کد خبر: 225545 - تاریخ: چهارشنبه، 7 سپتامبر 2022 - 23:35

در جلسه شورای شهر ؛

مشکلات محل دپوی زباله شهرداری خمام مورد بررسی قرار گرفت

مشکلات محل دپوی زبله شهرداری خمام روز گذشته در جلسه شورای شهر مورد بررسی قرار گرفت. 

به گزارش خوبان خبر ؛ مشکلات محل دپوی زباله شهرداری خمام روز گذشته در جلسه شورای شهر مورد بررسی قرار گرفت. 

ابوالحسن سیمایی در این  جلسه شورای شهر خمام  با اشاره به مشکل سایت زباله در شهرستان خمام اظهار کرد: بحث پسماند یک موضوع ملی بوده و تنها مختص به شهرستان خمام نیست.

وی با اشاره به نابسامانی در بحث سایت زباله خمام گفت: به نحوی در مرحله نخست بحث سایت زباله را ساماندهی خواهیم کرد اما متأسفانه در فرآیند اجرای کار بنا بر دستور استاندار محترم ناچار شدیم علارغم میل باطنی چندین ماه زباله‌های شهرستان و روستاهای دو بخش را بپذیریم.

شهردار خمام با بیان اینکه تجارب ارزنده در مدیریت پسماند قابل به کار گیری در شهرستان است، افزود: وقتی زباله در یک مقطع زمانی از ۱۵ به ۴۰ تُن می‌رسد، موجب افزایش حساسیت موضوع می‌شود و دپوی زباله در سایت موقت تبعاتی نیز به همراه خواهد داشت.

سیمایی با بیان اینکه حدود سه چهارم سایت زباله ما کاملا خالی و قابل استفاده است، گفت: آتش زدن زباله توسط عوامل معرض هیچ خدشه‌ای به جایگاه و تفکر همکاران شهرداری ایجاد نخواهد کرد چرا که ما کار را برای مردم انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه وارونه جلوه دادن واقعیت‌های موجب نمی‌شود که شهرداری از مسیر اصلی خود خارج شود، تصریح کرد: هیچگونه منابع دولتی و مالی برای ساماندهی سایت زباله خمام تا به امروز دیده نشده، در حالی که برخی شهرستان‌ها که سایت دپوی موقت دارند با برخی لابی‌ها اعتباراتی تعریف شده است.

شهردار خمام با بیان اینکه نباید چشم خود را بر روی بی‌عدالتی‌ها در توزیع منابع مالی شهرستانی ببندیم، افزود: ما فرصت ۳۵ ساله نمی‌خواهیم ولی نمی‌توانیم مشکل زباله خاچکین را دو سه روزه حل کنیم اما معتقدیم بعد سه ماه و نیم می‌توانیم کاملا سایت زباله شهرداری را ساماندهی کنیم.

سیمایی با تأکید بر اینکه به زودی درب سایت زباله شهرداری خمام  را خواهیم بست، گفت: اگرچه معتقدم این سایت زباله برای ما فرصتی است اما اعتقادی به این سایت موقت نداریم و نهایتا به کودآلی انتقال خواهیم داد.

وی با اشاره به بحث تفکیک از مبدأ زباله بیان کرد: ساماندهی زباله شهری کار سختی نیست و ما این قول را به مردم خمام می‌دهیم که در بحث پسماند هیچ نگرانی نداشته باشند.

شهردار خمام با بیان اینکه حل مباحث زباله خمام باید برای آینده نیز ساماندهی شود، گفت: اگر پروژه زباله سوز در خمام را راه اندازی کنیم می‌توانیم به عنوان پایلوتی برای سایر شهرستان‌ها عمل کنیم علاوه بر اینکه مشکل زباله به سرعت قابل حل نیست.

هادی واحدی در این جلسه با اشاره به جلسات مختلف برای حل مشکل زباله خمام اظهار کرد: ما به دنبال یک راه حل پایدار برسیم، دپوی زباله یک راه حل موقت است که ما به دنبال آن نیستیم.

رئیس شورای شهر خمام با اشاره به موضوعات مختلف برای حل مشکل پسماند خمام گفت: آموزش را توسط رسانه‌ها و در سطح مدارس نیز می‌توان انجام داد، تفکیک زباله از مبدا نیز می‌تواند بخشی از حجم زباله را کاهش دهد که این اتفاق در سال‌های گذشته نیز کم و بیش انجام شد.

وی با بیان اینکه بخشی از زباله‌هایی که قابلیت تبدیل به کمپوست دارند را می‌توان به کودآلی انتقال داد، افزود: برای رهایی از باقی مانده زباله‌ها به دنبال راهکار جدید که همان احداث زباله سوز است هستیم.

واحدی با تأکید بر اینکه جلسات را به طور مداوم دنبال خواهیم کرد تا به یک راهکار مشترکی برسیم، بیان کرد: برای اینکه موضوع زباله کمترین آسیب را به مردم برساند یک راهکار کوتاه مدت داریم و هیچ زباله‌ای را در سایت زباله خاچکین دپو نمی‌کنیم و زباله‌ها در حدی مدفون می‌شود و بخشی از زباله دپو شده را به کودآلی منتقل می‌کنیم.

وی با بیان اینکه شورا هر روز پیگیر موضوع زباله است، گفت: زباله‌های بخش‌ها، روستاها و بخش‌های تابعه توسط پیمانکار انتقال پیدا می‌کند و زباله شهر نیز ساماندهی می‌شود و امیدواریم در آینده نزدیک علاوه بر راهکار کوتاه مدت به دنبال راهکار بلندمدت و پایدار هستیم تا مشکل زباله شهرستان را به صورت پایدار حل کنیم.

عضو دیگر شورای شهر خمام  با بیان اینکه رسانه‌های محلی مطالبات مردمی را به گوش مدیران شهر می‌رسانند، اظهار کرد: این امر موجب می‌شود مدیران به میدان آمده و برای حل موضوع اقدام کنند.

مهدی عاشوری با بیان اینکه مسیله پسماند و زباله به امروز و دیروز مربوط نمی‌شود، افزود: از زمانی که این سایت برای زباله در نظر گرفته شد، سوزاندن زباله و سر ریز شیرابه‌های زباله به مزارع مطرح بود و مدیریت ضعیف و نامناسب و اولویت دار نبودن این مسئله این موضوع را به یک تنش اجتماعی تبدیل کرده است.

وی با بیان اینکه در گذشته حجم زباله این میزان نبود، گفت: برای جمع آوری واحد‌های خصوصی نباید به شورا نامه بزنیم، باید با مردم با صداقت صحبت کنیم.

عاشوری با بیان اینکه تصاویری که در رسانه‌ها منتشر شده نشان دهنده این است که برخی علیه مردم خود صحبت می‌کنند، تصریح کرد: بحث آتش زدن زباله به دیروز و امروز ربط ندارد و در سالهای گذشته نیز بوده است و به چند سال گذشته ربط پیدا می‌کند، این را نباید به دیگران مناسب و حق مردم را پایمال کرد.

عضو شورای شهر خمام با تأکید بر اینکه بحث زباله یک معضل بزرگ است، افزود: مدیریت ضعیف موجب شده یک مسئله به مشکل بزرگی تبدیل شود و اکنون حل مسئله برای اما اهمیت دارد.

عضو شورای شهر خمام با بیان اینکه اگر قرار است برای زباله فکری شود باید پای نمایندگان به این موضوع باز شود، گفت: چرا هیچ نشستی در این خصوص برگزار نشد؟ با این وجود که بحث زباله یک موضوع استانی نیست اگر قرار است ما نتیجه بگیریم باید نمایندگان شهرستان ورود کنند و این موضوع یک مطالبه عمومی شود.

 

انتهای پیام/۸۵۲۲


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads