کد خبر: 208267 - تاریخ: شنبه، 2 ژانویه 2021 - 23:16

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

گیلان در طرح تحول سلامت بهره‌ای نبرد/نیاز مبرم به MRI، سونوگرافی و رادیولوژی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه اغلب استان‌های کشور اعتبارات مربوط به طرح تحول را جذب و طرح‌های تحول را پیش برده‌اند، گفت: گیلان در کنار تمام عقب‌ماندگی‌های حوزه بهداشت و درمان، بهره‌ای از طرح تحول سلامت نبرده است.

به گزارش خوبان،  سالاری امشب در نشست قرارگاه ملی مبارزه با بیماری کووید۱۹ وزارت بهداشت در تشریح آخرین وضعیت بیماری کرونا در گیلان، اظهار کرد: هم‌اکنون ۴۷۶ بیمار بستری مبتلابه کرونا در سطح بیمارستان‌های استان گیلان بستری هستند.

کاهش شمار بیماران مبتلابه کرونا در گیلان

وی با اشاره به کاهش شمار بستری‌شدگان مبتلابه کرونا در گیلان طی دو هفته اخیر افزود: شمار روزانه بیماران مبتلابه کرونا از ۱۱۶ تن به ۸۴ تن کاهش‌یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به آخرین وضعیت بیماری کرونا در شهرستان‌های استان گفت: هشت شهرستان نارنجی و هشت شهرستان زرد در سطح استان وجود دارد.

مشارکت مردم در تأمین منابع مکفی برای اجرای طرح شهید سلیمانی وجه تمایز گیلان با سایر استان‌ها

سالاری با اشاره به وجه تمایز اجرای طرح شهید سلیمانی در گیلان در مقایسه با سایر استان‌ها تصریح کرد: از ابتدای اجرای طرح شهید سلیمانی یک حساب مجزا به جهت جمع‌آوری کمک‌های مؤمنانه و مردمی در جهت پشتیبانی از طرح ایجاد و علاوه بر آن حدود دو هزار دستگاه تب‌سنج برای حضور گروه‌های عملیاتی و همچنین هزاران بسته بهداشتی جهت ارائه به خانوارهای غربالگری شده توزیع‌شده است.

وی با اشاره به جمعیت بالغ‌بر دو میلیون ۵۰۰ هزارنفری در استان گیلان بیان کرد: عملیات غربالگری در استان گیلان توسط ۲۳۹۱ نفر از پرسنل مرکز بهداشت، ۶ هزار و ۷۷۳ نفر نیز از داوطلبین بسیجی و حدود ۲۰۰ گروه نظارتی دنبال می‌شود.

 

خروج نیروهای بهداشت گیلان بیش از ورودی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به موضوع کمبود نیروی انسانی در کادر بهداشت و درمان نیز اشاره کرد و گفت: نیروهای در نظر گرفته‌شده کادر بهداشت گیلان در مقایسه با کادر درمان تقریباً حدود یک‌دهم است درحالی‌که جمعیت بازنشسته در حوزه بهداشت حدوداً بین یک‌پنجم تا یک‌سوم است.

سالاری بر لزوم دریافت و پایش دیدگاه‌های رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در توزیع کارانه‌ها تأکید کرد و گفت: برخی از نیروهای شاغل در دانشگاه کارانه‌هایی دریافت می‌کنند که حقشان هست اما لازم هست افرادی که در مراکز حساسی نظیر icu فعالیت می‌کنند و در معرض مستقیم خطر هستند، کارانه بیشتری پرداخت شود.

برخی از پروژه‌های طرح تحول سلامت بالای ۷۰ درصد پیشرفت دارند

وی با اشاره به تعویق پروژه‌های طرح تحول سلامت در استان گیلان افزود: برخی از پروژه‌های طرح تحول سلامت در گیلان پیشرفت بالای ۷۰ درصد دارند و درعین‌حال برخی از پروژه‌ها در استان اصلاً از سر گرفته نشده و نیازمند توجه بیش‌ازپیش است.

طرح‌های تحول شهری در گیلان اجرایی نشده‌اند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان بابیان اینکه طرح‌های تحول شهری در گیلان اجرایی نشده‌اند، تصریح کرد: این طرح‌ها در صورت تأمین اعتبار کافی و به‌موقع می‌تواند پروژه‌های تعریف‌شده در این خصوص را در استان گیلان احیا کند.

سالاری با اشاره به رویکرد وزارت بهداشت در تأمین اکسیژن سازها در مراکز بیمارستانی بیان کرد: برخی از اکسیژن سازها از کیفیت لازمه برخوردار نیستند و می‌طلبد نظارت بر نحوه تأمین و توزیع آن‌ها در استان‌ها با جدیت بیشتری صورت بگیرد تا سیستم دانشگاه‌ها با دستگاه‌های نظارتی روبرو نشوند.

گیلان نیاز مبرم به MRI، سونوگرافی و رادیولوژی دارد

وی با اشاره به نیاز مبرم استان گیلان به دستگاه‌های تشخیص پزشکی سرمایه‌ای علیرغم نیازسنجی و پرداخت اعتبارات لازمه، گفت: گیلان از سال ۹۸ برای دریافت رادیولوژی، سونوگرافی و mri پیشگام شده اما هنوز این دستگاه‌ها بنا بر شرایط حاکم در کشور به دست استان‌ها نرسید درحالی‌که وجود این دستگاه‌ها برای استان گیلان و شهرستان‌های آن بسیار حیاتی هستند.

انتهای پیام/۸۴۰۰۸


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads