کد خبر: 203072 - تاریخ: پنج‌شنبه، 16 جولای 2020 - 09:45

چگونه در تصمیم گیری‌های زندگی مشترک به تفاهم برسیم؟

به گزارش خوبان،  به گفته یک زوج درمانگر تصمیم‌گیری در روابط زوجین اغلب حالت یک طرفه دارد یعنی یا مرد تصمیم‌گیرنده است و یا زن که هر دو راه خطاست، زیرا در این نحوه تصمیم‌گیری عدالت و انصاف رعایت نمی‌شود؛ بنابراین میزان رضایت از زندگی مشترک کاهش می‌یابد.  تصمیم‌گیری مشترک در زندگی یکی از آن قوانین ضروری […]

به گزارش خوبان،  به گفته یک زوج درمانگر تصمیم‌گیری در روابط زوجین اغلب حالت یک طرفه دارد یعنی یا مرد تصمیم‌گیرنده است و یا زن که هر دو راه خطاست، زیرا در این نحوه تصمیم‌گیری عدالت و انصاف رعایت نمی‌شود؛ بنابراین میزان رضایت از زندگی مشترک کاهش می‌یابد.

 تصمیم‌گیری مشترک در زندگی یکی از آن قوانین ضروری است که عدم رعایت آن می‌تواند روابط و زندگی زوجین را تحت تأثیر قرار دهد. به همین منظور تبیان در این خصوص به گفتگوی اختصاصی با د کتر محسن محمدی‌نیا زوج‌درمانگر و مدرس دانشگاه تهران پرداخته است.

تصمیم‌گیری در زندگی مشترک اساساً باید به چه صورتی باشد؟
تصمیم‌گیری در زندگی مشترک یکی از مسائل پنهان در روابط زوجین است که معمولاً باعث اختلاف و درگیری می‌شود، زیرا تصمیم‌گیری در روابط زوجین اغلب حالت یک طرفه دارد یعنی یا مرد تصمیم‌گیرنده است و یا زن که هر دو راه خطاست، زیرا در این نحوه تصمیم‌گیری عدالت و انصاف رعایت نمی‌شود؛ بنابراین میزان رضایت از زندگی مشترک کاهش می‌یابد.

احترام، آرامش، درک متقابل و عشق را محور رابطه قرار دهید و بخاطر موضوعات مورد اختلاف، عشق و احترام بین‌تان را از بین نبرید

ما وقتی ازدواج می‌کنیم دنبال صمیمیت، آرامش، احترام و اعتماد‌به‌نفس هستیم که با تصمیم‌گیری یک جانبه تمام این‌ها از بین خواهد رفت؛ به عنوان مثال وقتی یک نفر به تنهایی تصمیم می‌گیرد که به مسافرت نرویم، ظاهراً آن فرد پیروز شده، اما این تصمیم‌گیری یک جانبه به معنای شکست هر دو نفر است، زیرا این تصمیم در احساسات، رفتار و افکار ناخودآگاه طرف مقابل تأثیر می‌گذارد و زندگی دیگر مثل قبل شیرین و لذت‌بخش نخواهد بود؛ بنابراین تصمیم‌گیری باید دو طرفه و با رضایت هر دو طرف باشد.

خداوند در سوره فجر می‌فرماید: «یَآ أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّهُ (۲۷) ارْجِعِى إِلَى‏ رَبِّکَ رَاضِیَهً مَّرْضِیَّهً (۲۸)؛ اى روح آرام یافته و متین به سوى پروردگارت بازگرد که تو از او خشنود و او از تو خرسند است.» در واقع، خداوند با آن عظمت و بزرگی رضایت بندگاش را در نظر گرفته است. نعوذ بالله زوجین که بالاتر از خدا نیستند؛ بنابراین در تصمیم‌گیری باید رضایت همدیگر را به دست آورند.

زن و شوهر هر کدام در چه زمینه‌هایی می‌توانند تصمیم‌گیرنده باشند؟
ملاک اصلی برای تصمیم‌گیری یک‌طرفه، عقل و اطلاعات بیشتر است که این مسئله در عمل و با گذشت زمان ثابت خواهد شد؛ مثلاً دختر خانواده می‌خواهد تا ۱۱ شب با دوستانش بیرون از خانه باشد، اما پدر به دلیل حضور بیشتر در اجتماع و درک بهتر شرایط جامعه مخالفت کرده و تصمیم نهایی را می‌گیرد یا در مسائل اقتصادی خانم‌ها دقیق‌تر به مسائل نگاه می‌کنند، زیرا خانم‌ها جزئی‌نگر بوده و در یک مسئله، ابعاد مختلفی را در نظر می‌گیرند، اما مرد‌ها کلی‌نگر هستند. اغلب خانم‌ها در هنگام خرید دیرتر، اما بهتر انتخاب می‌کنند و برعکس آقایان زودتر انتخاب می‌کنند، اما میزان اشتباهشان بیشتر است؛ بنابراین در چنین موردی می‌توان به زن میدان داد تا در تصمیم گیری‌های اقتصادی ورود پیدا کند، اما نحوه تصمیم گیری زن نباید به حس قدرت طلبی و اقتدار مرد آسیب برساند.

راه‌حل اختلاف در تصمیم‌گیری چیست؟
در صورت اختلاف‌نظر باید از کناره‌گیری، سکوت، قهر، تحقیر و یا زورگویی برای تحمیل تصمیم به طرف مقابل اجتناب کرد، زیرا در این صورت بازی روانی به وجود می‌آید که فرد می‌خواهد با آزار دادن طرف مقابل به یکسری منافع برسد؛ بنابراین بهترین راه‌حل برای حل اختلاف، صحبت کردن است، اما برای گفتگو باید نکات زیر را رعایت کرد:

– گفتگو باید در محیط آرام و به دور از تنش باشد.
– گفتگو تنها حول محور موضوع مورد اختلاف باشد و از حاشیه و صحبت درباره اختلافات گذشته اجتناب شود.
– بحث و گفتگو یک طرفه نباشد بلکه به طرف مقابل هم اجازه حرف‌زدن و اظهار نظر داده شود. نشانه یک رابطه خوب این است که اولاً به طرف مقابل اجازه حرف زدن بدهید (وسط حرف او نپرید) و دوم این که خودتان هم حرف‌هایتان را بزنید.
– وقتی حرف می‌زنید به گونه‌ای با همدیگر صحبت کنید که طرف مقابل بتواند خودش را در شما ببیند؛ یعنی عقاید و احساسات طرف مقابل را درک کرده و بازخورد نشان دهید.
– احترام، آرامش، درک متقابل و عشق را محور رابطه قرار دهید و به خاطر موضوعات مورد اختلاف، عشق و احترام بین‌تان را از بین نبرید.
– در زمان گفتگو حامی باشید نه نقطه مقابل؛ متأسفانه اغلب زوجین در زمان حل اختلاف بیشتر به فکر دفاع از خودشان هستند درحالی‌که اگر زوجین، بتوانند خودشان را جای همدیگر بگذارند و طرف مقابلشان را درک کنند خیلی از اختلافات به راحتی حل خواهد شد.
– تصمیم‌گیری درباره موضوعات مورد اختلاف را به هیچ عنوان معلق نگذارید؛ آنقدر گفتگو کنید تا به یک تصمیم مشترک برسید.

منبع: تبیان

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads