کد خبر: 228408 - تاریخ: سه‌شنبه، 21 فوریه 2023 - 08:49

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان؛

ذخیره آب سدسفیدرود گیلان ۳۲ درصد کاهش یافت

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با بیان اینکه هم اکنون ذخیره آب سد سفیدرود حدود ۱۸۰ میلیون متر مکعب است، گفت: این میزان ذخیره نسبت به مشابه سال گذشته ۳۲ درصد و در قیاس با مدت مشابه ۲سال قبل ۷۸ درصدکاهش دارد.

به گزارش خوبان ، وحید خرمی اشاره به اینکه از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار گیلان، نیاز آبی ۱۷۱ هزار هکتار از سفیدرود تامین می شود، افزود: میزان ذخیره آب پشت سد سفیدرود در سال گذشته ۲۶۵ میلیون متر مکعب و ۲سال قبل آن حدود ۸۰۰ میلیون متر مکعب بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان مصرف سالانه آب در استان را سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب عنوان و اظهار کرد: از این میزان ۲ میلیارد و ۹۵۰ میلیون متر مکعب در بخش کشاورزی استفاده می شود.

وی ادامه داد: از سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب مصرفی استان؛ یک میلیارد متر مکعب به منابع آبی استان اتکاء دارد و بیش از ۲میلیارد متر مکعب دیگر مربوط به حوزه سد سفیدرود می‌باشد که حوضه آبریز آن خارج از استان است.

وی یادآور شد: مصرف آب استان در فصل کشاورزی ماهانه دست‌کم ۳۵۰ میلیون متر مکعب است که باید امسال هم با برنامه ریزی دقیق آب کشاورزی استان را نیز همچون سال‌های گذشته تامین کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با تاکید بر اینکه هیچ جایگزینی برای سد سفیدرود در استان نداریم، گفت: سد سفید رود همچون قلبی برای پیکره کشاورزی استان است.

خرمی با بیان اینکه باید به سمت کاهش و بهینه سازی مصرف برویم، گفت: این کاهش مصرف و بهینه سازی در سال گذشته تا حدی انجام شد اما امسال باید با توجه به منابع آب موجود بهینه سازی مصرف را بیش از پیش داشته باشیم.

وی تاکید کرد که امسال بارش برف در حوضه داخلی در شرق و غرب استان که ربطی به آورده سد سفید رود ندارد، نسبتا بد نیست؛ ضمن اینکه همواره کشاورزی در حوزه خارج استان از شرق و غرب سد سفیدرود زودتر شروع می شود ولی درباره سد سفیدرود به دلیل وابسته بودن آن به هشت استان دیگر مجبوریم تقویم زراعی را آغاز کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان با ابراز امیدواری برای افزایش آورده سد سفید رود طی ماه‌های اسفند، فرودردین و اردیبهشت اظهار کرد: تجربه سال های گذشته نشان داده که در خرداد ماه آورده چندانی نخواهیم داشت، بنابراین کشاورزان باید همچون قبل با تقویم زراعی و کشاورزی استان پیش بروند تا بتوانیم با برنامه ریزی دقیق مشکلات آب را در این بخش به حداقل برسانیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان با اشاره به اینکه یکی از راه های استفاده بهینه از منابع آبی استان تکمیل سدهای در حال ساخت است، ادامه داد: درحال حاضر سد پلرود با ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی در مراحل پایانی ساخت قرار دارد.

خرمی با بیان اینکه آبگیری اولیه سد پلرود در سال ۱۴۰۳ انجام می شود، گفت: سد پلرود تقریبا در بالای شالیزارهاست و کمک شایانی به تامین آب می کند.

وی با بیان اینکه هنگامی که رودخانه پلرود وارد مدار شود با ذخیره سازی آب در زمستان ۲۰۰ میلیون متر مکعب از این منابع مدیریت می شود، افزود: اگرچه سد پلرود کمک موثری برای بهینه سازی ۲۰۰ میلیون متر مکعب می کند اما هیچ سدی نمی تواند جایگزین سد سفیدرود شود چرا که فقط طی یک ماه از این سد ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب برای استان مصرف می شود.


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads