کد خبر: 185853 - تاریخ: پنج‌شنبه، 25 آوریل 2019 - 10:09

یامین‌پور: هنر انقلاب اسلامی برهوتی از اقدامات انجام نشده است

نویسنده کتاب نخل و نارنج با بیان اینکه هنر انقلاب اسلامی برهوتی از اقدامات انجام نشده است، گفت: ما نیاز به هنر متعالی اسلامی داریم که طرحی از آنچه اصیل است و سبک زندگی پاکیزه را با هنر به جوان عرضه کنیم.

به گزارش خوبان، وحید یامین پور روز گذشته در مراسم جشن امضای کتاب نخل و نارنج در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) با بیان اینکه دوران قاجاریه دوران آغاز یک گیجی بزرگ تاریخی بوده اظهار کرد: ملتی که همیشه آثار بزرگ تمدنی و هنری داشته، در دوره‌ای به شدت به دور خود می‌چرخد و به یک قوم ضعیف، ذلیل و پذیرنده تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه عمده کنش‌های انسان‌ها بر اساس سلایق، علایق، کینه‌ها و عشق‌ها شکل می‌گیرد، گفت: دقیقا زمانی که ما در یک چرت تاریخی بودیم، و حاکمیت در شهوت و بی‌کفایتی دست و پا می‌زد، غربِ مدرن در قرن ۱۸ و ۱۹ تخیلی از آینده به نام بهشت زمینی ساخت و از طریق هنر و رمان این تخیل را عرضه کرد.

کارشناس رسانه رمان را نخستین ویترین عرضه نظام ارزشی جدیدِ غرب به مخاطبان عنوان کرد و افزود: این تخیل از آینده، رویایی بود که غرب به واسطه هنر به مردم عرضه کرد، غرب این طرح را به شکل سبکی از زندگی به مردم دنیا ارائه کرد و بسیار برای مردم جذاب بود.

یامین‌پور با بیان اینکه بسیاری از اندیشمندان غرب مدرن با رمان، شعر و هنر تصویری از بزرگان ایرانی به عنوان چهره‌های تاریخی جهان نشان داد، گفت: این درحالی‌است که پس از جنگ‌های جهانی اروپا با نزدیک ۶۰ میلیون کشته به سرزمینی مرده تبدیل شد و آوارگان و پناهندگان زیادی به جا گذاشت.

وی با اشاره به قحطی سال ۱۲۹۹ که در ایران میلیون‌ها مردم از گرسنگی تلف شدند، افزود: پس از اتمام جنگ آلمانی‌ها که بیشترین خسارت را متحمل شده بودند مجددا قد علم کرده و کشور خود را ساختند و به غول صنعتی دنیا تبدیل شدند و جز هنر، چیزی موجب این رشد و بالندگی و اعتماد به نفس نشد، بلکه هنرمندان تصویری از آینده برای رسیدن به هدف ارائه دادند.

نویسنده کتاب نخل و نارنج با اشاره به منشور گام دوم رهبر انقلاب، بیان کرد: خفتی که ایران در شهریور ۱۳۲۰ خورد در طول تاریخ ایران بی‌سابقه بود که برای نخستین بار اشغال شد که این دوره در زمان اسکندر مقدونی پدید آمده بود.

وی انقلاب اسلامی را ندایی برای احیای هویت متعالی رو به آینده دانست و افزود: نباید تخیل ذهنی ما را فیلم‌های هالیوودی شکل دهند، ما نیاز به هنر متعالی اسلامی برای این امر داریم و باید طرحی از آنچه اصیل است و سبک زندگی پاکیزه که در آن بی‌حیایی، غرور و حرص در آن جایی ندارد را با هنر به جوان عرضه کنیم.

یامین‌پور داعی، صاعق و انگیزه‌بخشی هنر را توجه به ارزش‌های اصیل انقلابی و اسلامی عنوان کرد و گفت: زمانی که به انجام این کار روی بیاوریم، با یک برهوتی مواجه می‌شویم که بسیاری از کارهای انجام نشده در آن موجود است و نیاز به ورود بیشتر به عرصه هنر اسلامی و انقلابی است.

کارشناس رسانه با بیان اینکه شاهان قاجار مدام اظهار می‌کردند که شاه شیعه بوده و در خدمت مناسک اهل بیت(ع) بودند اما بی‌کفایت و مستبد بودند، گفت: این زمان ورودی کشور به یک روزگار سیاه بود که موجب از بین رفتن بسیاری از اصالت‌ها شد.

وی با اشاره به شخصیت شیخ انصاری در کتاب نخل و نارنج بیان کرد: هر کدام از شخصیت‌های ایرانی اگر در تاریخ تمدن غرب بودند، کتاب‌ها و مجسمه‌های بسیاری از آن‌ها ساخته و پرداخته می‌شد.

یامین‌پور شیخ انصاری را بزرگ‌ترین شخصیت چند صد سال اخیر دانست و افزود: اگر نتوانیم افق گشایی کرده، طرح زده و ذهنیت ایجاد کنیم، قطعا غرب با ارباب حلقه‌ها و هری پاترها، طرح خود را به جامعه ما ارائه می‌دهد.

نویسنده کتاب نخل و نارنج با بیان اینکه استقبال مخاطبان از این کتاب موجب شگفت‌زدگی‌اش شد، گفت: بسیاری می‌گفتند که چنین متن‌هایی جوان امروزی را اقنا نمی‌کند و موجب ایجاد ارتباط بین نسل دیروز و امروز نمی‌شود اما استقبال نسل جوان از این متن موجبِ آسودگی خاطر شد.

انتهای پیام/ ۸۴۰۰۷


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads