کد خبر: 186860 - تاریخ: یکشنبه، 19 می 2019 - 09:39

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان خبر داد؛

احداث ۷ موزه در گیلان/ کشف غاری در رودبار با ۲۳۰ هزار سال قدمت

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان گفت: ۷ موزه به ۱۷ موزه و بنا‌های تاریخی استان افزوده خواهد شد.

به گزارش خوبان، شهرود امیر انتخابی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان گفت: گیلان ۱۷ موزه و بنا‌های تاریخی دارد که در تلاشیم ۷ موزه در آینده‌ای نزدیک و با تخصیص اعتبارات در شهر‌های مختلف از جمله رشت، رودبار، دیلمان، تالش و ماسال احداث شود.

وی، با اشاره به اینکه موزه گنجینه رشت، موزه میراث روستایی گیلان، و بنای تاریخی قلعه رودخان و ماسوله بیشترین تعداد بازدید کنندگان را دارند، افزود: در حال حاضر ۳ هزار شی تاریخی و محوطه باستانی از سوی کاوشگران کشف شده و از این تعداد هزارو ۸۰ محوطه و آثار تاریخی ثبت ملی شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، از کشف غاری در رودبار با ۲۳۰ هزار سال قدمت خبر داد و گفت: قدیمی‌ترین آثار تاریخی استان مربوط به غار دربند رودبار با ۲۳۰ هزار سال قدمت و اشیا تاریخی با قدمت ۴ هزار سال پیش در پیرکوه دیلمان است.

شهرود امیر انتخابی گفت: همچنین امروز به مناسبت روز جهانی موزه، نمایشگاه نویافته‌های کشف شده از مجموعه باستانی لیارسنگ بن املش در موزه مردم شناسی و باستان شناسی رشت به نمایش در آمده است.

وی افزود: کاوش در این منطقه از سال ۹۳ آغاز و تا پایان سال ۹۷ ادامه داشته و کاوش‌های باستانی وبقایایی از آثار گورستانی و سکونت گاهی مربوط به دوره‌های اشکانی و ساسانی شناسایی شده است و این مجموعه همراه با حدود حریم در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان گفت: همچنین کارگاه مرمت آثار تاریخی نیز امروز با حضور غلامعلی جعفرزاده، از نمایندگان مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی با ۴۰۰ میلیون تومان هزینه در موزه رشت به بهره برداری رسید.

شهرود امیر انتخابی افزود: پیش از این کارگاه، آثار تاریخی کشف شده استان که حین کاوش دچار شکستگی یا تخریب می‌شد برای مرمت به دانشگاه هنر تهران و اصفهان ارسال می‌شد.

وی تصریح کرد: به مناسبت روز جهانی موزه و آغاز هفته میراث فرهنگی ۱۷ موزه و بنای تاریخی گیلان امروز رایگان بوده است.

 

انتهای پیام/م.ع


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads