کد خبر: 185817 - تاریخ: چهارشنبه، 24 آوریل 2019 - 10:29

۲۲ بازی جالب برای اوقات فراغت کودکان

وقت گذرانی با بچه‌ها و انجام چند بازی جالب و فعالیت‌های بدون تکنولوژی، بهترین کاری است که می‌توانید در حقشان کنید. چرا که در کنار افزایش عمق رابطه‌ی میان خودتان، می‌توانید به آن‌ها راجع به ارتباط با دیگران نکاتی را بیاموزید، در نتیجه زندگی اجتماعی آن‌ها در گروی آموزش صحیح شماست.

به گزارش خوبان،  اگر فکر می‌کنید که کودکتان وقت خود را بیش از حد با تکنولوژی‌هایی همچون تبلت، تلویزیون و کامپیوتر می‌گذراند، پس قطعاً حق با شماست. زندگی امروزه‌ی ما کاملاً دیجیتالی شده است، به طوری که در محل کار با کامپیوترمان مشغول به کار هستیم، گوشی هایمان مدام جلوی چشممان هستند و وقتی به خانه می‌آییم، دقیقاً رو به روی تلویزیون به استراحت می‌پردازیم. حتی ماشین و دستگاه قهوه ساز ما نیز دیجیتالی هستند.

اما این بدین معنا نیست که استفاده‌ی افراطی ما از تکنولوژی کار خوب یا قشنگی است. نشستنِ رو به روی تلویزیون و کامپیوتر آن هم به صورت دائمی اصلا برای کودکان ما مفید نیست. در حقیقت، گذراندن زمان زیاد با تکنولوژی می‌تواند سبب افزایش وزن آن‌ها شود. تحقیقات جدید دانشمندان نشان داده است که در کنار افزایش وزن، مشکلات دیگری همچون خواب ناکافی، افسردگی و مشکلات تمرکز در انتظار آن هاست.

چگونه بدون استفاده از تکنولوژی با کودکان خود بازی کنیم؟

وقت گذرانی با بچه‌ها و انجام چند بازی جالب و فعالیت‌های بدون تکنولوژی، بهترین کاری است که می‌توانید در حقشان کنید. چرا که در کنار افزایش عمق رابطه‌ی میان خودتان، می‌توانید به آن‌ها راجع به ارتباط با دیگران نکاتی را بیاموزید، در نتیجه زندگی اجتماعی آن‌ها در گروی آموزش صحیح شماست.

اما بدون تکنولوژی چه کاری از دست شما برمی آید؟ والدین اصولاً در این لحظات با چالش‌های بزرگی مواجه می‌شوند. خب، تکنولوژی حذف شد، حالا چه کار کنیم؟ نگران نباشید ما برای شما دوستان عزیز سایت برترین‌ها ۲۲ ایده و بازی جالب برای وقت گذراندن با فرزندانتان آورده ایم تا بتوانید بدون استفاده از تکنولوژی هم اوقات خوبی را برای آن‌ها رقم بزنید. پس اگر می‌خواهید چند بازی جالب بدون استفاده از تکنولوژی را یاد بگیرید در ادامه با ما همراه باشید.

۱. در کنار یکدیگر به پخت و پز مشغول شوید

 

مهم نیست که غذا یا میان وعده‌ای که تهیه می‌کنید ساده یا سخت است، مهم این است که به فرزندتان ماموریتی برای انجام دادن بدهید. مثلا پوست کندن پیاز یا شکستن تخم مرغ.

بچه‌های کوچکتر عاشق شکل دادن به تکه‌های گوشت یا شکست تخم مرغ هستند. هر کودکی و در هر سنی دلش می‌خواهد تا بخشی از پروسه‌ی آماده کردن شام و ناهار باشد. پس می‌توانید در این لحظات فراغت، هم دل آن‌ها را شاد کنید و هم وقتتان را به خوبی بگذرانید. اما یادتان باشد که به هیچ وجه به آن‌ها اجازه ندهید که پوست پیاز را در هنگام فیلم دیدن یا تلویزیون تماشا کردن بکنند.

۲. با یکدیگر به یک ماجراجویی میان‌محله‌ای بروید

مهم نیست که در یک محله‌ی کاملا شهری و صنعتی زندگی می‌کنید، و یا در یک روستای دلنشین. هیچ چیز مثل یک پیاده روی دو نفره نمی‌تواند برای بچه‌ها یک تفریح و بازی جالب باشد.

شما و کودکانتان می‌توانید هنگام قدم زدن با یکدیگر، راجع به مردم و مکان‌های مختلف داستان سرایی کنید. این یک بازی جالب و تمرین فوق العاده خوبی برای بچه هاست که بتوانند محیط اطرافشان را به خوبی بشناسند. فرزند نوجوان شما شاید به دلیل محکم تری برای آمدن نیاز داشته باشد، اما مطمئن باشید بچه‌های کوچکتر از این کار لذت می‌برند.
آن‌ها دوست دارند بایستند و به همه چیز نگاه کنند، از برگ درخت گرفته تا انسان‌های همسال و بزرگتر از خودشان و این هیچ اشکالی ندارد! چون مغز آن‌ها در حال پردازش محیط اطراف است. پس به آن‌ها اجازه بدهید جهان واقعی را بشناسند.

۳. خمیر بازی کنید

خمیر بازی هم یک بازی جالب و ساده است که می‌توان همراه کودکان انجام داد. خمیر بازی برای کودکان همیشه یک فعالیت جالب محسوب می‌شود. این هم از دستور پخت:

  • ۲ پیاله آرد
  • ۱ پیاله نمک
  • ۲ پیاله آب
  • ۲ قاشق غذاخوری روغن مایع
  • ۲ قاشق غذاخوری کرم تاتار
  • ۲ قاشق غذاخوری رنگ غذا

آن‌ها را همراه با یکدیگر در ماهیتابه بپزید، تا جایی که باد کنند و از لبه‌های ظرف بیرون بزنند. سپس، گاز را خاموش کرده و به خمیرتان اجازه‌ی سرد شدن بدهید. حالا وقت آن است که هر رنگی که دوست دارید را به آن اضافه کنید. یادتان باشد که بچه‌ها عاشق رنگ آمیزی خمیر هستند.

۴. یک ترامپولین بخرید

۲۲ بازی جالب برای سپری کردن اوقات فراغت با کودکان

ترامپولین، توری است که آکروبات باز‌ها به کمک آن حرکات نمایشی را اجرا می‌کنند. بهترین راه برای بیرون کشیدن کودکانتان از خانه و انجام یک بازی جالب و مفرح، همین ترامپولین است. فقط حواستان باشد که امنیت را از یاد نبرید. حتما دفترچه‌ی راهنمای آن را بخوانید و راجع به نکات مهمی همچون محدودیت وزن، ارتفاع و حصار‌های آن اطلاعات کسب کنید.

۵. لی لی، همراه با دختران کوچک

شاید امروزه کمتر دختری را ببینید که همراه دوستانش لی لی بازی کند. اما در قدیم الایام این بازی یک فعالیت جالب و به شدت شایع بود. تنها چیزی که برای این بازی نیاز دارید، یک گچ و یک تیکه سنگ است. پس برای انجام این بازی جالب در حیاط خانه تان، به کشیدن مربع‌ها و نوشتن اعداد مشغول شوید، سپس سنگ را بر روی خانه‌ی اول پرتاب کرده و مشغول انجام بازی شوید. به همین راحتی!

۶. همراه یکدیگر پازل درست کنید

با توجه به سن کودکتان، می‌توانید از پازل‌های ۱۲ تایی تا پازل‌هایی ۱۰۰۰ تایی را درست کنید. پازل‌های ۱۰۰۰ تایی راه بسیار خوبی برای گذراندن تعطیلات هستند؛ خصوصاً اگر جای خاصی را برای رفتن نداشته باشید.

۷. یک آزمایش علمی انجام دهید

هیچ چیزی نمی‌تواند به اندازه‌ی انفجار، کودکان را خوشحال کند و سر شوق بیاورد. البته پدران هم همین طور هستند. پس به همین دلیل بهتر است که این آزمایش را همراه یکدیگر انجام دهند. شما برای انجام این بازی جالب و هیجان انگیز، به یک بطری دو لیتری نوشابه، به یک لیتر سرکه، یک پاکت جوش شیرین، یک چوب پنبه و یک صفحه‌ی چوبی نیاز دارید.
اولین کاری که باید بکنید، ساخت صفحه‌ی پرتاب است؛ سعی کنید با پیچ گوشتی، یک سوراخ بر روی صفحه‌ی چوبی تان ایجاد کنید. حالا چوب پنبه را درون سوراخ بگذارید. این هم از صفحه‌ی پرتاب. حالا باید مطمئن شوید که چوب پنبه می‌تواند بر روی بطری نوشابه هم جا بگیرد. البته باید اندکی هرز باشد، به طوری که بعد از انفجار از جای خود در بیاید.

حالا سرکه را به درون بطری نوشابه بریزید. در این مرحله باید اندکی تیز عمل کنید. پاکت جوش شیرین را به درون سرکه بیندازید و سریعاً چوب پنبه را بر روی سر بطری قرار دهید. حالا بچرخید و در جهت مخالف بایستید. وقتی جوش شیرین و سرکه با یکدیگر مخلوط شوند، بطری نوشابه در اثر انفجار پرتاب شده و چندین متر در هوا پرواز می‌کند.

نکته: این آزمایش حتماً حتماً باید بیرون از خانه انجام شود.

۸. همراه با نور شمع غذا بخورید

تمام وعده‌های غذایی باید در کنار خانواده، به دور از تلویزیون و همراه با خاموش کردن گوشی‌های تلفن باشند. اگر خانواده‌ی شما به هر نحوی می‌خواستند که این قوانین را دور بزنند، پس غذا خوردن با نور شمع را به آن‌ها معرفی کنید.

این نور طبیعی، فضا را به طور خاصی آماده‌ی صحبت کردن و ارتباط برقرار کردن با یکدیگر می‌کند. همچنین این کار باعث می‌شود که یک ناهار ساده، به یک مراسم خاص برای کودکان تبدیل شود. از این رو سال‌های بعد، خاطره‌ای خوش از غذا خوردن در کنار خانواده دارند.

۹. یک قایق کوچک بسازید

۲۲ بازی جالب برای سپری کردن اوقات فراغت با کودکان

برای انجام این بازی جالب به همراه کودکتان نیاز به هیچ ابزار و وسایل خاصی ندارید. فقط کافی است چندین بطری نوشابه را با خودتان بیرون از خانه بیاورید و با چسب مناسب، آن‌ها را به هم بچسبانید. با اضافه کردن یک روکش نرم به آن، می‌توانید یک قایق کوچک و بامزه را از طریق یک سرگرمی شاد و پر نشاط تهیه کنید.

۱۰. حباب بسازید

با توجه به مورد قبلی، می‌توان این دو مورد را مکمل یکدیگر دانست. برای حباب ساختن، نیاز به هیچ دستگاه خاصی نیست و این کار حتی با دست هم قابل انجام است؛ اما کودکان امروزی مثل ما حرفه‌ای نیستند. پس تنها هزینه‌ای که در بردارد، یک تکه پلاستیک حباب ساز است، مگر این که برای انجام این بازی جالب با کودکتان بخواهید خودتان در خانه و با ابزار و وسایل خودتان اقدام به ساخت چنین چیزی کنید.

۱۱. آتشی بر پا کنید

اگر خانه‌ی شما شامل یک حیاط پشتی نمی‌شود، پس مجبورید بچه‌ها را جایی ببرید که بتوانید برایشان آتشی بدون خطر را روشن کنید. آن‌ها را با روش سنتی آتش روشن کردن آشنا کنید و بگذارید شانسشان را امتحان کنند. پس از روشن کردن آتش، سیب زمینی‌های کوچک را در آتش بیندازید و برای همدیگر داستان تعریف کنید و ستاره‌ها را تماشا کنید. مطمئن باشید این هم یک بازی جالب برای کودکتان محسوب می‌شود.

۱۲. نقاشی بکشید

برای انجام این بازی جالب و خلاقانه می‌بایستی به هر کدام از بچه هایتان تکه‌ای کاغذ بدهید. به آن‌ها بگویید که هرکدامشان حق دارند به هر شکلی که دلشان می‌خواهد قسمتی از یک شکل را بکشند، اما پس از اتمام کار باید بتوانند با کنار هم قرار دادن این تکه‌ها یک شکل کامل را ایجاد کنند. شاید چیزی مثل یک شاهکار هنری در نیاید، اما قطعاً یک بازی جالب برای کودکان است که می‌تواند ذهن آن‌ها را فعال کند.

۱۳. کلوچه بپزید

این کار بسیار ساده‌تر از چیزی است که فکرش را بکنید. شما با یک جست و جوی کوتاه در اینترنت، می‌توانید هزاران دستور پخت بی نظیر را پیدا کنید. اگر بچه‌ها هنگام صبر کردن برای پخت کلوچه حوصله شان سر رفت، می‌توانید از آن‌ها بخواهید که به شما در امر شست و شوی ظرف‌ها کمک کنند. شاید ساده به نظر برسد، ولی تمام این‌ها به منزله یک بازی جالب برای کودکان خواهند بود.

۱۴. آن‌ها را در کار‌های خانه شرکت دهید

بله، منظور من واقعاً این است که به بچه‌ها اجازه بدهید که در امر تمیز کردن خانه به شما کمک کنند. این کار، نه تنها سبب بالا بردن میزان مسئولیت پذیری آن‌ها در آینده می‌شود، بلکه پس از همکاری در امر پاکسازی خانه، به نوعی حس رضایت هم دست پیدا می‌کنند؛ بنابراین به آن‌ها ابزار مناسب خودشان را بدهید. دستکش، جارو برقی، دستمال، پیش بند یا هر چیزی که بتواند انگیزه‌ی آن‌ها را فعال کند؛ و صد البته باید وظیفه‌ی مناسبشان را به آن‌ها بدهید؛ مثلاً یک بچه‌ی چهارساله، فقط می‌تواند عروسک هایش را از روی زمین جمع کند، نه این که ظرف‌ها را بشوید.

در نهایت برای کار‌هایی که کردند به آن‌ها پاداش بدهید. حتی نوجوانان هم از تقدیر شدن و مورد توجه قرار گرفتن خوشحال می‌شوند. پس انجام کار‌های خانه هم می‌تواند یک بازی جالب برای کودکان باشد.

۱۵. کتاب بخوانید

۲۲ بازی جالب برای سپری کردن اوقات فراغت با کودکان

برای بچه‌های کوچک تا می‌توانید کتاب بخوانید. آن‌ها عاشق کتاب هستند. عاشق شنیدن صدایتان هستند، عاشق وقت گذراندن با شما و نهایتاً، عاشق داستان هستند. بچه‌های بزرگتر را نیز به کتابخوانی تشویق کنید. آن‌ها را به کتابخانه ببرید تا کتاب مورد علاقه‌ی خودشان را انتخاب کنند. حواستان باشد که بچه‌ها باید هر از گاهی شما را در حال کتاب خواندن ببیند. کودکی که کتاب می‌خواند، در آینده تبدیل به فرد بالغی می‌شود که قبل از هر کاری فکر می‌کند و تصمیم عاقلانه می‌گیرد.

۱۶. نقاشی‌های احمقانه بکشید

یک بازی جالب که می‌تواند بچه‌های بزرگتر را سر ذوق بیاورد، این است که به یک احساس جدید دست پیدا کنند. کشیدن نقاشی‌های احمقانه آن هم از سرِ قصد و غرض، می‌تواند احساس بی نظیری باشد. برای شروع، یک کاغذ A۴ را به چهار قسمت تا بزنید. سپس از هر کس بخواهید که در یکی از قسمت‌ها نقاشی کند و پس از اتمام بخشی از نقاشی اش، آن را تا بزند تا دیگری نتواند نقاشی اش را ببیند. این کار را آنقدر تکرار کنید تا نقاشی همه تکمیل شود.

۱۷. تفنگ نخودفرنگی بسازید و یک جنگ راه بیندازید

اگر پرتاب کردن نخود فرنگی به یکدیگر شما را سر ذوق نمی‌آورد، پس هدفی تعیین کنید و امتیاز را معیار این بازی جالب قرار دهید.

۱۸. اوه، بادبادک بازی را از یاد نبرید

بادبادک بازی هم بازی جالبی است که هر بچه‌ای آن را دوست دارد، و هر بچه‌ای حتماً باید همراه پدر و مادرش این کار را انجام دهد. اگر حس می‌کنید که توانایی ساخت یک بادبادک را ندارید، پس یکی از آن ارزان هایش را بخرید. به هر حال کودکانتان زمان خوشی را با شما خواهند داشت.

۱۹. از آن‌ها بخواهید که به کار‌های داوطلبانه روی بیاورند

بچه‌های بزرگتر می‌توانند از طریق کمک به دیگران لذت‌های بزرگتری به دست آورند. این کار، به آن‌ها می‌آموزد که جامعه چیست و چه روش‌هایی در آن مناسب و مفید هستند. خانه‌های سالمندان همیشه به کمک نیاز دارند. پیرمرد و پیرزن‌هایی که توانایی خواندن ندارند یا بی نهایت کار دیگر.

همچنین، پناهگاه حیوانات و یا بهزیستی‌ها هم همیشه به کمک نیاز دارند. این موضوع را اول با فرزندتان در میان بگذارید و نظر خودش را بپرسید. سپس او را سر کار برده و از دور هوایش را داشته باشید.

۲۰. یک قلعه بسازید

هر بچه‌ای عاشق قلعه ساختن است. جنس این قلعه می‌تواند از کاغذ‌هایی باشد که همی نطور این طرف و آن طرف افتاده اند، و یا می‌تواند از جنس کارتون‌های یخچال شما باشند. البته قبل از این به فروشگاه‌های اطراف خانه تان سر بزنید تا ببینید که کارتون به درد نخوری دارند یا خیر. یا می‌توانید در حین فوران خلاقیت، برای آن‌ها خانه‌ی درختی بسازید. کودکان عاشق این هستند که در قلعه‌ها بخوابند، بازی کنند، کتاب بخوانند، قایم شوند و یا این که بی دلیل در آنجا باشند. پس قلعه ساختن هم یک بازی جالب برای کودکان محسوب می‌شود.

۲۱. شعبده بازی کنید

۲۲ بازی جالب برای سپری کردن اوقات فراغت با کودکان

یک بازی جالب برای بچه‌های بزرگتر یاد گرفتن حقه‌های شعبده بازی است، آن‌ها واقعا عاشق این کار هستند. اگرچه برای یادگیری و آموزش این حرکات نیاز است که از اینترنت چند ویدئو دانلود و تماشا کنید. البته به محض اتمام فیلم ها، کامپیوتر را خاموش کنید و به تمرین مشغولشان کنید. سپس اجازه بدهید که کارهایشان را به شما نشان بدهند، یا برای مادربزرگ و پدربزرگ نمایش اجرا کنند. فقط یادتان باشد که به طور طبیعی از این کار‌ها سورپرایز شوید.

۲۲. یک بازی صفحه‌ای انجام دهید

آخرین مورد از این لیست، انجام بازی‌های کلاسیک است. اگر شما بازی صفحه‌ای ندارید، پس می‌توانید از کتابخانه قرض بگیرید. بچه‌ها عاشق بازی‌های صفحه‌ای هستند. آن‌ها معمولا تمام خانواده را درگیر آن می‌کنند و اوقات بسیار خوشی را تجربه می‌کنند. بازی‌های صفحه‌ای و کارتی به هیچ وجه گران نیستند، پس نگران قیمت آن‌ها نباشید.

منبع: lifehack

 

انتهای پیام/۸


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads