کد خبر: 183440 - تاریخ: یکشنبه، 24 فوریه 2019 - 09:10

مدیرکل شیلات گیلان:

۵۰ هزار تن ماهی گرم‌آبی در گیلان تولید می‌شود

مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه پرورش ماهیان گرم‌آبی در گیلان به‌هیچ عنوان با شرایط گذشته قابل مقایسه نیست گفت:‌ سالانه ۵۰ هزار تن ماهی گرم‌آبی در گیلان تولید می‌شود.

به گزارش خوبان، اسحاق شعبانی اظهار داشت: تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی سالانه چیزی در حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تن ماهی گرم‌آبی در استان گیلان تولید می‌شد که این مقدار تولید با یک جهش بسیار فوق‌العاده هم‌اینک به بیش از ۵۰ هزار تن در سال رسیده است.

مدیرکل شیلات گیلان افزایش فعالیت‌های شیلاتی و آبزی‌پروری در این استان را مورد تأکید قرار داد و ابراز داشت: هر جا که از منابع و پهنه آبی برخوردار باشد محل بسیار مناسبی برای فعالیت‌های آبزی‌پروری و تولید ثروت است و این شرایط به نحو مطلوبی در استان گیلان وجود دارد.

شعبانی با تأکید بر اینکه در سال‌های ابتدایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی پرورش ماهیان سردآبی نظیر قزل‌آلا به‌هیچ عنوان در استان گیلان رواج نداشت افزود: این وضعیت هم‌اکنون دچار تغییرات فراوانی شده به نحوی‌که سال گذشته حدود ۵ هزار تن ماهی قزل‌آلا در گیلان تولید شد.

وی شرایط بسیار ویژه‌ای که در سال گذشته به علت کمبود منابع آبی در گیلان به وجود آمده بود را مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: در سال ۹۶ به علت کاهش نزولات آسمانی و بارش کم باران رودخانه‌های استان کم آب بودند و شرایط برای رهاسازی بچه ماهیان در آنان فراهم نبود.

مدیرکل شیلات گیلان تولید و رهاسازی بیش از ۱۳۷ میلیون قطعه بچه‌ماهی در رودخانه‌های استان در سال گذشته را از اقدامات این دستگاه خواند و گفت: در سال‌های گذشته سالانه حدود ۵ یا ۶ میلیون قطعه بچه ماهی در گیلان تولید می‌شد که پرورش آن‌ها اکثراً به روش تکثیر طبیعی بود.

شعبانی با تأکید بر اینکه در چهل سال پیش حدود ۳ هزار تن ماهی در استان گیلان تولید و روانه بازار مصرف می‌شد بیان داشت: در حال حاضر میزان تولید ماهی در این استان به حدود ۷۰ هزار تن در سال رسیده و سرانه مصرف آن نیز به ۱۶ کیلوگرم در سال افزایش پیدا کرده است.

وی سرانه صید ماهی در استان گیلان را حدود ۲۶ کیلوگرم در سال اعلام کرد و اظهار داشت: ۱۰ درصد از ماهیان استخوانی صید شده گیلان به‌وسیله مسافران‌ یا آبزی‌پروران به خارج از استان و خارج از کشور صادر شده و مابقی آن نیز در داخل استان به مصرف مردم می‌رسد.

مدیرکل شیلات گیلان ماهی سفید را محبوب‌ترین ماهی مردم این استان در سال‌های گذشته دانست و خاطرنشان کرد: صید ماهی سفید توسط صیادان گیلانی به نسبت سال‌های ابتدایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی افزایش زیادی داشته و از هزار و ۱۰۰ تن به حدود ۷ هزار تن رسیده است.

شعبانی اقدامات شیلات کشور جهت افزایش تولید و ارتقاء سطح سرانه مصرف ماهی در بین خانواده‌های ایرانی را مورد اشاره قرار داد و افزود: در پایان سال ۹۶ یک میلیون و ۲۰۲ هزار تن محصولات شیلاتی در کشور تولید شد و میانگین سرانه مصرف ماهی به ۱۱٫۲ ارتقاء پیدا کرد.

‌انتهای پیام/ش


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads