کد خبر: 183719 - تاریخ: شنبه، 2 مارس 2019 - 15:33

چادرشب بافی گیلان در مسیر ثبت جهانی

چادرشب بافی ، میراث کهن سرپنجه زنان روستای قاسم آباد شهرستان رودسر با ثبت ملی در راه ثبت جهانی قرار گرفت.

به گزارش خوبان، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در مراسم نکوداشت ثبت ملی روستای قاسم آباد به عنوان روستای ملی چادرشب بافی گفت: با اجرای برخی از شاخص‌ها با همت مسئولان و مردم پرونده چادرشب بافی برای ثبت در شورای جهانی صنایع دستی (wcc) تکمیل می‌شود .
شهرود امیرانتخابی به برخی از این شاخص‌ها اشاره کرد و افزود : توسعه کارگاه‌های چادر شب بافی، افزایش نقش زنان در این صنعت، فعال و گسترده شدن فروشگاه‌های صنایع دستی در شهرستان و پویا شدن صنایع دستی از شاخص‌های مدنظر ثبت جهانی چادرشب بافی است.
وی با اشاره به ثبت پنج  روستای ملی صنایع دستی گفت : از این تعداد ۲ روستا متعلق به گیلان است. 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با اعلام فعالیت ۲۱ هزار هنرمند صنایع دستی در استان گفت: ۸۰ درصد فعالان عرصه صنایع دستی استان زن هستند.
شهرود امیر انتخابی با اشاره به اینکه بیشتر این هنرمندان از بیمه و تسهیلات صنایع دستی استفاده می‌کنند افزود: ثبت نام افرادی غیرمرتبط با صنعت برای استفاده از این نوع بیمه یکی از مشکلاتی است که موجب شد بسیاری از هنرمندان صنایع دستی استان نتوانند از مزایای بیمه بهره‌مند شوند. 
وی گفت: با تمهیدات اندیشیده شده در آینده هنرمندان صنایع دستی شناسایی و کارت فعالیتشان در اختیارشان قرار می‌گیرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان افزود: فعالیت ۶۰۰ چادرشب باف در منطقه قاسم آباد، وجود زیرساخت‌های لازم مانند کارگاه‌های صنایع دستی، فروشگاه‌ها و شرکت‌های تعاونی، موزه صنایع دستی و مردم شناسی از جمله مواردی بود که موجب شد این روستا بعنوان روستای ملی چادرشب بافی ثبت شود. 
اسدالله عباسی نماینده مردم شهرستان‌های رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با تأکید بر ضرورت فراهم کردن امکانات و زیرساخت‌های لازم در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی در شهرستان رودسر گفت: چادرشب هنری ارزشمند است که با دستان توانمند زنان منطقه قاسم آباد تولید می‌شود از این رو باید بستری فراهم شود تا محصولات تولیدی این هنرمندان با سهولت به فروش برسد.
علی وارسته سرپرست فرمانداری رودسر نیز توسعه صنایع دستی و گردشگری را در توسعه و پیشرفت منطقه تأثیرگذار دانست و  گفت: اگر بتوانیم زیرساخت‌های لازم در این  دو بخش فراهم کنیم بسیاری از مشکلات اقتصادی مرتفع خواهد شد.
در این مراسم از لوح ثبت ملی چادر شب نیز رونمایی و از ۴۰ نفر از بانوان چادر شب باف پیشکسوت قدردانی شد.
 
انتهای پیام/۸۵۲
 
 

مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads