کد خبر: 207480 - تاریخ: پنج‌شنبه، 10 دسامبر 2020 - 09:35

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان

۵۰ درصد مردم گیلان غربالگری شدند

طرح غربالگری شهید قاسم سلیمانی از اوایل آذر در استان گیلان حاضر و تاکنون با همکاری دو هزار نفر در قالب ۲۰۰ تیم ۵۰ درصد جمعیت گیلان مورد غربالگری قرار گرفتند.

به گزارش خوبان، ، بعد از شیوع موج سوم کرونا در کشور و مرگ میر ۵۰۰ نفری ناشی از این ویروس کرونا نقش بیماریابی و شناسایی افراد کرونایی و یا ناقل این ویروس بیش از بیش در کشور حس شد.

به همین منظور طرح غربالگری شهید حاج قاسم سلیمانی به‌منظور تشخیص به‌موقع و سریع کووید ۱۹ در دستور کار مسوولان وزارت بهداشت قرار گرفت و استان گیلان به‌عنوان پایلوت این طرح در کشور معرفی و انتخاب و از ۸ آذر این طرح در دیار میرزا شروع به کارکرد.

هدف از طرح غربالگری شهید قاسم سلیمانی مدیریت و کنترل اپیدمی ویروس کرونا از طریق مشارکت مردمی و هماهنگی بین بخشی و بهره‌گیری از کمک نیروهای بسیج بوده و در اجرایی شدن این طرح محله و خانواده محور همکاری مشترک میان وزارت بهداشت و سازمان بسیج مستضعفین شکل‌گرفته و دو هزار نفر در سطح استان مشتمل بر تیم‌های مراقبتی و نظارتی از سوی سازمان بسیج مستضعفین و جوانان هلال‌احمر با همکاری ستاد شبکه‌های بهداشت و درمان به منازل مردم رفته و افراد بیمار را شناسایی می‌کنند.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در طرح غربالگری شهید قاسم سلیمانی جمعیت هلال‌احمر در قالب ۲۰۰ گروه دو نفره به‌منظور کاهش انتقال بیماری، تیم‌های مراقبتی با محوریت مسئولین مراکز خدمات جامع سلامت و تیم‌های نظارتی با محوریت واحد سلامت محیط و کار فعالیت‌های خود را در راستای حفاظت از گروه‌های آسیب‌پذیر شامل سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای، تعیین و اعلام هوشمند و هدفمند محدودیت‌ها و تقویت فرایند درمان سرپایی و کاهش حداکثری موارد بستری انجام می‌دهند.

آبتین حیدرزاده با ابراز خرسندی از روند پیشرفت طرح غربالگری شهید سلیمانی می‌گوید با احتساب شهرستان رشت تاکنون ۵۰ درصد جمعیت استان از این طریق غربالگری شده و بعضی از افراد هم‌ به مراکز درمانی منتقل شدند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان معتقد است طرح غربالگری شهید سلیمانی در بیماریابی افراد بسیار مؤثر واقع می‌شود زیرا در هر خانوار یک فرد به‌عنوان سفیر سلامت انتخاب به‌طور شبانه‌روز با سیستم سلامت می‌تواند ارتباط‌گیری کند.

روزانه ۱۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری‌شده و تعداد افراد بستری در مراکز درمانی به ۵۷۰ نفر رسیده است در همین خصوص حیدرزاده می‌گوید اثرات طرح غربالگری شهید سلیمانی بعد از گذشت دو هفته اثرات خود را نشان می‌دهد.

در طرح غربالگری شهید سلیمانی هر منزل یک مرکز بهداشت و هر فرد، خود یک سفیر سلامت محسوب شده و از طریق پایگاه‌های مقاومت بسیج محلات، کمک‌های پیشگیری و همیاری ارائه خواهد شد تا به افراد مبتلا در بحث قرنطینه، کمک‌رسانی شود و اگر امکان قرنطینه خانگی نباشد، نقاهتگاه‌هایی مشخص خواهد شد تا افراد مشمول، در آن مکان‌ها قرنطینه شوند.

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads