کد خبر: 215187 - تاریخ: پنج‌شنبه، 9 سپتامبر 2021 - 00:03

خمام در گذر زمان /

یادداشت|بررسی پدیده شوم ترور در شهرستان خمام

اگر به گلزار شهدای شهرستان خمام سری بزنیم، مزار یکی از قربانیان ترور خمامی را که به دست پلید منافقین به شهادت رسیده است را خواهیم دید و همچنین اگر صفحات تاریخ انقلاب در شهرستان خمام را بررسی کنیم، خواهیم دانست که تعدادی از نیروهای انقلاب هم به دست منافقین ترورشان ناموفق بوده است.

به گزارش خوبان خبر ؛ «حجت الاسلام صادقی» در یادداشتی نوشت: وقتی‌که انقلاب اسلامی به پیروز رسید، دست استعمار آمریکا از غارت منابع ملت ایران کوتاه شد. آمریکا برای رسیدن به اهداف خود به کمک ایادی‌اش دست به ترور زدند. ۱۷ هزار و ۱۶۰ شهید والامقام ترور که از تمام اقشار ملت به دست گروهک‌های مختلف آمریکایی به شهادت رسیدند، بهترین دلیل بر این ادعا است که ملت ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی قربانی تروریسم شد.

امروز هم خط تروریسم دنیا را تهدید می‌کند، زیرا قدرت‌های استکباری از همین وسیله شوم ترور و ضد بشری برای به‌زانو درآوردن ملت‌ها استفاده می‌کنند. زنان و کودکان بی‌گناه در کشورهای فلسطین، غزه، لبنان، سوریه، عراق، افغانستان و ایران قربانیانی هستند که طعم تلخ ترور را می‌چشند.

دولت‌مردان انقلابی و دانشمندان نخبه مانند شهیدان رجایی و باهنر و شهید مظلوم بهشتی که برای پیشرفت کشور تلاش می‌کردند، مورد هدف تروریسم قرار گرفتند و امروز هم استکبار همین راه را ادامه می‌دهند.

دنیا باید فکری برای رهایی این جنایت وحشیانه کند و این امر میسر نمی‌شود، مگر این‌که ملت‌ها و دولت‌های آزاده دنیا دست‌به‌دست هم دهند و با ائتلاف جهانی اقدامی جدی علیه تروریسم و حامیان آن انجام دهند.

این پدیده شوم ترور در شهرستان خمام نیز قربانیانی داشت، پدیده شوم ترور تنها با به شهادت رسانیدن نخبگان و اثرگذاران در هر منطقه صورت نمی‌گیرد بلکه درگذشته و هم در امروز شخصیت‌ها به طرز ماهرانه‌ای با حذف نامشان ترور می‌شوند.

اگر به گلزار شهدای شهرستان خمام سری بزنیم، مزار یکی از قربانیان ترور خمامی را که به دست پلید منافقین به شهادت رسیده است را خواهیم دید و همچنین اگر صفحات تاریخ انقلاب در شهرستان خمام را بررسی کنیم، خواهیم دانست که تعدادی از نیروهای انقلاب هم به دست منافقین ترورشان ناموفق بوده است.

به فراموشی سپردن قربانیان ترور و یا حذف ترورهای ناموفق انقلابیونی که درگذشته تلاش‌های زیادی کردند و امروز هم در مسیر انقلاب و از حامیان انقلاب و ولایت‌فقیه هستند، ترور شخصیت به‌حساب می‌آید.

جای تأسف است که از شخصیت اثرگذار رهبر انقلاب مشروطه در گیلان و یکی از سه رهبران انقلاب مشروطه در کشور به نام شهید آیت‌الله ملامحمد خمامی، افتخار مردم شهرستان خمام، نامی برده نمی‌شود. درحالی‌که با چند کلیدواژه در اینترنت می‌توان به راحتی اطلاعات درباره این شخصیت را به دست آورد.

نجمه پورملکی خمامی، شاعر آیینی؛ سجاد عبدی، دانشجوی دکترای رفتار حرکتی و متخصص فیزیولوژی و تغذیه ورزشی. محقق و نویسنده چندین جلد کتاب و مقالات در سطح بین‌المللی سخنی گفته نمی‌شود؛ این‌ها سرمایه‌هایی هستند که باید نامشان جاودان شود.

و یا از مرحوم حجت‌الاسلام مؤدب پور تنها به‌عنوان فردی مردمی نام‌برده می‌شود درحالی‌که ایشان در تصرف ساواک رشت نقش مهمی داشت و به جهت سخنرانی‌های افشاگرانه‌اش درباره منافقین و حمایت از انقلاب در منزل مسکونی با نارنجک ترور می‌شود، چیزی نمی‌گویند.

شهید حجت‌الاسلام غلامحسین زحمتکش تنها شهیدی است که از جامعه روحانیت شهرستان خمام چندین بار از طرف منافقین تهدید شده بود و در ۱۳۶۱/۹/۲۴ به دست کثیف منافقین در رشت به همراه همکارش به شهادت رسیدند و شهادت ایشان اظهرمن‌الشمس است، به‌عنوان شهید ترور از او یادی نمی‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج محمود قاسمیان، از روحانیون متنفذ شهرستان خمام است که ۴۸ سال امام جماعت مسجد جامع خمام و ۱۴ سال رئیس آموزش پرورش شهرستان خمام بود. ایشان در آخرین روزهای ماه رمضان بعد از سخنرانی آیت‌الله احسان‌بخش در مسجد جامع خمام به منزلش می‌رود و منافقین با پرتاب نارنجک به‌طرف ماشینش ایشان را ترور می‌کنند که خدا را شکر موفق نمی‌شوند و نامی از او برده نمی‌شود.

محمدحسن اصغرنیا که اصالتاً اهل خمام است. وی علاوه بر تحصیلات دانشگاهی، از تحصیلات حوزوی نیز برخوردار است. ایشان مسؤول آموزش شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی بود. در ضمن استاندار وقت سمنان بود که در انفجار حادثه ۷ تیر ۱۳۶۰ در دفتر حزب جمهوری اسلامی تهران به‌شدت زخمی شد، اما زنده ماند و چند ماه بعد به‌عنوان استاندار کردستان منصوب شد.

مهدی سبحانی از فعالان انقلاب است که منافقین در سال ۱۳۶۰ ابتدا در منزلش ۷ تیر به طرفش شلیک کردند که موفق به ترورش نشدند و سپس انبار و منزل مسکونی‌اش را به آتش کشیدند و برای بار سوم حکم اعدام با طناب را درباره او صادر کردند که خدا خواست ازنظر جسمی آسیبی ندید.

ابوالقاسم نیازمند رئیس جهاد خمام، حاج فرهاد خوبانی بازاری، علی دلیری مسؤول کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهروز عابد فرهنگی ازجمله کسانی هستند که شب جمعه اسفند سال ۱۳۶۰ با شلیک اسلحه و پرتاب نارنجک و سه‌راه (نارنجک دست‌ساز) در مغازه حاج فرهاد خوبانی ترور شدند.

محمدمهدی صادقی خمامی یکی دیگر از کسانی است که در لیست ترور منافقین بود. ایشان مسؤول پیش‌مرگان امام خمینی (ره) مسجد جامع خمام بود، در بازار خمام به خاطر شلوغی به‌وسیله چاقو دست به ترور ایشان زدند که دست و پهلویش مجروح شد، وقتی‌که مردم و دوستانش متوجه شد منافقین به‌ناچار با موتورسیکلت فرار کردند و ایشان به بیمارستان منتقل شد.

حسین‌علی جانی و سید تقی موسوی شجانی ازجمله کسانی هستند که در جاده چوکام منافقین با اسلحه به طرفشان شلیک کردند که جان سالم بدر بردند؛ و افراد دیگر که با پرتاب “کوکتل مولوتف” در منزلشان ترورشان ناموفق شدند، متأسفانه نامی از ایشان در روز تروریسم قربانیان ترور خمامی برده نشد.

 

انتهای پیام/ت


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads