کد خبر: 200863 - تاریخ: شنبه، 2 می 2020 - 14:16

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان ؛

۳۳ خانه تاریخی در گیلان برای ثبت ملی آماده شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان بیان کرد : پرونده ۳۳ خانه تاریخی و محوطه باستانی برای ثبت در فهرست ملی تهیه، مستند سازی و به وزارتخانه ارسال شده است.

به گزارش خوبان، شهرود امیرانتخابی  اظهار داشت: برای حفاظت و مرمت بناهای تاریخی استان در سال گذشته،  بالغ‌ بر ۵۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی و ابلاغ مشارکت‌های اجتماعی هزینه شده است.
وی یادآورشد: این اداره کل در راستای حفاظت و صیانت از آثار تاریخی هرساله از محل اعتبارات استانی و ملی و نیز از طریق مشارکت‌های مردمی اقدام به فضاسازی، مرمت و بازسازی بناهای تاریخی می کند.
امیرانتخابی تصریح کرد: برای سال جاری  ۵۸ پرونده آثار غیرمنقول تهیه و برای بررسی به دبیرخانه شورای ثبت ملی وزارت متبوع ارسال شده که از این تعداد ۲۰ اثر مربوط به بقاع متبرکه، پنج اثر مربوط به حمام‌های تاریخی و ۳۳ پرونده مربوط به خانه‌های تاریخی و محوطه‌های باستانی  است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان گفت:  ۶۰ اثر تاریخی منقول و غیرمنقول، طبیعی و ناملموس استان گیلان، نیز در سال گذشته در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
امیرانتخابی یادآور شد:  آثار ثبت شده در سال ۹۸ شامل ۲۷ اثر غیرمنقول، ۱۶ اثرطبیعی، ۱۲ اثرناملموس(معنوی) و پنج اثرمنقول(اشیاء) بوده است.
همچنین وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، در روزهای اخیر طی دو نامه جداگانه  مراتب ثبت ملی پنج اثر منقول و ۱۰ اثر طبیعی را به استاندار گیلان ابلاغ کرد.
 در این نامه ها تاکید شده است:آثار به ثبت رسیده ضمن رعایت حقوق مالکانه، تحت نظارت و حمایت این وزارتخانه است و تدوین ضوابط حفاظتی و تعیین عرصه این آثار بر عهده این وزارتخانه خواهد بود؛ هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیات منجر به تخریب یا تغییر در اصالت آثار ممنوع است.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads