کد خبر: 206332 - تاریخ: دوشنبه، 9 نوامبر 2020 - 09:37

فرمول‌هایی برای حال خوب در روزهای سخت زندگی/ چه زمانی به روانشناس مراجعه کنیم؟

همه افراد در زندگی خود دچار چالش و از نظر روحی مشوش می شوند و مشورت گرفتن از روانشناس و روانپزشک می تواند بسیار موثر باشد.

به گزارش خوبان،داشتن آرامش و تلاش جهت حفظ و ارتقاء آن به طور ویژه‌ای در سلامت جسم افراد  تاثیر گذار است.

پرهیز از استرس و اضطراب و قرار ندادن خود در شرایطی که ما را دچار استرس و هیجانات منفی و مخرب می‌کند از جمله راهکارهای ارتقاء سلامت روان  بوده و و توجه به نکاتی ساده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

باید توجه داشت که یک رژیم غذایی مقوی در ثبات و افزایش ارتقاء سلامت روان بسیار نقش دارد و بی‌توجهی به آن نتایج نامطلوب و ناخوشایندی را به دنبال خواهد داشت.

ضرورت پایش و ارزیابی سلامت روان

اهمیت سلامت روح و روان به اندازه سلامت جسم و جان افراد و حتی بیشتر از آن است و غفلت از تقویت روحیه و نشاط روحی، ضمن ایجاد افسردگی فرد را به انجام مداخلات دارویی نیازمند می‌کند.

ژیلا آهنگرزاده روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: در حوزه سلامت روان دو موضوع ارتقاء و بهبود سلامت روحی مطرح  است و افرادی که دچار اختلال شده اند، نیازمند مداخلات روان درمانی هستند.

او اضافه کرد: موضوع ارتقاء سلامت روانی همه افراد را در برمی‌گیرد، ممکن است جامعه هدف این بخش در سلامت نسبی روانی باشند و  در ظاهر اختلالی نداشته باشند چرا که ما قدرت و توان سازگاری داریم.

این روانشناس بالینی تصریح کرد: ارتقاء سلامت روانی در همه افراد در گروه های مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است و پایش و ارزیابی سلامت روان باید مثل مراجعه منظم و مستمر به سایر پزشکان متخصص دارای اولویت باشد.


حال خوب

همه افراد به روانپزشک و روانشناس نیاز دارند

گام نخست برای آرامش و داشتن روحیه‌ای با نشاط و مراجعه در فواصل زمانی مختلف به روانپزشک و روانشناس است و این موضوع به اندازه مصرف دارو در زمان بیماری جسمی اهمیت دارد.

آهنگرزاده بیان کرد: چکاب روانی با تجویز روانپزشک و روانشناس تعیین می‌شود و غفلت از آن و بی توجهی، فرد را دچار اختلال روانی می کند و به تدریج زمینه بروز مشکلات متعددی فراهم می‌شود.

او اضافه کرد: مراجعه افراد به روانپزشک و روانشناس با انجام یک مصاحبه بالینی از طرف فرد متخصص روانشناس یا روانپزشک انجام می‌شود و این مصاحبه مواردی چون خواب، خورد و خوراک، انگیزه و افسردگی در فرد با پرسیدن چند سوال تشخیص داده خواهد شد.

این روانشناس بالینی تاکید کرد: در راهنمای تشخیصی و آماری جدید اختلالات روانی به صورت یک طیف در نظر گرفته می‌شوند و افراد از نظر روانی به اختلالات خفیف تا شدید تقسیم بندی می‌شوند.

مهارتهای زندگی و نقش آن در ارتقاء سلامت روان

آهنگرزاده ضرورت جدی گرفتن هشدارهای روانشناس و روانپزشک در خصوص بروز اختلالات روانی را امری مهم برشمرد و یادآور شد: اگر افراد به اندازه اهمیتی که به جسم خود قائل هستند به حال و روحیات خلق و خویی خود هم اهمیت بدهند و به موقع مشکلات پیش آمده را با روانشناس و روانپزشک در میان بگذارند، اختلالات روانی آن‌ها به مرحله حاد و بحرانی و دارو درمانی نخواهد رسید.

او سپس به نقش مداخله به موقع روانشناس و روانپزشک اشاره کرد و تصریح کرد: علامت و نشانه‌های اختلالات روانی پس از مصاحبه روانشناسی بالینی مشخص می‌شوند و روانشناس یا روانپزشک برای رهایی فرد از این اختلالات راهکارهایی را ارائه می‌دهد و فرد باید آن‌ها را عملی کند.

این روانشناس بالینی بیان کرد: گام بعدی برای ارتقاء سلامت روان در گروه های مختلف افراد، داشتن مهارت های زندگی برای پذیرش و کنار آمدن با شرایطی است که هر کدام از ما در زندگی با آن روبرو هستیم البته در کنار سایر شرایط باید تلاش خود را برای بهبود اوضاع به کار بگیریم.

حس خوب

نقش غیر قابل انکار دوری از تنش در حفظ و بهبود روحیه افراد

افراد باهوش و دانا می‌توانند از ورود به حواشی و تنش‌های زندگی خودداری می‌کنند و همین مسئله آن‌ها را در مدیریت هر چه بهتر زندگی یاری می‌کند.

آهنگرزاده دوری از تنش‌های مختلف فردی و اجتماعی را جزو ویژگی افراد باهوش و موفقی برشمرد و گفت: این افراد از سلامت روان خوبی برخوردار هستند و خود را بازیچه مسائل و تنش‌های مختلف نمی کنند و این رفتار ضمانت خوبی برای حفظ و ارتقاء سلامت به شمار می‌رود.

او تاکید کرد: مهارت حل مسئله و تصمیم گیری درست به ما کمک می‌کند تا در مواقع رویارویی با مشکلات و بحران‌های مختلف مثل افسردگی و طلاق، بهترین تصمیم ممکن را با مشورت افراد آگاه و مطلع و متخصص و دلسوز بگیریم.

این روانشناس بالینی کرد: حفظ شادی و نشاط و دنبال کردن برنامه‌ها و اتفاقاتی که حس و انرژی خوبی برای ما به وجود می‌آورند از جمله  برنامه‌هایی به شمار می‌روند که در افزایش و ارتقاء سطح سلامت روان ما تاثیر چشمگیری خواهند داشت.

انسان‌ها باید در شرایط مختلف و به ویژه در زمان وقوع یک حادثه یا اتفاق شوک برانگیز و تلخ، به تقویت سلامت روان خود اهمیت بدهند و نباید فراموش کنند که سلامت جسم و روح در نتیجه سلامت و آرامش به دست می‌آید.

به کارگیری راهکارهای ساده فوق ضمن کمک به ارتقاء سلامت روان، شما را در تصمیم گیری و گام برداشتن صحیح و استوار در زندگی یاری خواهد کرد و بهره‌مندی از حضور یک روانشناس و روانپزشک حاذق و باتجربه این مسیر را برایتان هموارتر خواهد کرد.

انتهای پیام/

 
 
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads