کد خبر: 205151 - تاریخ: دوشنبه، 28 سپتامبر 2020 - 09:26

چگونه عاشق بمانیم؟

متاسفانه فقط عده محدودی از افراد می‌دانند که وقتی به هدفشان رسیدند و آن مورد گران بها را بدست آوردند تازه وارد مرحله مهمتری می‌شوند.

به گزارش خوبان، احتمالا همه افراد می‌دانند که به دست آوردن چیز‌های با ارزش و رسیدن به اهداف گران‌بها مستلزم تلاش و پشتکار زیادی است، خیلی وقت‌ها باید کفش آهنین پوشید و جلو رفت.

عشق، عاشق شدن، عاشقی کردن، معشوقه بودن، دل دادن و دوست داشتن فردی که حتی حاضرید جانتان را به خاطر او از دست بدهید. این‌ها شاید تعاریف کوچکی از یک احساس ناب و دوست داشتنی و مقدس است که به سراغ آدمی می‌آید و می‌تواند انواع و اقسام و جنبه‌های گوناگونی داشته باشد، اشتباه نکنید منظور ما از جنبه‌های مختلف عشق به خدا، عشق مادر به فرزند، عشق به جنس مخالف، عشق به خانواده و غیره است.

متاسفانه فقط عده محدودی از افراد می‌دانند که وقتی به هدفشان رسیدند و آن مورد گران بها را بدست آوردند تازه وارد مرحله مهمتری می‌شوند، نگه داشتن و حفظ کردن زیبایی آن، و در مرحله بعد ارتقاء و رشد دادن آن، درست مثل تلاش برای خرید یک گیاه زیبا است.

مازیار جلوه روانشناس و مشاور ، اظهار کرد: در رابطه عاطفی اطلاعات و مهارت‌های لازم رو یاد بگیرید، ولی لازم نیست مانند یک روانشناس شوید و برای حفظ کیفیت رابطه حتی بعد از چندین سال به یک سری مهارت‌های پایه‌ای نیاز دارید.

وی ادامه داد: متاسفانه در بسیاری از موارد زوجینی را می‌بینم که حتی مهارت حرف زدن و گوش کردن را یاد نگرفته اند و از کوچکترین گام‌ها بی‌بهره اند، مثلا نمی‌دانند که وقتی همسرشان صحبت می‌کند باید به او نگاه کنند و یا نمی‌دانند که سرزنش کردن و سرکوفت زدن در رابطه عاطفی ممنوع است.

جلوه گفت: ویژگی مثبت همسرتان را ببینید و به زبان آورید، بیان کردن برای خودتان و شنیدن آن‌ برای همسرتان شادی بخش خواهد بود، خودخوری نکنید و اگر موضوعی روی اعصابتان است، با احترام در موردش صحبت کنید و به توافق برسید همچنین نباید انتظار داشته باشید که بعد از چند سال باید شما را شناخته باشد پس صحبت کردن کمتر از خودخوری انرژی می‌گیرد.

این روانشناس افزود: به جای تیکه انداختن حرف دلتان را با احترام بزنید چراکه جملات کنایه آمیز سوءتفاهم‌های بزرگی را به همراه دارد پس به جای آن محترمانه انتظارتان را عنوان کنید، مثلا به جای اینکه بگویید: «تو که تحویل نمی‌گیری! کارات زیاد شده، بگویید: عزیزم من انتظار دارم یا دوست دارم وقتی از سرکار میام باهام احوال پرسی گرم داشته باشی.»

وی بیان کرد: زمانی در شبانه روز را به گفت‌وگو اختصاص دهید و در این زمان ۶ دانگ باید حضور داشته باشید چراکه حین تماشای برنامه تلویزیونی نمی‌شود گفت‌وگو کرد و به یکدیگر نگاه کنید، سوال بپرسید، هیجان نشان دهید و مهارت‌های زبان را بیاموزید همچنین بی توجهی عمیق‌ترین ضربه‌ها را به رابطه تان خواهد زد اگر رابطه تان برایتان مهم است سواد آن را بدست آورید.

جلوه با تاکید بر اینکه مناسبت‌ها را فراموش نکنید، ادامه داد: حتی شده با یک شاخه گل آن‌ها را یاد آوری کنید، سورپرایز کردن را جدی بگیرید همچنین همانقدر که حمایت کردن و همدلی کردن لازم است به همان اندازه حمایت خواستن و شنیده شدن اهمیت دارد و درخواست کمک کردن احساس ارزشمندی و توانمندی طرف مقابل را افزایش می‌دهد.

این روانشناس گفت: به یاد داشته باشید که عصبانیت‌های لحظه‌ای می‌تواند هر چه را که رشته کرده اید پنبه کند پس مدیریت خشم را بیاموزید، یاد بگیرید که در جمع‌های دوستانه و فامیلی به هم احترام بگذارید چرا که هر چه احترام بیشتر باشد دخالت اطرافیان کمتر خواهد بود و مسخره کردن و سرکوفت زدن مخصوصا در جمع از خط قرمز‌های ارتباط است.

وی خاطرنشان کرد: نگه داشتن یک رابطه چند ساله از بدست آوردن یک رابطه به مراتب سخت‌تر است، مهارت آن را بیاموزید و از متخصصین کمک بگیرید.

اگر شما و همسرتان از هم دور زندگی می‌کنید و یا به خاطر یک کار جدید یادانشگاه‌، بین شما فاصله افتاده و این روش را برگزیده‌اید، شاید واقعا دوست داشته باشید بدانید که آیا رابطه‌تان به خاطر این دوری دوام خواهد داشت یا نه. دوست داشتن در روابطی که با دوری همراه است چندان ساده نیست، اما برخی زوج‌ها کاری می‌کنند که این مسئله برایشان جا بیفتد و آن را از همیشه محکم‌تر می‌کنند.

موضوعی که در روابط بین افراد حائز اهمیت است، مسئله صرف زمان و انرژی لازم جهت حفظ و تداوم روابط است.هر قدر این رابطه نزدیکتر باشد لازم است زمان بیشتری را برای حفظ، تداوم و بهبود آن صرف کنیم. از میان روابط مختلفی که در زندگی ما وجود دارد، رابطه بین زوجین از سایر روابط حساس تر است و جایگاه ویژه ای در زندگی فرد دارد.

اعظم بیانلو دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: موضوع دوری در رابطه زوجین ممکن است به دو شکل اتفاق بیفتد. یکی دوری فیزیکی و مکانی است و برای دلایلی از جمله ادامه تحصیل، شغل و مواردی از این دست ممکن است رخ دهد که روز به روز بر تعداد آن افزوده می‌شود. دیگری دوری عاطفی و روانی بین زوجین است که بیش از نیمی از زنان و مردان با وجود اینکه زیر یک سقف زندگی می‌کنند، اما از آن بی خبرند.

بیانلو افزود: باید در نظر داشته باشیم که هر قدر هم که موفقیت شغلی و تحصیلی مهم باشد، ولی باز روابط بین زوجین اولین اولویت در زندگی مشترک محسوب می‌شود. ممکن است گاهی افراد چنان غرق مشغله‌های روزمره خود شوند که اهمیت این موضوع را درک نکنند و یا در عین حال که بر اهمیت موضوع واقف هستند، ولی با عذاب وجدان به کار ادامه دهند و زمان لازم برای کنار هم بودن را به تأخیر بیاندازند.

رحمانی روانشناس و متخصص مشاوره اسلامی در همین راستا بیان کرد: وقتی یک ازدواج صورت می‌پذیرد، دختر و پسر با هم تعهدی می‌بندند تا نیاز‌های جسمی و روحی همدیگر را برطرف کنند. دو نفرکنارهم قرار می‌گیرند که وجودشان تکمیل کننده همدیگر باشد نه اینکه تنها اسمشان در کنار یکدیگر باشد.

رحمانی ادامه داد: اگر از یک حد مجاز، فاصله بین زوجین زیادتر شود، نفس به نفس بودن، رو در رو بودن، کنار هم بودن و با هم صحبت کردن در روابط از بین می‌رود و یکی از دو طرف احساس کمبود می‌کند که در این مواقع کمبود این حس عاطفی زودتر به سراغ زنان می‌آید.

بیانلو در خصوص لطمه‌هایی که دوری مکانی به زوجین وارد می‌کند، اذعان داشت: در نظر داشته باشیم که هر قدر هم که بین زوجین رابطه خوبی برقرار باشد و مشکلات اساسی با یکدیگر نداشته باشند به مرور زمان این دوری‌ها و روابط از هم گسسته می‌تواند صدمه جدی به رابطه زوجین بزند، حتی پس از مدتی بود و نبود همسر بی اهمیت جلوه می‌کند.

رحمانی روانشناس و متخصص مشاوره اسلامی در همین راستا افزود: طبیعی است که به واسطه محبت، عشق یا مهربانی زنان خودشان را با این شرایط سازگار می‌کنند، اما اگر این دوری که ممکن است به خاطر کار همسر باشد بیش از حد طولانی شود در این شرایط فرد ممکن است دوری را تحمل کند، اما احساس خلاء در او ایجاد می‌شود.

این متخصص مشاوره اسلامی در خصوص خلاء ایجاد شده بر اثر دوری گفت: وقتی فرد در زندگی اش احساس خلاء کرد آرامشش از بین می‌رود و دوری ناراحت کننده و غیر قابل تحمل می‌شود تا یک مدت از دوری ناراحت است، اما بعد از مدتی ناراحتی خود را ابراز می‌کند و تازه مشکلات آغاز می‌شود.

وی در خصوص راهکار‌های کمک کننده در بهبود روابط زوجین اظهار کرد: اگر یک مرد مجبور است که به خاطر کار از همسر خود دور بماند باید وظایفی بیشتر از آدم‌هایی که شرایط زندگی عادی دارند برای خودش تعیین کند، چنین فردی باید دو برابر یک مردی که در کنار همسرش است به زن خود محبت کند تا بتواند حداقل قسمتی از این کمبود را جبران کند.

 

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads