کد خبر: 186870 - تاریخ: یکشنبه، 19 می 2019 - 10:32

پدیده‌ای که مخل آسایش شده است

سگ گردانی سوغات تفکر غربی/برخورد قاطع از سوی نیروی انتظامی

سگ گردانی در معابر عمومی پدیده ای نوظهور و برگرفته از تفکر غربی است که امروز شاهد گسترش آن در جامعه هستیم نیروی انتظامی را به عنوان حافظ امنیت بر آن داشته تا برخورد قاطعی انجام دهد.

به گزارش خوبان،  امروزه در کنار پیشرفت‌های ایجاد شده در علم و تکنولوژی به ویژه فضای مجازی شاهد بروز برخی ناهنجاری‌های اجتماعی هستیم که با عرف و شرع جامعه اسلامی ایران منافات دارد. از نمایش تجمل گرایی تا اظهارنظرهای غیرمسئولانه و غیر کارشناسی در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی پزشکی از سوی برخی افرادی که نه تخصص و نه علم لازم در زمینه آن موضوع را دارند گرفته تا ترویج برخی رفتارها که در فرهنگ غنی ایرانی هیچ جایگاهی ندارد.

در این میان برخی به جای اینکه با توجه به جایگاه خاص خود در میان مردم مروج فرهنگ ناب اسلامی و ایرانی باشند به دنبال ترویج رفتارها و تفکرات غربی هستند که حتی در میان خود غربی‌ها نیز کمتر کسی از آنها استقبال می‌کند. در سال‌های اخیر بارها شاهد این بوده‌ایم که افراد مشهور و معروف از یک فرهنگ غلط غربی پیروی کرده و حتی پا را از آن فراتر نهاده و این رفتار غلط را با مثلاً گرفتن تولد و ترحیم و تعیین مژدگانی برای یابنده حیوان خانگی خود و اشتراک آن با هواداران به نمایش می‌گذارند.

البته این رفتار غلط در ابتدا تنها به صورت نمایش حیوانات خانگی در فضای مجازی بود و بعد کم کم به سگ گردانی با خودرو رسید و امروز پا را فراتر گذاشته و به صورت علنی در معابر عمومی این رفتار غیر فرهنگی را به نمایش می‌گذارند چیزی که باعث شده تا شهروندان نگران سلامت خود و خانواده‌هایشان از حملات احتمالی سگ‌ها همانند حادثه لواسان در تهران و شیوع بیمارهایی که سگ ناقل آنها است، باشند.

تذکر لسانی کافی نیست

یکی از شهروندان رشتی در این باره در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: متأسفانه ما ایرانیان در همه کارها افراط و تفریط می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در ابتدا نگهداری از حیوانات خانگی به ویژه سگ‌ها تنها در خانه‌ها متداول بود و سر و صدای آنها باعث سلب آسایش همسایگان می‌شد، افزود: متأسفانه امروز شاهد هستیم که این حیوانات به صورت علنی در معابر عمومی نیز تردد می‌کنند.

عباس احمدی با اشاره به اینکه زمانی که با خانواده خود به پارک و یا خیابان می‌آید ترس این را دارد که مبادا یکی از این حیوانات خانگی به فرزندش آسیب برساند، گفت: امیدوارم مسئولان در این زمینه اقدامی جدی تر از تذکر لسانی انجام دهند.

من دوست دارم اینگونه زندگی کنم

آرزو که قلاده سگ خانگی خود را در دست داشت و در یکی از خیابان‌های رشت در حال قدم زدن بود به خبرنگار مهرگفت: اینکه من دوست دارم حیوان خانگی خود را در خیابان‌ها به نمایش بگذارم تنها به خودم مربوط است.

وی با بیان اینکه چرا ما یاد نگرفته‌ایم به عقاید یکدیگر احترام بگذاریم، افزود: من دوست دارم اینگونه زندگی کنم در ضمن سگ من اهلی است و به کسی آسیبی نمی‌رساند.

آرزو در واکنش به این اظهار خبرنگار مهر که سگ گردانی با فرهنگ ایرانی منافات داشته و برگرفته از فرهنگ غربی است سکوت می‌کند و به راه خود ادامه می‌دهد.

پدیده‌ای نوظهور برگرفته از فرهنگ و تفکر غربی

در این باره با معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان گیلان گفتگویی انجام دادم که سرهنگ مجید رسول زاده فرساد اظهار کرد: خداوند بزرگ به عنوان خالق جهان هستی نشانه‌هایی از قدرتش را در خلقت انواع حیوانات به ما نشان داده است.

سرهنگ رسول زاده افزود: یکی از حیواناتی که همواره در طول تاریخ در کنار انسان‌ها زندگی کرده و خدمات زیادی از نگهبانی دام، انبارها، منازل مسکونی، کشیدن و جابه جایی انسان و بار در شرایط سخت زندگی در مناطق قطبی گرفته تا کشف مواد مخدر، یافتن انسان‌های زنده زیر آوار، کمک به دستگیری مجرمان و شرکت در عملیات‌های نجات شهروندان ارائه کرده سگ است.

وی با بیان اینکه متأسفانه با گذشت زمان شاهد تغییر کارکرد و نقش این حیوان باوفا در بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای غربی بوده‌ایم، گفت: بسیاری از خانواده‌ها در جوامع غربی با نگهداری سگ در منزل آن را به عنوان عضوی از خانواده پذیرفته و به دلیل فاصله گرفتن از ارزش‌های اخلاقی و کمرنگ شدن ارتباط با اعضای خانواده، کمبودهای عاطفی خود را با نگهداری از سگ یا دیگر حیوانات خانگی جبران می‌کنند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی گیلان در ادامه با اشاره به اینکه امروز شاهد این هستیم که گاهی میزان محبوبیت سگ در خانواده‌های غربی از محبوبیت انسان‌ها نیز بیشتر است، بیان کرد: در سال‌های اخیر در پدیده‌ای نوظهور برخی شهروندان با نمایش سگ‌های خود در معابر عمومی، پارک و یا حمل آن در خودرو، موجب آزار و اذیت جسمی و روانی دیگر شهروندان را فراهم می‌کند.

برخورد قاطع با پدیده سگ گردانی بر اساس مواد ۴۴ و ۴۵ قانون

وی با بیان اینکه سگ گردانی سوغات تفکر غربی است و این موضوع در کشور ما سابقه تاریخی نداشته و حتی با شرع مقدس اسلام و فرهنگ ایرانی نیز همخوانی ندارد، گفت: چه بسا انجام این عمل باعث ایجاد وحشت و آزار و اذیت دیگر شهروندان به ویژه کودکان را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: متأسفانه امروز با یک پدیده ناپسند مواجه هستیم که علاوه بر اینکه با فرهنگ ما همخوانی ندارد موجبات آزار و اذیت و سلب آسایش دیگر شهروندان را نیز فراهم کرده که این خود در واقع تضییع حقوق شهروندی است.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی گیلان در ادامه به گزارشات و شکایات متعدد مبنی بر انتقال انواع بیماری و آلودگی‌های صوتی در اماکن مسکونی به ویژه آپارتمان‌ها از سوی شهروندان اشاره و اظهار کرد: همه این موارد نیروی انتظامی را به عنوان مسئول تأمین امنیت، نظم و آسایش شهروندان مکلف می‌کند تا با پدیده سگ گردانی در خیابان‌ها، معابر، اماکن عمومی و یا حمل آشکار آن در خودرو برخورد کند.

وی به قوانین موجود در این زمینه نیز اشاره کرد و ادامه داد: پدیده سگ سرگردانی به لحاظ تهدید علیه بهداشت عمومی، ایجاد مزاحمت و حساسیت و تنفر در دیگر شهروندان، داشتن منافات با اخلاق و دستورات دینی و عرف جامعه ایرانی بنا بر نص صریح قانون در مواد ۴۴ و ۴۵ قانون آئین دادرسی کیفری جرم محسوب می‌شود و نیروی انتظامی به اقتضای تکالیف ضابطین در مواجهه با جرایم مشهود و نامشهود ملزم به برخورد و معرفی متخلفان به مراجع قضائی است.

 

مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads