کد خبر: 194190 - تاریخ: شنبه، 2 نوامبر 2019 - 14:36

استاندار گیلان:

وضعیت گیلان در واگذاری پروژه ها به بخش خصوصی مطلوب نیست

استاندار گیلان با اشاره به وجود ۲۳ پروژه اولویت دار در شهرستان این استان، گفت: گیلان در واگذاری پروژه ها به بخش خصوصی در رده های انتهای جدول قرار دارد.

به گرزارش خوبان،  ارسلان زارع صبح شنبه در جلسه شورای برنامه ریزی در سالن اجتماعات استانداری گیلان با اشاره فراوانی آب در این استان، اظهار کرد: بهره مندی از نعمت های خدادادی آب و آب بندان ها منجر به اشتغال مردم در بخش کشاورزی است.

استاندار گیلان با بیان اینکه در طول سال ها مردم احیای آب بندان ها را برعهده داشتند، افزود: در سال های اخیر بدلیل افزایش هزینه نگهداری از آب بندان ها دولت برای حمایت از مردم وارد عمل شده است.

وی تصریح کرد: حدود ۹ هزار هکتار آب بندان در استان گیلان وجود دارد که ظرفیت اشتغال زایی، بهره وری و سودآوری در مشاغل مختلف بصورت غیرمستقیم را دارد.

استاندار گیلان در ادامه با اشاره به ابلاغ اعتبار دولت طی تفاهم نامه ای به سه استان شمالی کشور، گفت: ۸۸۰ میلیارد ریال برای احیای آب بندان ها بوده که از این میزان ۴۸۰ میلیارد ریال اعتبارات از محل تملک و دارایی استانی است.

زارع با تاکید بر اینکه در خصوص آب بندان ها بخش خصوصی، دهیاری و مردم باید وارد عمل شوند، افزود: فرمانداران باید از طریق شوراها، جهاد کشاورزی وسایر ارگان ها جذب ۱۵ درصد مشارکت مردمی عمل کنند.

وی با اشاره به محدودیت های مالی و چالش ها در خصوص پروژه های نیمه تمام، بیان کرد: راهی جز واگذاری پروژه ها در قالب کمک های بلاعوض برای جذب بخش خصوصی، شهرداری و دهیاری ها نداریم.

زارع با بیان اینکه ۲۳ پروژه اولویت دار در ۱۲ شهرستان استان گیلان وجود دارد، افزود: گیلان در خصوص واگذاری پروژه ها به بخش خصوصی در جدول رتبه بندی در پایین رده قرار دارد و شفت نیز جز ۳۰ شهرستان کم توسعه کشور است که باید فعالیت بیشتری در این زمینه داشته باشد.

استاندار گیلان با تاکید بر اینکه مبنای توزیع اعتبارات بر اساس محرومیت و شاخص جمعیت است که منجر به ایجاد عدالت می شود است، ادامه داد: درباره آب بندان ها نباید سطحی برخورد کنیم زیرا سود این بخش باعث تامین هزینه های دهیاری و بخش خصوصی می شود.

تصویب اعتبار ۵۵میلیاردی برای توسعه آب بندان های گیلان

در ادامه رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه ضرورت استفاده از آب بندان ها در تامین منابع آبی استان از طریق جمع آوری آب های جاری است، اظهار کرد: بیش از ۷۰۰ پهنه آب بندان در استان گیلان شناسایی شده است و اگر تمام آنها ساماندهی کنیم بیش از ۴۰ هزار اراضی کشاورزی می تواند از آب بندان ها استفاده کند.

علی درجانی درباره پراکندگی آب بندان ها در استان نیز گفت: ۱۶ شهرستان گیلان دارای آب بندان هستند و شهرستان آستانه اشرفیه با ۲۴ درصد بیشترین و رودبار دارای کمترین‌آب بندان است.

وی با بیان اینکه تاسیسات کنترل آب خروجی و انباشت رسوبات در کف آب بندان ها از جمله مشکلات ما در این حوزه است، تصریح کرد: بر اساس سفر هیات دولت به استان گیلان ۵۵ میلیارد تومان برای توسعه آب بندان ها در سال ۹۸ مصوب شد.

درجانی با اشاره به تفاهمنامه و اسناد بالادستی که بر اساس آن امور مربوط به آب بندان ها پیگیری می شود، گفت: جهت ساماندهی آب بندان ها ۵۰ درصد از منابع ملی و ۵۰ درصد از منابع استانی استفاده می شود که از بخش منابع استانی۱۵ درصد از مشارکت مردمی استفاده شود.

کد خبر 4760892
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads