کد خبر: 206077 - تاریخ: شنبه، 31 اکتبر 2020 - 09:08

چگونه زوج عاشق و خوشبخت بمانیم؟

برای داشتن یک رابطه عاطفی خوب و سالم نیاز است که برای آن تلاش کنید و این روند تا زمان در کنار یکدیگر بودن، نباید متوقف شود چرا که یک مسیر پایان ناپذیر است.

به گزارش خوبان، برای داشتن یک رابطه عاطفی خوب و سالم نیاز است که برای آن تلاش کنید و این روند تا زمان در کنار یکدیگر بودن، نباید متوقف شود چرا که یک مسیر پایان ناپذیر است. چه در روابط عاطفی و چه در خانواده، باید مدام برای بهتر شدن روابط عاطفی، و همچنین درک متقابل هر دو تلاش داشته باشند. در ادامه ۱۳ نکته مهم برای داشتن یک رابطه عاطفی خوب و یا بهتر شدن این روابط عاطفی را بیان می‌کنیم.

ویژگی‌های زوج‌های خوشبخت چیست؟ شاید فکر کنید زوج‌های خوشبخت هیچ مشکلی با یکدیگر ندارند؟ هیچ گاه با یکدیگر اختلاف سلیقه ندارند؟ کل اوقات خود را با خوشی با هم سپری می‌کنند و هر شب شام را با شمع میل می‌کنند و عاشقانه هم را نگاه می‌کنند.

اگر نگرشتان نسبت به خوشبختی و رابطه‌ای ایده آل این است کاملا در اشتباه هستید. می‌دانید و می‌دانیم که روابط عاطفی چیزی فراتر از خریدن گل و هدیه، ابراز علاقه‌های کلامی و البته نگاه عاشقانه است. هر چند این موارد جزئی از مهارت‌های شما در برقراری یک رابطه عاطفی خوب هستند، ولی این تمام کار نیست.

گاهی باید بپذیرید، گاهی رد کنید، گاهی چَشم بگویید و گاهی مخالفت کنید، زمان‌هایی بخندید و زمان‌هایی هم جدی باشید، لحظاتی منطقی و لحظاتی احساسی و در تمامی موارد از خود گذشتگی داشته باشید، نه برای خود و نه برای طرف مقابل خود بلکه برای رابطه و هردوی خود. اما زمان درست و به جا برای استفاده از این رفتار‌ها چه زمانیست؟ این مهارتی است که از شما یک فردی با روابط عاطفی خوب می‌سازد.

می‌دانید که اختلاف نظر و قهر و آشتی همیشه جزئی از یک رابطه عاطفی هستند و تنها باید به خوبی از جانب هر دو مدیریت شوند.

فراموش نکنید رابطه‌ی شما و همسرتان یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی تان است. بسیاری از افراد تمام تلاش خود را برای ربودن دل طرف مقابل می‌کنند و وقتی به هدف خود رسیدند و وارد رابطه‌ای جدی شدند وا می‌دهند. باید به خاطر داشته باشید که رابطه مانند مراقبت از گیاهان است. باید علف‌های هرز را از بین ببرید. گلدان را مرتب آب بدهید؛ و تلاش کنید که نور کافی به برگ هایشان برسد.

رابطه بر سطح استرس، سلامت و خوشبختی تان تاثیر می‌گذارد. هیچ رابطه‌ای در همه حال بی نقص نیست. اما برقراری ارتباط با همسر و شریک زندگی در سطوح فیزیکی، روانی و عاطفی چیزی است که سزاوار تلاش شماست. ما در این مقاله قصد داریم نکاتی را برای داشتن رابطه‌ای سالم با همسر یا شریک عاطفیتان با شما در میان بگذاریم. با ما همراه باشید تا این موارد را با یکدیگر مرور کنیم.

رابطه عاطفی بهتر با گفتگو همراه با شکیبایی

برقراری ارتباط یا گفتگو یکی از اصلی‌ترین اجزای یک رابطه‌ی عالی است. متاسفانه متخصصان به ما می‌گویند که خیلی از زوج‌ها نمی‌دانند چطور باید با هم ارتباط برقرار کنند و گفتگوی صحیح داشته باشند؛ حتی خیلی‌ها اصلا گفتگویی با هم ندارند و فقط زیر یک سقف زندگی می‌کنند.

فراموش نکنید که داشتن گفتگو‌های روزانه و هوشمندانه در رابطه با تمامی ابعاد و مشکلات زندگی، شما را بیشتر به یکدیگر نزدیک می‌کند و از شما «ما» می‌سازد. در گفتگو‌ها تنها به تایید کردن نپردازید و سعی کنید کاملا منطقی به بحث در رابطه با هر یک از موارد لازم بپردازید. نسبت به سوالات و مخصوصا عبارت‌های سوالی بی تفاوت نباشید.

مهم‌ترین راز در یک گفت و گوی موفق، خوب گوش کردن است. مهارتی که باید در آن ماهر شوید و یاد بگیرید که چگونه ضمن برقراری تماس چشمی تمامی لغات و جملات را به خوبی متوجه شوید.

زوج‌های خوشبخت عشق خود را زبانی به هم ابراز می‌کنند. آن‌ها وقت می‌گذارند و احساسات خود را با هم در میان می‌گذارند و همسر خود را سرگردان و حیران حرف‌ها و کار‌های خود نمی‌کنند. وقتی همسران با هم رک نباشند، توقعات به وجود می‌آید. توقعاتی هم که برآورده نشوند باعث می‌شود اصل رابطه زیر سوال رود.

همسران خوشبخت و دارای رابطه سالم حتی چالش برانگیزترین مسائل و موضوعات را با هم در میان می‌گذارند. آن‌ها قبول دارند که وجود اختلافات، جزئی از زندگی است و لازم نیست دو نفر در همه چیز با هم اشتراک نظر داشته باشند؛ بنابراین نظرات و افکار یکدیگر را درک می‌کنند و به آن احترام می‌گذارند.

همسران خوشبخت راجع به رابطه جنسی رک و صادقانه با هم سخن می‌گویند. چیزی برای مخفی و پنهان کردن وجود ندارد.

برخی از زوج‌ها از این هم فراتر می‌روند و از مشاور کمک می‌خواهند. البته کمک از مشاور قبل از ازدواج هم اکیدا توصیه می‌شود. اما زوج‌هایی که حتی مشاور ازدواج آن‌ها را تایید کرده است هم در حین زندگی به کمک مشاور نیاز دارند.

«سازش» از رابطه شما یک رابطه مستحکم می‌سازد

چگونه رابطه عاطفی خوبی داشته باشیم؟

در هر رابطه همیشه اختلافات وجود دارد. این اختلاف نیست که به رابطه لطمه می‌زند، بلکه نحوه کنار آمدن و مدیریت اختلاف است که به رابطه ضربه‌های شدیدی وارد می‌کند. مهم‌ترین عنصر در حل چالش موجود در رابطه سازش است. همیشه و در همه حال حق با شما نیست. شما نباید اینقدر تکبر داشته باشید. قدری فروتنی هم برای رابطه لازم است. باید بپذیرید شما هم اشتباهاتی دارید که باعث اختلاف و مشکل شده است. ذهن بازی داشته باشید و سازش کنید.

قدردانی و تشکر

اکثر مواقع، زوج‌ها برای هم تکراری می‌شوند. دیگر دست پخت خانم برای آقا آن طعم قبلی را ندارد. دیگر هدیه‌ها همانند قبل لذت بخش نیستند و غبار روزمرگی روی آینه زندگی شان نشسته است. دیگر از هم قدردانی نمی‌کنند. دیگر برای هم جذاب نیستند. دیگر لطف‌های و کمک‌ها و اتفاقات خوب بی پاسخ مانده اند و همه چیز رو به فراموشی است. اگر این چنین است، شما مجدد آغاز کننده باشید. هر اتفاق خوب از جانب طرف مقابل را حتی اگر شده با یک تشکر کلامی پاسخ دهید و به طرف مقابل بفهمانید که تمامی این اتفاقات و قدم‌های مثبت را می‌فهمید و متوجه می‌شوید.

زوج‌های خوشبخت، هنوز هم قدردان هم هستند. وقتی از همسرتان قدردانی می‌کنید به او انگیزه تلاش بیشتر می‌دهید. سعی کنید همسر خود را با دیگران مقایسه نکنید. اینگونه ریشه‌های رابطه را کم کم با دست خود نابود می‌کنید. بر نقاط مثبت همسر خود تاکید کنید نه نقاط منفی. ممکن است مرد عصبی مزاجی باشد، اما سخت کوش است و قلبی مهربان دارد. ممکن است خانم کمی در موارد اقتصادی نکته بین نباشد، اما علاوه بر مهربانی، تمام تلاش خود را برای داشتن یک زندگی بهتر به کار گرفته است. کافیست بتوانید آن‌ها را ببینید.

احترام همیشگی

 

رابطه تنها زمانی رشد می‌کند که به هم احترام بگذارید. احترام باید متقابل باشد. احترام در مقابل احترام. هر چند از خود گذشتگی را هنوز فراموش نکرده اید.

احترام گذاشتن به شیوه‌های مختلف است: آگاه بودن نسبت به احساسات او، عقاید او، وقت او و اعتماد داشتن به او. از سوی دیگر خیلی چیز‌ها می‌تواند احترام متقابل را از بین ببرد: بد صحبت کردن راجع به همسرتان مقابل دیگران، تهدید کردن وی حتی به شوخی، جدی نگرفتن و عمل نکردن به گفته‌های وی، بی توجهی و کم توجهی و بسیاری موارد دیگر. یاد بگیرید به تمامی گفته‌های و صحبت‌های همسرتان توجه کنید.

رعایت حریم شخصی

یکی دیگر از عوامل رشد رابطه‌ای سالم، رعایت حریم شخصی است. در چالش‌های زندگی پشت یکدیگر باشید و به کمک یکدیگر بیایید. فراموش نکنید که همه افراد حتی پس از ازدواج نیاز به حریم شخصی خود دارند. به هم اجازه دهید تا اوقاتی را با دوستان، خانواده و تفریحات شخصی بگذرانند. اینگونه به خود و همسرتان اجازه می‌دهید که نتن‌ها هویت مستقل خود را حفظ کنند بلکه باعث می‌شوید خودش را از یاد نبرد.

محدود کردن دنیا به سقفی که زیر آن هستید برای هر دوی شما آزار دهنده است. زوج‌های خوشبخت در عین حال که با هم شاد و خرم هستند، وابستگی صد در صدی هم به یک دیگر ندارند. آن‌ها یکی نیستند بلکه یکدیگر را تکمیل می‌کنند. عشق و وابستگی دو مقوله متفاوت هستند که باید بین آن‌ها توازن برقرار شود.

تکیه‌گاه

همه‌ی ما دوران‌های سختی در زندگی داریم. از این رو باید مثل کوه پشت هم باشیم. مهم نیست چقدر استقلال دارید و قوی هستید، باید به خود یاد دهید که به همسرتان تکیه کنید. در مواقع سختی و مشکل اولین و بهترین فرد برای کمک و پشتیبانی همسر شماست. درخواست کمک کردن رابطه تان مستحکم‌تر می‌کند.

مسئولیت پذیری

چگونه رابطه عاطفی خوبی داشته باشیم؟

گاهی، توقع زوج‌ها از هم بیش از حد است. افرادی که اصلا طعم خوشبختی و شادی را نچشیده اند به این امید وارد رابطه می‌شوند که طرف مقابل خوشبختشان کند. افرادی که هیچوقت اعتماد به نفس نداشتند هم به این امید واهی وارد رابطه می‌شوند که طرف مقابل، اعتماد به نفس او را تقویت کند؛ و بالاخره افرادی که هیچوقت حس نکردند که موجود ارزشمندی هستند وارد رابطه می‌شوند تا این حس را تجربه کنند. اما برای داشتن هر یک از این شاخصه‌ها باید ابتدا خودتان مسئولیتش را بر عهده بگیرید. اول خود سازی کنید و بعد به سراغ همسرتان بروید.

در یک رابطه خوب باید مسئولیت موفقیت و خوشبختی خود را، خود بر عهده بگیرید. با کمک هیچ فردی این اتفاق برایتان نخواهد افتاد. حتی خودتان. متاسفانه باید بگوییم که اگر نگاهتان این است که همسرتان برای شما خوشبخت و موفقیت به ثمر می‌آورد باید بدانید که خیلی زود در زندگی مشترک سرخورده خواهید شد. شما حق دارید که از او توقع داشته باشید با شما رفتار مناسبی داشته باشد، اما عزت نفس و خوشبختی امری درونی است که قبل از ازدواج و رابطه باید داشته باشید.

بعد از درک و شناخت و در نهایت اقدام برای مسئولیت پذیری در امور شخصی نوبت به مسئولیت پذیری در روابط و زندگی مشترک می‌رسد. قبل از اینکه برای موفقیت در مسئولیت پذیری اقدام کنید باید بدانید وظایف شما چیست.

شناخت متقابل

همسرتان واقعا کیست؟ چه جور آدمی است؟ چه ویژگی‌هایی شخصیتی دارد؟ از چه چیزی به وجد می‌آید؟ اهداف و رویاهایش چیست؟ چه چیزی وی را خوشحال می‌کند؟ چه مواردی وی را می‌ترساند و کدام یک وی را ترغیب می‌کند؟ لازم نیست با هم در همه چیز اشتراک داشته باشید، فقط کافی است او را بشناسید. اگر نمی‌توانید جواب این سوالات را بدهید از همین امروز برای شناخت بیشتر و بهتر وی وقت بگذارید. در دفترچه یادداشت خود اطلاعاتی را جمع آوری کنید و سعی کنید به این سوالات پاسخ دهید.

تایید احساسات یکدیگر

چگونه رابطه عاطفی خوبی داشته باشیم؟

وقتی احساسات او را تایید کنید امنیت رابطه تان افزایش می‌یابد؛ امنیت رابطه مولفه‌ی اساسی یک رابطه عاطفی است. به حرف‌های او گوش کنید بدون آنکه اینکه بخواهید تحلیلشان کنید یا چیزی را باب میل خود درست کنید. حتی اگر نقطه نظر او را نمی‌فهمید و درک نمی‌کنید سعی کنید به او بفهمانید که به حرف هایش گوش می‌کنید و بی تفاوت نیستید. احساسات او را بی قید و شرط تایید کنید.

از حال هم بپرسید

وقتی روز به پایان می‌رسد معمولا زوجین از هم می‌پرسند که روز را چطور سپری کرده اند. معمولا جواب هم به این سادگی است: » خوب بود. تو چطور؟ » این طرز گفتگو اصلا باعث تقویت رابطه تان نخواهد شد. در عوض از چالش برانگیز‌ترین لحظه روز همسرتان بپرسید تا از جوابی که می‌دهد شگفت زده شوید و او را هر چه بهتر بشناسید. باید او را هر چه بیشتر بشناسد؛ از پدر و مادرش هم بیشتر.

مدیریت جدال و دعوا‌ها

چگونه رابطه عاطفی خوبی داشته باشیم؟

دعوا و اختلاف عیب ندارد. صرف دعوا کردن به معنی این نیست که همه چیز از بین رفته است و باید برای جدایی وکیل بگیرید. به خودتان یادآوری کنید که هر دو در یک تیم هستید و در مورد اختلافاتتان طوری مذاکره کنید که سرانجام به صلح و آرامش برسید نه خشونت بیشتر.

گاهی باید فراموش کنید

گاهی اتفاق ناخوشایندی می‌افتد، گاهی رفتار عجیبی از طرف مقابل شما سر می‌زند، گاهی صدایی بلند می‌شود و گاهی حرفی رد و بدل می‌شود، حداقل در همان لحظه به دنبال دلیل آن نباشید. هر دوی شما نیاز به آرامش دارید. گاهی هم عامل یا عواملی دست به دست هم داده است که این اتفاق بیافتد. باید یاد بگیرید گاهی رها کنید و از خاطر ببرید. فراموش کنید و بگذارید برای وقت دیگر. اما متخصصین توصیه می‌کنند که این زمان بیش از یک روز طول نکشد. در زمانی که هر دو به آرامش نسبی رسیده اید.

تنوع داشتن برای برقراری یک رابطه عاطفی خوب

شما در طول رابطه تغییر خواهید کرد. همسرتان هم همیطور. بنا براین نگذارید دچار روزمرگی شوید. تنوع را وارد زندگی کنید. اگر همیشه به یک رستوران می‌روید، رستوران یا کافه‌ی دیگر را امتحان کنید. اگر همیشه در خانه غذا می‌خورید گاهی به اتفاق خانواده به دل طبیعت و یا به رستوران رفتن حس خوبی به شما و خانواده شما می‌دهد. اگر تا به حال برای تولد‌ها برنامه نداشته اید شاید اینبار با یک غافلگیری بتوانید حس متفاوتی را به هر یک از اعضای خانواده منتقل کنید.

سعی کنید نه تنها از لحاظ جسمی بلکه از لحاظ فکری هم برای هم جذاب بمانید. راجع به موضوعاتی جدید و جذاب با هم حرف بزنید تا صمیمیت بیشتری را در گفتگو با هم تجربه کنید.


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads