کد خبر: 234841 - تاریخ: دوشنبه، 4 دسامبر 2023 - 18:10

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خمام مطرح کرد ؛

۱۲ فقره پرونده تخلف با محوریت تصرف اراضی ملی جنگل فتاتو تشکیل شد

کاشفی از تشکیل ۱۲ فقره پرونده تخلف با محوریت تصرف اراضی ملی حاشیه جنگل فتاتو از ابتدای سال تاکنون خبر داد و خاطرنشان کرد: ۹ فقره پرونده نیز با موضوع رفع تصرف اراضی حاشیه تالاب انزلی در دست بررسی است.

به گزارش خوبان خبر ؛ سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خمام، با اشاره به اهمیت جنگل های هیرکانی در جغرافیای کشور ایران، اظهار کرد: ایران آب و هوای خشک و نیمه خشک دارد و لذا وجود جنگل های شمال نقش مهمی در اقلیم سرزمین ما ایفا می کند.

علی کاشفی هر درخت را به منزله یک ریه تنفسی دانست و افزود: حفظ هر کدام از گونه های جنگلی به مثابه حفظ جان انسان هاست و لذا باید در حفاظت و حراست از جنگل ها آگاهی و حساسیت داشته باشیم.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خمام، با اشاره به وجود بخشی از جنگل های جلگه ای هیرکانی در منطقه “فتاتو”، عنوان کرد: جنگل های فتاتو که حدود ۴۸۰ هکتار وسعت دارد، ثبت ملی شده است. این جنگل ها از گونه های پهن برگ هیرکانی محسوب می شوند و بسیار ارزشمند هستند.

کاشفی با بیان اینکه جنگل های فتاتو از سه طرف به شهرستان های رشت، بندرانزلی و خمام متصل است، عنوان کرد: موقعیت جغرافیایی شهرستان موجب شده راه در رو برای قاچاقچیان چوب فراهم شود که اهمیت اقدامات حفاظتی و پایش مستمر عرصه ها توسط نیروهای جنگلبان را دوچندان می کند.

وی از تشکیل ۱۲ فقره پرونده تخلف با محوریت تصرف اراضی ملی حاشیه جنگل فتاتو از ابتدای سال تاکنون خبر داد و خاطرنشان کرد: ۹ فقره پرونده نیز با موضوع رفع تصرف اراضی حاشیه تالاب انزلی در دست بررسی است.

سرپرست اداره منابع طبیعی خمام، با بیان اینکه جنگل های فتاتو بر اساس برگ تشخیص سال ۱۳۵۲ متعلق به دولت است، گفت: سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران مالکیت این اراضی را ثبت کرده است.

کاشفی با اشاره به وجود چهار لکه از اراضی ملی در شهرستان خمام به وسعت ۴۰ هکتار، اضافه کرد: شهرستان خمام حدود ۱۳۰۰ متر نوار ساحلی دارد.

وی یکی از مشکلات خمام به ویژه اراضی حاشیه جنگل فتاتو را برخی ادعاها درباره مالکیت این اراضی دانست و تصریح کرد: با توجه به اینکه عمده اسناد مطرح شده و فروشنامه ها، بر اساس نسق های قدیمی بوده و این نسق ها فاقد حدود اربعه می باشد، متاسفانه برخی از سودجویان با دست آویز کردن همین موضوع اقدام به فروش اراضی ملی به افراد غیر بومی می کنند.

سرپرست اداره منابع طبیعی خمام، با اشاره به موقعیت مکانی اراضی محدوده جنگل فتاتو و نزدیکی آن به ساحل، متذکر شد: افراد ناآگاه که اقدام به خرید این اراضی می کنند، دچار مشکل می شوند.

وی با بیان اینکه جنگل های فتاتو با اراضی کشاورزی و عمدتا شالیزاری احاطه شده است، تاکید کرد: چهار روستا دور تا دور جنگل فتاتو را گرفته و گاها شاهد برخی تصرفات توسط مردم محلی هستیم؛ البته با همکاری دهیاران و اجرای گشت های حفاظتی، با هرگونه تصرف اراضی ملی اعم از جنگل و تالاب مقابله می کنیم.

کاشفی در پایان متذکر شد: یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان به صورت شبانه روزی مشغول پایش و حراست از انفال الهی است و لذا از همشهریان عزیز درخواست می کنیم در صورت مشاهده هرگونه تخلف یا تجاوز به اراضی ملی با شماره ۱۵۰۴ تلفن گویای اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان تماس بگیرند تا در اسرع وقت همکاران ما در اداره منابع طبیعی شهرستان به موضوع رسیدگی کنند.

 

انتهای پیام/۲۵۸۸۸۱۱

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads