کد خبر: 22835 - تاریخ: شنبه، 13 آوریل 2013 - 11:30

تمجید FIVB از سیّدِ والیبال ایران

خوبان خبر: ستاره جوان والیبال ایران معتقد است که پیشرفت تیم ایران مرحله به مرحله صورت گرفته و قبل از اینکه ولاسکو به تهران بیاید، ملی پوشان والیبال عملکرد خوبی داشتند.

به گزارش خوبان به نقل از تسنیم: ماهنامه فدراسیون جهانی والیبال در آستانه آغاز لیگ جهانی با بررسی عملکرد ستاره جوان تیم ایران به تعریف و تمجید از او پرداخت که بخشی از گزارش یاد شده در ذیل می آید:

“نام کامل او سیدمحمد موسوی‌عراقی است ولی دوستانش او را سید صدا می‌زنند. سید در دنیای والیبال ایران دوستان زیادی دارد. این بازیکن 25 ساله یکی از ارکان صعود تاریخی ایران به لیگ جهانی والیبال برای اولین‌بار در تاریخ این کشور بود.

مردان خولیو ولاسکو در گروه B لیگ جهانی حاضر هستند و کارشان را با روسیه شروع می‌کنند. لیگ جهانی که خاص‌ترین رویداد والیبال حرفه‌ای در جهان به شمار می‌رود یک اتفاق خاص برای سید و دوستانش هم هست. او می‌گوید: «راهیابی ایران به لیگ جهانی می‌تواند سرعت پیشرفت و رشد والیبال ایران را افزایش دهد. بازیکنان ما مقابل تیم‌های حرفه‌ای جهان قرار می‌گیرند و جوان‌ها هم فرصت دیده شدن پیدا می‌کنند. اگر قرار باشد من از بین المپیک و لیگ جهانی، یکی را انتخاب کنم، لیگ جهانی را انتخاب می‌کنم چون هر سال برگزار می‌شود و بهترین تیم‌های دنیا در آن حضور دارند.»

ایران علاوه بر روسیه در گروه B با ایتالیا، آلمان، کوبا و صربستان روبه‌رو می‌شود. تیم ایران برای رسیدن به لیگ جهانی از سد مصر در قاهره و تیم ژاپن در تهران گذشت. موسوی می‌گوید: «ما مقابل تیم‌های قوی‌تر بهتر بازی می‌کنیم. این اعتقاد همه بازیکنان ایران است.»

304319_629
مدافع وسط تیم ولاسکو در تیم‌های نوجوانان، جوانان و بزرگسالان نیز تاکنون بازی‌های خوبی انجام داده و به افتخاراتی مثل بهترین مدافع، بهترین مهاجم، بهترین زننده سرویس و امتیازآورترین بازیکن در تورنمنت‌های آسیایی و جهانی رسیده است.

علاقه او به والیبال از 8 سالگی و زمانی که هنوز در دزفول زندگی می‌کرد، شروع شد. پدرش او را برای اولین‌بار با والیبال آشنا کرد. او در سن 15 سالگی رویای حرفه‌ای شدن در والیبال را در ذهن داشت. خانواده او نیز هر نوع حمایتی که لازم بود از سید به عمل آوردند حتی برای تشویق او مسیر 900 کیلومتری دزفول تا تهران را هم به خاطر روحیه دادن به فرزندشان طی کردند.

در سن 18 سالگی، مصطفی کارخانه، بزرگ‌ترین شانس ممکن را به او داد و در تیم پیکان از او استفاده کرد: «کارخانه به من اعتقاد داشت و من همیشه از او سپاسگزارم.» اما سید در این سال‌ها به تیم‌های دیگری مثل گیتی‌پسند اصفهان و کاله آمل رفت. او در این سال‌ها از چند تیم خارجی از جمله العربی قطر و یک تیم ایتالیایی از سری A نیز پیشنهاداتی داشت ولی به هیچ کدام توجهی نکرد. او می‌گوید: «در حال حاضر اگر از یک تیم خوب اروپایی مخصوصا ایتالیا، پیشنهاداتی داشته باشم قطعا آن را قبول می‌کنم.»

حضور در لیگ جهانی این فرصت را به موسوی می‌دهد تا طعم مبارزه با بهترین‌های دنیا را بچشد. یکی از آن‌ها «روبرت لاندی سایمون» از کوباست که سید او را تحسین می‌کند: «در حال حاضر او یکی از بهترین دفاع وسط‌های دنیاست.»

وقتی از او در مورد کسانی که در والیبال به آن‌ها مدیون است می‌پرسی، او بیشتر از مربیانش نام می‌برد و بیشتر از همه نام «یوویتسا سوتکوویچ» را می‌آورد که در رده جوانان سرمربی او بود. سید این سرمربی صرب را پدر نسل فعلی تیم ملی ایران می‌داند که از بازیکنانی مثل حمزه زرینی، سعید معروف، آرش کشاورزی و محمد محمدکاظم تشکیل شده‌است.

موسوی می‌گوید: «او خدمت بزرگی به والیبال کشورم کرد. وقتی من در تیم نوجوانان بودم روزی 8 ساعت تمرین می‌کردیم. ما می‌بایست روزی 3بار دور دریاچه آزادی می‌دویدیم که تمرین خیلی سختی برای ما بود. سوتکوویچ پایه‌گذار حضور من و خیلی از بازیکنان دیگر در تیم ملی بزرگسالان بود. ماندن او در ایران برای تربیت بازیکنان جدید می‌توانست مفید باشد. او این توانایی را داشت که از بازیکنان معمولی بازیکنان حرفه‌ای بسازد.»

سید در مورد سایر مربیانش هم خیلی با احترام صحبت می‌کند که این می‌تواند یک الگو برای همه باشد: «ولاسکو در والیبال ما خیلی تاثیرگذار است ولی او تنها دلیل پیشرفت والیبال ما نیست. ما مثل یک زنجیر رشد کردیم. برنامه و ساختار والیبال ایران در سال گذشته خیلی بهتر از سال‌های قبل بود. در حال حاضر قدرت دست ولاسکو است ولی در واقع سنگ بنای کار ما، مربیان قبلی هستند.

پیشرفت والیبال ایران مرحله به مرحله بود. اولین مرحله توسط پارک‌کی‌وون انجام شد. مربی تاثیرگذار بعدی زوران گاییچ بود که البته زمان زیادی در ایران نبود ولی تاثیر خودش را گذاشت. حسین معدنی، جانشین بسیار خوبی برای گاییچ بود او چند پله والیبال ما را به جلو برد.» سید ادامه می‌دهد: «ما هر سال نسبت به سال قبل پیشرفت کردیم و ولاسکو این پیشرفت را با مدیریت فوق‌العاده‌اش کنترل کرد. ولاسکو از 2 طریق این کار را انجام داد. اول از جنبه روان‌شناسی و دوم از جنبه فنی. قبل از اینکه ولاسکو به ایران بیاید بازیکنان ایران عملکرد خوبی داشتند ولی او با آموزش نکات ظریف و کلیدی، پیشرفت ما را تسریع کرد. اشتباه است اگر بگویم او فقط از نظر روانی روی ما کار کرد».

تیم ملی ایران با مشکلی روبروست که دیگر کشورها ندارند و آن گذراندن دوره سربازی بازیکنان جوان است. موسوی می‌گوید: باید به زیربناها و مدارس ورزش توجه بیشتری شود تا هر سال یک یا دو بازیکن حرفه‌‌‌ای به والیبال ایران تحویل دهند.

سید در پایان صحبت‌هایش به پیشرفت لیگ ایران هم اشاره می‌کند: سطح مسابقات، هفته به هفته بالاتر می‌رفت و بازیکنان ملی پوش هم به خوبی بین تیم‌ها تقسیم شده ‌بودند بنابراین هیچ تیمی، برتری خاصی نسبت به دیگران نداشت. نتایج خیلی نزدیک بود و بازی‌های زیادی به ست پنجم کشیده شد که نشان دهنده کیفیت بالای تیم‌ها و تلاش آنها در لیگ است.”

ایران در حال حاضر به خلق یک شاهکار می‌اندیشد و آن قرار راهیابی به جمع قدرت‌های والیبال جهان است.

 

انتهای پیام/40

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads