کد خبر: 180159 - تاریخ: سه‌شنبه، 18 دسامبر 2018 - 18:08

استاندار گیلان در بازدید از آغاز عملیات لایروبی آب‌بندان لشت نشاء خبر داد:

افزایش ۳۰۰میلیون مترمکعبی ذخیره آب کشاورزی با اجرای طرح ساماندهی ‌آب‌بندان‌ها

استاندار گیلان از ابلاغ شیوه‌نامه ساماندهی آب‌بندان‌های استان و نیز افزایش ۳۰۰ میلیون مترمکعبی ذخیره آب کشاورزی با اجرای این طرح خبر داد .

به گزارش خوبان، مصطفی سالاری در حاشیه بازدید از آغاز عملیات لایروبی آب‌بندان‌های بخش لشت‌نشاء شهرستان رشت در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه منبع اصلی تأمین آب کشاورزی قبل از احداث سد منجیل آب‌بندان‌ها بوده ، اظهار داشت: در سالهای اخیر علیرغم احداث سد، نیاز آبی در برخی مناطق برطرف نشد و رسوب‌گذاری در بستر این آب بندان ها موجب پایین آمدن حجم ذخایر موجود در استان و بروز نگرانی برای کشاورزان شده است.

وی به تهیه طرح ساماندهی آب‌بندان‌ها از اواخر سال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: در تدوین این طرح تمامی دستگاه‌های اجرایی، قضایی و نظارتی در شورای معادن و ستاد اقتصاد مقاومتی استان با جدیت به مدت ۸ ماه مشارکت کردند و هفته گذشته شیوه‌نامه ساماندهی و بهره‌برداری چندمنظوره از آب‌بندان‌های استان تصویب و امروز نیز ابلاغ شد.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اینکه حدود هزار و ۸۰۰ آب‌بندان‌ در سطح استان مشمول این طرح می‌شوند گفت: با توسعه ابعاد در برخی از آب‌بندان‌ها و افزایش عمق آنها میزان ذخیره آب برای کشاورزی به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.

استاندار گیلان تأمین آب کشاورزی را اولویت اول اجرای طرح ساماندهی‌ آب‌بندان‌ها خواند وافزود: بهره‌برداری از طرح‌های اشتغالزایی اولویت دوم اجرای این طرح محسوب می‌شود.

وی اظهار داشت: عملیات لایروبی علاوه بر افزایش ذخیره‌سازی منابع آب کشاورزی، توسعه در حوزه‌های آبزی‌پروری، پرورش پرندگان آبی، گردشگری و فعالیت های اقتصادی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را به دنبال دارد.

سالاری خاطرنشان کرد: دستگاه‌های مختلف می‌توانند سرمایه‌گذاران و متقاضیان را با اولویت افراد بومی معرفی کرده تا پس از بررسی‌های اولیه مجوز لایروبی و فعالیت‌های اقتصادی به مدت ۵ تا ۱۰ سال صادر شود.

استاندار گیلان گفت: امیدواریم با اختیاراتی که به کارگروه شهرستانی درخصوص تصمیم‌گیری برای آب‌بندان‌ها تفویض شده بتوانیم شاهد تحولی در ساماندهی آن‌ها و افزایش ذخیره آب کشاورزی و استفاده‌های اقتصادی که ظرفیت‌های اشتغالزایی خوبی را در نواحی شهری و روستایی برای مردم ایجاد می‌کند، باشیم.

وی خواستار مشارکت همه دستگاه‌ها در اجرای صحیح این طرح شد و افزود: اجرای این طرح نه تنها هیچ گونه عوارض زیست محیطی ندارد بلکه ۳ برابر ذخیره سد شفارود که حدود ۱۰۰ میلیون مترمکعب پیش‌بینی شده و با هزینه سنگینی در حال احداث است به منابع آبی مورد نیاز کشاورزی استان اضافه می‌کند.

 

 

انتهای پیام/م ن 


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads