کد خبر: 227108 - تاریخ: پنج‌شنبه، 24 نوامبر 2022 - 12:34

مدیرکل شیلات گیلان ؛

۲۵۸ تن ماهیان استخوانی در سواحل گیلان صید شد

مدیر کل شیلات گیلان از صید ۲۵۸ تن انواع ماهیان استخوانی در سواحل گیلان خبر داد و افزود: ارزش فروش ناخالص این مقدار صید ۳۹۵ میلیارد ریال بوده است.

به گزارش خوبان، کوروش خلیلی  افزود: غالب سبد صید صیادان پره گیلان ۲ گونه ماهی سفید و کفال است که این مقدار صید برای ماهی کفال ۶۶ درصد به میزان۱۷۰ تن، ماهی سفید ۳۱ درصد به مقدار ۸۱ تن و سه درصد هم با رقم هفت تن مربوط به صید سایر آبزیان دریای خزر بوده است.

وی با اشاره به کاهش ۲۴ درصدی میزان صید نسبت به مدت مشابه سال قبل علت این سیر نزولی را کاهش تلاش‌های صیادی به دلیل شرایط بد جوی اعلام کرد.

کاهش ۲۸ درصدی صید کلیکا در سواحل گیلانی خزر

مدیرکل شیلات گیلان در ادامه با اشاره به کاهش ۲۸ درصدی صید کیلکا درسالجاری، گفت: فصل صید کیلکا از اول تیرماه ۱۴۰۱ آغاز شد و صیادان کیلکاگیر موفق شدند تا ۳۰ آبان ماه سه هزار و ۱۸۱ تن کیلکا صید کنند.

خلیلی ادامه داد: از این مقدار صید سه هزار و ۱۲۴ تن به میزان ۹۸ درصد به مصرف پودری و ۵۷ تن یعنی ۲ درصد به مصرف انسانی رسیده است.

وی ارزش فروش ناخالص این مقدار صید را ۳۷۲ میلیارد ریال برآورد کرد و افزود: شبهای دریاروی صیادان کیلکاگیر ۵۱ شب بوده که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲ درصد کاهش داشته و بخشی از کاهش صید امسال به دلیل این موضوع است.

گیلان از کانون‌های صیادی در شمال کشور است که چهار هزار صیاد در قالب ۵۰ شرکت تعاونی پره از ۲۰ مهر تا ۲۰ فروردین ماه سال بعد در ۳۰۰ کیلومتر آب های ساحلی استان به صید ماهی می پردازند.

روش صید پره، شیوه ای است که در آن تور آماده به کمک یک کرجی بصورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل تا عمق ۱۴ متری دریا پهن می شود.

تور مورد استفاده از ۱۱ تکه پره با اندازه‌های مختلف به هم دوخته شده، تشکیل شده و کشش و جمع کردن تور در گذشته توسط نیروی انسانی و در حال حاضر با استفاده از نیروی تراکتور انجام می شود.

به گفته کارشناسان بیش از ۹۵درصد ماهیانی که هم اکنون در سه استان گیلان، مازندران و گلستان صید می شود، حاصل تکثیر و رهاسازی مراکز بازسازی ذخایر سازمان شیلات است.


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads