدم صلاحیت نامزد و یا تغییر صلاحیت او، حتی تا زمان تصویب اعتبارنامه نیز امکان سلب صلاحیت را دارد.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads