کد خبر: 185823 - تاریخ: چهارشنبه، 24 آوریل 2019 - 10:38

روایت مدیرکل هواشناسی گیلان از بارش‌ها

اردیبهشت بارانی گیلان در راه است؟! | هواشناسی: بارش‌ها بیش از نرمال است

محمد دادرس، مدیرکل هواشناسی گیلان با اشاره به بیش از نرمال بودن بارش ها در استان طی فروردین ماه امسال، گفت که به نظر می رسد در اردیبهشت ماه جاری نیز مانند نخستین ماه فصل بهار، بارش ها بیش از نرمال باشد.

به گزارش خوبان،  مدیرکل هواشناسی گیلان با اشاره به بیش از نرمال بودن بارش ها در استان طی فروردین ماه امسال، گفت که به نظر می رسد در اردیبهشت ماه جاری نیز مانند نخستین ماه فصل بهار، بارش ها بیش از نرمال باشد.

محمد دادرس افزود: تحلیل آخرین خروجی مدل های پیش بینی اقلیمی بیانگر آن است که متوسط بارش استان و نیز حوضه آبریز طی فصل بهار در حد نرمال و یا ۱۰ تا ۲۰ درصد (و در بعضی نقاط بیش از این مقدار) بالاتر از نرمال باشد.

وی با بیان اینکه به نظر می رسد در اردیبهشت ماه نیز همانند فروردین، بارش بیش از نرمال باشد، تصریح کرد: دوره ترسالی به طور معمول به بازه زمانی اطلاق می شود که چند دوره (چند سال) پی در پی افزایش بارش در یک منطقه اتفاق افتاده باشد و صرفا براساس افزایش بارش در طول یک ماه ، یا یک فصل و یا یک سال نمی توان نتیجه گیری کرد که دوره ترسالی شروع شده و یا دوره ترسالی در حال وقوع است.

دادرس اضافه کرد: کمیت های هواشناسی به طور معمول دارای نوساناتی با مقیاس های زمانی (سالانه، فصلی و ماهانه) متفاوت هستند و هر یک از این نوسانات دلایل هواشناسی مخصوص به خود را دارند به عنوان نمونه اگر آمار بارش سالانه ایستگاه رشت را طی ۳۵ سال اخیر ملاحظه کنیم، اعداد مجموع هر سال بسیار متفاوت و متغیر است و از حداقل ۸۶۴ میلیمتر (در سال ۱۳۹۶) تا دو هزار و ۸۳ میلیمتر (در سال ۱۳۸۳) برای این ایستگاه ثبت شده است.

وی با تاکید بر اینکه بدون شک بارش های اخیر (باران و برف در ارتفاعات) نقش مهم و تاثیرگذاری در افزایش ذخایر آبی استان و حوضه آبریز سد سفیدرود و بویژه در سال جاری خواهد داشت، گفت: با وجود اینکه مقدار بارش افزایش یافته اما تعداد روزهای همراه با بارندگی (بویژه پاییز و زمستان ۱۳۹۷) افزایش چندانی نداشته است.

به گفته مدیرکل هواشناسی گیلان؛ بررسی جزئی تر شرایط بیانگر آن است که عمدتاً بارش های شدید در بازه زمانی کوتاه مدت اتفاق افتاده و متاسفانه با آسیب و خسارت هایی (نظیر سیل های مهرماه ۱۳۹۷ در نقاط مختلف استان و یا سیل کاکرود در خرداد ۱۳۹۷) فراوانی به همراه داشته است.

وی افزود: از سوی دیگر بخش قابل ملاحظه بارش ها در نواحی جلگه ای و نزدیک به دریا اتفاق افتاده که قابل کنترل نبوده و به دریا وارد شده که با توجه به بارش های اخیر در استان و حوضه آبریز سد سفید رود در سال آبی جاری (از مهر ماه ۱۳۹۷ تاکنون)، بنظر می رسد که چالش کمتری در حوضه آب و کشاورزی بویژه در نواحی که تحت آبیاری سفیدسفیدرود هستند ، وجود داشته باشد.

دادرس تصریح کرد: پیش بینی های اقلیمی نیز حکایت از نرمال بودن بارش ها در فصل بهار در استان و حوضه آبریز سد سفیدرود دارد ضمن اینکه اداره کل هواشناسی گیلان بطور ویژه در زمینه هواشناسی کشاورزی فعالیت کرده و بصورت هفتگی (دو نوبت در هفته) و با همکاری کارشناسان جهاد کشاورزی استان ، توصیه های هواشناسی کشاورزی صادر می کند که از روش های مختلف رسانه ای در اختیار کاربران قرار دارد.

وی به امکان پیش بینی احتمال وقوع سیلاب در استان نیز اشاره و بیان کرد: پیش بینی وقوع بارش های شدید یا خیلی شدید که منجر به وقوع سیل و سیلاب شود در حوضه پیش بینی های کوتاه مدت (پیش بینی های ۳ تا ۶ روزه) است بنابراین برای بازه زمانی طولانی نمی توان این شرایط را از قبل پیش بینی کرد.

دادرس افزود: پیش بینی های اقلیمی یا بلندمدت صرفا به تغییرات دما و بارش بطور کلی و متوسط گیری شده برای یک تا سه ماه آینده می پردازند و از آنها برای پیش بینی سیل و سیلاب استفاده نمی شود اما آنچه که از داده ها و اطلاعات موجود استنباط می شود؛ وقوع بارش های شدید در استان در قالب دو الگوست.

به گفته مدیرکل هواشناسی گیلان؛ یک الگو ناشی از نفوذ سیستم های سرد و بارشی قوی در سطح زمین و نیز ناپایداری سطوح فوقانی است که می تواند منجر به بارش های شدید یا خیلی شدید شوند و الگوی دیگر ناشی از نفوذ سامانه های ناپایداری است که در بازه زمانی کوتاه مدت و بصورت محلی و در مقیاس زمانی کوچک (در مدت کمتر از یک ساعت) و در مقیاس مکانی کوچک (در حد چند کیلومتر) شکل می گیرند و بارش شدید در مدت چند دقیقه ایجاد می کنند که معمولا با رگبار و رعدوبرق و تگرگ نیز همراه هستند و عمدتا در فصل های بهار و تابستان اتفاق می افتند.

وی ادامه داد: این نوع بارش های رگباری شدید، به شرایط محلی وابسته بوده و بیشتر در نواحی کوهستانی شکل می گیرند و حادثه ساز می شوند.

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads