کد خبر: 21834 - تاریخ: شنبه، 30 مارس 2013 - 08:52

اتاق فکر اختلاف اندازی بین اصولگرایان کجاست؟

خوبان خبر: پروژه ای که از آن با عنوان «اختلاف اندازی میان اصولگرایان» نام برده می شود از زمان پیش از انتخابات مجلس در اسفند ماه سال 1390 کلید خورد و ابعاد جدیدتر آن با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ماه سال جاری در رسانه های سه جریان متحجر، انحرافی و اصلاح طلبان مشهود است.

به گزارش خوبان به نقل ازشفاف، برای تبیین بهتر این پروژه بهتر است ابتدا دو سوال کلیدی این بحث مطرح شود. چه کسانی از اختلاف اندازی میان اصولگرایان سود می برند؟ اتاق فکر پروژه اختلاف اندازی میان چهره های دلسوز انقلاب کجاست؟

سه جریان متحجر- که خود را تنها مدعی گفتمان واقعی امام(ره) و رهبر عزیز انقلاب می پندارند و تمام طیف های اصولگرا را غربگرا، ضدانقلاب و… می نامند- جریان انحرافی و در نهایت طیف تندرو جریان اصلاحات با این تحلیل که اقبال جریانات مردمی لااقل تا زمانی نامعلوم به سوی طیف های اصولگرا و کارآمد است، چاره راه خود را در اختلاف اندازی میان اصولگرایان و به قولی ماهی گرفتن از آب گل آلود دیدند.

اگرچه شاید آنگونه به نظر آید که هر کدام از این سه طیف اهداف و نیات متفاوتی را در این پروژه دنبال می کنند، اما در نهایت هدف همان است که ذکر آن رفت. برای روشن تر شدن بحث بهتر آن است که هر کدام از این سه جریان به طور جداگانه مورد بررسی و تحلیل قرار گیرند.

جریان انحرافی: اکثر کارشناسان معتقدند مسیر طی شده توسط جریان انحرافی برای انتخابات ریاست جمهوری اگرچه با فراز و نشیب هایی همراه بوده اما در نهایت این جریان تنها گزینه مطلوب خود را در معرفی لیدر این جریان به عنوان کاندیدا می بیند حتی اگر قرار باشد برای آن هزینه های زیادی داده شود.

اقبال بسیار پایین مردمی به لیدر این جریان در نظرسنجی های انجام شده سبب شده تا شانس موفقیت لیدر این جریان در یک رقابت سالم به حداقل های ممکن برسد. نگاهی به رسانه های این جریان نشان از حمله فراگیر این طیف به همه چهره های اصولگرا فارغ از تفاوت دیدگاههای آنها دارد. این جریان حیات خود را در عدم توافق اکثریت اصولگرایان بر سر چهره ای کارآمد و میانه رو می دانند. این جریان در سه ماه گذشته با تغییر بخشی از آرایش رسانه ای خود گرایش شدیدی به استفاده از ادبیات غیر رسمی و خیابانی برای تخریب چهره های انقلاب پیدا کرده است.

جریان متحجر: در میان سه جریانی که ذکر آنها رفت، این جریان به لحاظ تاکتیکی بیشترین همپوشانی را با جریان انحرافی در تخریب چهره های دلسوز انقلاب دارد. این جریان در دو سال گذشته تلاش کرده تا خود را صاحب اصلی گفتمان امام و رهبری جلوه داده و با وجود تاکیدات مکرر رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر متهم نکردن طیف های دیگر، سایر جریان های اصیل انقلاب را به بی بصیرتی، همراهی با ضدانقلاب و … متهم کند.

در ادبیات و گفتمان درونی این طیف، رای مردم جایگاه چندانی ندارد. امری که با آموزه های امام و رهبری تفاوتی به بزرگی زمین تا آسمان دارد. این جریان در روزهای گذشته کوشیده تا خط اختلاف اندازی میان چهره های اصولگرا را با مصاحبه های هدفدار، نامه نگاری های جعلی به نقل از دانشجویان و … دنبال کند.

اصلاح طلبان: این طیف عیان تر از دو طیف دیگر خط اختلاف اندازی میان اصولگرایان را دنبال می کنند و ابای چندانی هم از روایت این خط در گفتمان خود ندارند. مجله آسمان به عنوان یکی از نشریاتی که گفتمان اصلاح طلبی را برای حامیان این طیف تبیین می کرد در یکی از شماره های خود به قلم یکی از تئوریسین های اصلاحات، دشمن اول اصلاح طلبان را بر سر کار آمدن «اصولگرایی کارآمد، مدیر و باتدبیر» خوانده و تاکید کرده که باید کوشید نگاه توده های مردم به سوی این فرد کشیده نشود. به باور اتاق فکر اصلاح طلبان روی کار آمدن چنین فردی سبب خواهد شد تا اصلاح طلبان لااقل تا بیست سال خواب بازگشت به حاکمیت را ببینند.


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads