کد خبر: 211730 - تاریخ: یکشنبه، 2 می 2021 - 10:13

مدیرکل منابع طبیعی گیلان:

افزایش ۳۲ درصدی کشف چوب  آلات جنگلی/ تصرف؛ دامن گیر اراضی ملی گیلان

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، از کشف و ضبط ۴۵ هزار و ۲۹۸ اصله چوب آلات جنگلی قاچاق خبر داد و گفت: امروزه قاچاق چوب فقط با وانت و نیسان صورت نمی گیرد و برخی از محموله ها از خودروهای سواری همچون پیکان و پراید کشف شده که کار یگان حفاظت را دشوار می کند.

به گزارش خوبان، میرحامد اختری ، با اشاره به عملکرد مطلوب اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان در حوزه مبارزه با قاچاق چوب آلات جنگلی، اظهار کرد: سال گذشته ۱۶۷۰ فقره عملیات کشف و ضبط چوب آلات قاچاق داشتیم که نسبت به سال ۱۳۹۸، ۳۲ درصد افزایش در تعداد عملیات را نشان می دهد.

وی از کشف و ضبط ۴۵ هزار و ۲۹۸ اصله چوب آلات جنگلی قاچاق خبر داد و تصریح کرد: در تعداد چوب آلات مکشوفه شاهد رشد ۱۱ درصدی هستیم، اما از نظر حجم ۹ درصد کاهش داشتیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، با اشاره به تغییر شگردهای قاچاقچیان در حمل چوب آلات جنگلی، عنوان کرد: امروزه قاچاق چوب فقط با وانت و نیسان صورت نمی گیرد و برخی از محموله های چوبی قاچاق از خودروهای سواری همچون پیکان و پراید کشف شده که کار یگان حفاظت را دشوار می کند.

اختری، افزایش قیمت چوب را یکی از دلایل اصلی افزایش قاچاق دانست و متذکر شد: غالب چوب آلات جنگلی کشف شده از نوع کاج، توسکا، بلوط، راش و ممرز است؛ البته شاهد قطع غیر مجاز درختان دست کاشت همچون صنوبر نیز هستیم، زیرا برخی از افراد از حدود سه دهه گذشته اقدام به تصرف اراضی ملی و کاشت درخت در این اراضی کردند و اکنون بدون مجوز قانونی قطع و نیز پرداخت اجرت المثل اقدام به قطع این درختان قطور می کنند که قاچاق محسوب می شود.

وی همچنین از کشف ۱۱۰ هزار و ۷۸۴ کیلوگرم محصولات فرعی چوب در قالب پالت و تخته خرده چوب خبر داد و اضافه کرد: ۱۴۲۳ استر هیزم نیز کشف شده است.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، با بیان اینکه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان از تمام نیروها برای مقابله با قاچاق چوب استفاده می کند، گفت: شش مرحله طرح تشدید مقابله با قاچاق چوب آلات جنگلی را در استان به اجرا درآوردیم که در این راستا بازدید از کارخانجات بزرگ و کوچک چوب در دستور کار جدی قرار دارد.

وی وجود صنایع سلولزی و کارخانجات چوب را عامل حمل چوب آلات از سایر استان ها به گیلان دانست و خاطرنشان کرد: نیروهای حفاظتی با استقرار در محورهای ورودی استان اقدام به بررسی مستمر محموله های چوبی می کنند. همچنین در راستای طرح تشدید مقابله با قاچاق چوب، بازدید مستمر از کارخانجات چوب استان صورت می گیرد.

اختری، با بیان اینکه شیوع بیماری کرونا و افزایش بیکاری نیز در افزایش قاچاق چوب اثرگذار بوده است، تاکید کرد: یگان حفاظت منابع طبیعی اقدام به افزایش عملیات های بازرسی خود کرده است و پایش مستمر محورهای مواصلاتی را در دستور کار دارد.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، با اشاره به بازداشت ۲۲۳۱ قاچاقچی چوب و معرفی آنان به مراجع قضایی، از افزایش ۸۱ درصدی افراد بازداشت شده خبر داد و تصریح کرد: ۱۱۱۳ دستگاه وانت، کامیون، پیکان، پراید، ال۹۰، نیسان، مینی بوس و جیپ نیز توقیف شده است.

وی از تجهیز یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی گیلان به یک دستگاه کوآدکوپتر جهت حفاظت از عرصه های جنگلی خبر داد و عنوان کرد: این دستگاه خریداری شده و طی روزهای آتی مورد استفاده قرار می گیرد.

اختری در ادامه، با بیان اینکه سال گذشته ۲۷۴۶ فقره عملیات رفع تصرف و جلوگیری از تجاوز به اراضی ملی در استان گیلان به انجام رسیده است، افزود: در این راستا بیش از ۱۳۰۰ هکتار از اراضی منابع طبیعی استان رفع تصرف شده که نسبت به سال ۹۸ رشد ۱۵۰ درصدی را نشان می دهد.

وی ۱۹۳ فقره رفع تصرف را دارای احکام قضایی دانست و یادآور شد: ۹۵ درصد رفع تصرفات بدون تشکیل پرونده قضایی و مطابق تبصره ذیل ماده ۵۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع انجام شده است، یعنی نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی به عنوان ضابط خاص اختیار دارند نسبت به رفع هرگونه تخریب و تجاوز و تصرف اراضی ملی اقدام کنند که در این راستا نیز ۲۵۵۳ فقره عملیات داشتیم.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، بیشترین پرونده های مربوط به رفع تصرف را در حاشیه اراضی جنگلی و مرتعی دانست و تصریح کرد: متاسفانه روستانشینان حاشیه جنگل خودشان را مالک این اراضی ملی می دانند و آن را به خوش نشینان و سرمایه داران سایر استان ها می فروشند. در واقع آب و هوای خوب گیلان موجب شده تصرفات دامن گیر استان شود و لذا نیازمند همکاری دهیاران جهت استعلام از منابع طبیعی هستیم.

اختری، افزایش دما و وزش بادهای گرم در سایه غفلت گردشگران را عامل اصلی وقوع آتش سوزی های جنگل ها دانست و گفت: سال گذشته ۲۸۷ فقره حریق در ۴۱۰ هکتار از عرصه های جنگلی استان داشتیم که نشان دهنده افزایش ۱۲ درصدی در تعداد وقوع آتش سوزی است.

وی با بیان اینکه آمادگی کامل نیروهای حفاظتی و اطفای به موقع موجب شد در مساحت حریق کاهش ۱۸ درصدی رخ دهد، خاطرنشان کرد: امسال با افزایش دمای هوا و کاهش بارندگی ها مواجه هستیم که جنگل ها و مراتع را مستعد آتش سوزی می کند لذا مردم و گردشگران غفلت را کنار بگذارند و در صورت مشاهده هرگونه حریق و تصرف اراضی ملی و قاچاق چوب با شماره های ۱۵۰۴ و ۱۳۹ امداد جنگل و مرتع تماس بگیرند.

انتهای پیام


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads